advies gevraagd (spoedje)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

San Peter
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: advies gevraagd (spoedje)

Bericht door San Peter »

Zo, de knoop is doorgehakt. Deze middag heb ik nog een broedkamer gemaakt. Maandag wil ik die bij het volk zetten. De volgende vragen heb ik:

1. Klopt het dat ik het beste de nieuwe broedbak onder de oude broedbak zet?
2. Nieuwe speeldoppen haal ik weg.
3. Hoe verdeel ik het broed over de 2 bakken? 5 raampjes boven en 5 onder? En dan de nieuwe ruimte aan de zijkanten opvullen met nieuw kunstraat?

Het houdt me lekker bezig zo :be9:

gr

Peter
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

San Peter
Speeldopjes hoef je niet weg te halen, daar heb je niets aan.
Bak onder zetten met een of twee ramen en een of twee kunstraat in het broednest van de bovenbak.

ad staals
San Peter
Contacteer:

Bericht door San Peter »

Haastig gespoed is zelden goed :doh: :doh:

Ik had een nieuwe broedkamer gemaakt om bij mijn volk te zetten. Het resultaat van te snel werken is dat d broedbak te groot is. De raampjes kunnen nog net op hun "oortjes" hangen....

Dan maar het volk gaan splitsen. Daarvoor heb ik wel het juiste materiaal op voorraad.

Een ander nadeel is dat ik voor het gesplitste volk geen goeie locatie kan vinden. Dat zal dus betekenen dat de haalbijen terug naar de oude kast vliegen. De andere bijen zullen volgens mij wel in die kast blijven? Klopt dat of ik straks grove fouten maken? Ik wil voorkomen dat ik straks een deel van mijn volk kwijt ben.

Gr

Peter.

PS al doende leert men :clap:
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

San Peter schreef:Dan maar het volk gaan splitsen. Daarvoor heb ik wel het juiste materiaal op voorraad.

Een ander nadeel is dat ik voor het gesplitste volk geen goeie locatie kan vinden. Dat zal dus betekenen dat de haalbijen terug naar de oude kast vliegen. De andere bijen zullen volgens mij wel in die kast blijven? Klopt dat of ik straks grove fouten maken? Ik wil voorkomen dat ik straks een deel van mijn volk kwijt ben.
Peter.
naak je gewoon een veger,
vliegbijen vliegen terug,
dus doe je er wat meer bijen in,
laat ze een middagje afvliegen aan de andere kant van de tuin.
de volgende ochtend zet je hem ernaast met het vlieggat verkleind
(de eerste dagen niet voeren).
kunnen ze beide vooruit.
intussen maak jij die tweede broedbak,
als die af is verenig je ze weer met een krantje
(wel eerst doppen breeken).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
San Peter
Contacteer:

Bericht door San Peter »

Ik heb mijn volk gesplitst en volgens mij alle beginnersfouten gemaakt die er zijn.

Ik heb 3 ramen met broed en 3 ramen met kunstraat in een 6-ramer gehangen. Vervolgens heb ik flink wat bijen afgeslagen. Fout 1: dat heb ik boven de kast gedaan, waardoor er een deel naast viel. Fout 2: ik zag dat er ook vele dubbels honing in en rondom de kast zijn gevallen. Fout 3: De grootste, ik weet niet meer in welke kast de moer zit.

Het resultaat ziet er zo uit:
936407_542970772415886_133456721_n.jpg
Morgen nog maar eens kijken. Ik had me goed voorbereid, maar het liep toch allemaal anders. In ieder geval weer een ervaring rijker. Of wat de schade wel mee? Het grote volk heeft in ieder geval weer voldoende ruimte.

gr

Peter
Egbert
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bericht door Egbert »

Volgende week weet je zeker in welke kast de moer zit, in de kast waar ook eitjes in zitten.
San Peter
Contacteer:

Bericht door San Peter »

Maar wat gaan de bijen straks doen als ze de buitenkant van de kast hebben schoongelikt?
Imkerij Witharen
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Contacteer:

Bericht door Imkerij Witharen »

Beste,

In het ergste geval:

-De moer is naast de kast gevallen en is weg.
De dag van de opsplits-actie GOED noteren. Als je dan na 3 á 4 dagen in de kasten kijkt, zit in beide kasten redcellen. (geen zwermcellen, herkenbaar aan de plaats en vorm)
Op de 12e á 14e dag, al naar gelang de leeftijd van de larfjes, 's avonds aan de kasten luisteren en als er getuut en gekwaakt wordt, de doppen open breken en in de volken laten lopen.
Meerdere koninginnen in één volk is na 16:00 á 17:00 uur géén probleem. Er wordt niet meer gezwermt en de volgende dag is er nog maar één over in elk volk.

Het minder erge geval:
-De moer zit nog in het hoofdvolk.
Na een dag of 4 á 7 kun je nieuw gelegde eitjes zien in het hoofdvolk. Dat betekend dat madam nog in je hoofdvolk zit.
Als je nog steeds zwermcellen hebt, is de éérste actie niet afdoende geweest. Om de zwermstemming goed te stoppen, is meestal een aflegger met de oude moer er in de remedie. De vliegbijen terug laten vliegen naar de oude kast levert extra haalkracht en de honing komt gewoon binnen.
Je zou de oude moer alsnog kunnen verwijderen en in de kunstzwerm doen. Maar, soms lukt het ook door flink ruimte te geven en wat extra broed af te nemen (bij je kunstzwerm in hangen)
Sowieso de ruimte in de gaten houden, als de zwermdrift nu even weg is, en de ruimte weer te vol raakt met bijen, is het zó weer zover. Dan extra Broedkamer er ONDER zetten, met één a 2 ramen broed uit de bovenbak. Kunstraat in de bovenbak bijhangen, tegen het broednest aan. (zoals Ad ook al aangaf)

Het gunstige geval:
-De moer zit in de kunstzwerm.
Dáár alle eventueel nog aanwezige zwermcellen verwijderen.
Verder je hoofdvolk behandelen als in het éérst genoemde geval.(nu voor alleen het hoofdvolk)

Jannes
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Jannes, als dit forum een +1 knop had, had jij die van mij meteen gekregen! Wat een ontzettend goed antwoord, daar kan San Peter wat mee!
San Peter
Contacteer:

Bericht door San Peter »

Bedankt voor je antwoord. Ik ben vanochtend wezen kijken en volgens mij zit ik in de categorie "minder erge geval" Ik heb alleen van buitenaf gekeken. Het oude volk gedroeg zich alsof er niets aan de hand is. De bijen deden hun ding.

Het nieuwe volk zat een beetje verbaasd om zich heen te kijken en liepen wat over de vliegplank. Ik gok dat de moer nog in het oude volk zit. Ik blijf het in de gaten houden.

Gr

Peter
Plaats reactie