Hier nog even een reactie, bak onder of boven:
Zit je bak mooi vol broed en wil je niet verstoren, kún je er een Honing-kamer (mét rooster) boven plaatsen. Als er gebrek aan ruimte komt, is een extra broedkamer er onder een goed idee,
Je volk zit hoog, haalt honing en stopt dat meestal boven het broed.
Moet het broednest groter, kan er omlaag worden gebouwd.
Scheelt ook weer in zwerm-neiging, omdat je ruimte ruim voldoende is.
Jannes
Vraagje over 8 ramers
Moderator: Hans van der Post.
- Imkerij Witharen
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 19
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Vraagje over 8 ramers
Ik heb ook een vraag m.b.t. het overhangen van bijen.
Ik heb enkele overvolle 6ramers en ik zit er ook aan te denken om ze over te zetten naar een 10ramer.
Kan ik dan beter eerst 8 ramen erin hangen met 2 kantramen of kan ik gewoon van 6 naar 10 ramen gaan?
Ik heb geen uitgebouwde raten meer over die ik er in kan hangen.
Gr,
Pjotr
Ik heb enkele overvolle 6ramers en ik zit er ook aan te denken om ze over te zetten naar een 10ramer.
Kan ik dan beter eerst 8 ramen erin hangen met 2 kantramen of kan ik gewoon van 6 naar 10 ramen gaan?
Ik heb geen uitgebouwde raten meer over die ik er in kan hangen.
Gr,
Pjotr
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Als de zesramers al overvol zitten, dan kun je gewoon naar 10 ramen overschakelen. Waarschijnlijk zitten ze wel even wat ruim, maar dat gaat snel over. Het gebruiken van 2 opvulramen kan natuurlijk ook prima. Zodra de twee extra ramen bezet zijn, wissel je de opvulramen om met kunstraat.
Imkeren is geen exacte wetenschap, je moet je kunnen "inleven" in hoe het volk omgaat met het begrip "ruimte", en daar moet je naar proberen te handelen.
Imkeren is geen exacte wetenschap, je moet je kunnen "inleven" in hoe het volk omgaat met het begrip "ruimte", en daar moet je naar proberen te handelen.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
- Contacteer:
Ik had een zwerm die zelf in een 6-ramer getrokken was.
3 dagen later heb ik die in een 10-ramer gedaan, een week later waren er daar 9 ramen uitgebouwd.
Ligt eraan hoe het weer is, maar bij lekker weer is een ruime behuizing echt geen nadeel, ze blijven aan de gang.
als je inplaats van een sluitblok een ingesmolten raam hangt scheelt dat ook niet zoveel qua volume.
3 dagen later heb ik die in een 10-ramer gedaan, een week later waren er daar 9 ramen uitgebouwd.
Ligt eraan hoe het weer is, maar bij lekker weer is een ruime behuizing echt geen nadeel, ze blijven aan de gang.
als je inplaats van een sluitblok een ingesmolten raam hangt scheelt dat ook niet zoveel qua volume.

-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Vanmiddag de boel bekeken en zag veel broed en ze waren inderdaad veel honing aan het opslaan. Dus ik ga snel een rooster kopen voor de segeberger. Ik zag dat ze er in kunststof of metaal zijn. wat zou het beste zijn? en dan snel een hb erop.Imkerij Witharen schreef:Hier nog even een reactie, bak onder of boven:
Zit je bak mooi vol broed en wil je niet verstoren, kún je er een Honing-kamer (mét rooster) boven plaatsen. Als er gebrek aan ruimte komt, is een extra broedkamer er onder een goed idee,
Je volk zit hoog, haalt honing en stopt dat meestal boven het broed.
Moet het broednest groter, kan er omlaag worden gebouwd.
Scheelt ook weer in zwerm-neiging, omdat je ruimte ruim voldoende is.
Jannes
Gr Bartje