Volksweerkunde voor St.Jan en St.Pieter

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Volksweerkunde voor St.Jan en St.Pieter

Bericht door Eddy Geurtsen »

In 't Achterhoeks: "Wie zien geld wil zien stoeven, mot tabak roken, biejen hollen en doeven"
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Eddy, dan moet duuve en stuuve uit het Land van Maas en Waal komen of uit de Betuwe. Zoek jij het voor me uit ?
Ik kom niet meer door het werk heen. Toen ik na mijn vorige reactie op jou even wou genieten van de zon,
werd ik meteen aan het werk gezet. Observeerwerk.... bij een broedaflegger honderden stertselende en dansende werksters.
Ik zag de koningin op bruidsvlucht gaan. Het was dus blijkbaar zulk mooi weer dat ze de kans greep om haar voortplantingsplicht
te vervullen en haar paringsdrift te uiten.
Ik heb haar terugkomst niet afgewacht om te voorkomen dat ze gedesoriënteerd zou worden door mijn donkere gestalte en schaduw.
Zo kon ik even naar het veld met bloeiende bonen en erwten. Ik fietste gelijk op naast een ruiter te paard en vroeg hem of het paard
daar last van had. Zijn antwoord was "Nee, maar ze schrok zonet van haar eigen schaduw" Van een koningin weet ik het niet.
Op de bonen- en erwtenbloemen zag ik geen bijen, maar de korenbloemen bloeien nog; daar zijn ze op ingevlogen.

Bij terugkomst hoorde ik flink gezoem in de kroon van een appelboom. Daar hing zo'n nazwermpje ter grootte van een egeltje.
Eerst dacht ik dat het een bruidszwerm was, maar de bijen kwamen tot rust en vertrokken niet binnen een uur. Toen maar aan het scheppen
gegaan om onze diervriendelijke plicht te vervullen. 'N biejekaar (Limburgs voor bijenkorf) opgehaald en uitschuifladder. De korf in de regenton gelegd
om hem te doordrenken, zodat hij langer koel blijft door verdamping. Ook gaan duffe geurtjes weg. Hem ook nog ingestreken met pluk gras.
Het zwermpje zat lastig. Onder me gaapte een afgrond van 6 meter. De familie probeert me te demotiveren. Als ik ooit door het bijenhouden
in een rolstoel terecht kom of op krukken , willen ze me niet verzorgen. Wel gaan ze me dan 'biejekruk' noemen.
Alles is weer gelukt. Ik heb zelfs de koningin gezien. Een mooie stevige donkere. Geen slank Carnicapostuur, maar meer 'eine baer van 'n keunegin',
een Primorski nazate ? Het zwermpje breng ik niet over in een kast, het mag in de strokorf blijven en misschien op het stuk hei van een halve
hectare, 300 meter bij me vandaan, een hap raathoning kunnen missen. Welterusten. B-t

P.S. Zo heb ik 3 bewijzen geleverd dat het op Sint Paiter helder en klaar was . Nu opletten of het nog een goed bijenjaar wordt.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Was het gister Sint Pieter?
Dacht al bijna dat het aan de maan lag.

Het regende koninginnen :D
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Gezegde: Hij is er als de kippen bij. Ik vanmorgen om 7 uur.
Alfa vulgaris inspireerde mij meteen tot een nieuw gezegde: Hij is er als een haantje de voorste bij.
Midden in de nacht kraaide hij. Overigens met een slaperige kop ? Of wil hij ons vanmorgen goed
wakker schudden met zijn raadselachtig "En toen regende het koninginnen " Alfons verklaar, vertel.

Ik maak gelijk even van de gelegenheid gebruik om iets toe te voegen aan mijn P.S. van afgelopen nacht.
Het is eerlijker om te zeggen: Niet IK maar de BIJEN hebben op Paiterdag op drie manieren bewezen
dat het voor hen een heldere klare dag was om te werken en aan te sterken, hemelwaarts te varen en te paren, te zwermen en.......

Biejekruk moet in het dialect als biejekrök geschreven worden.

Ik ben jaloers op de hommels. Gisteravond bij stralende zonsondergang achter een kleine wolk om 22 uur
bromde de vroegste Lindeboom nog alsof er een bromzwerm in zat. Vanmorgen om 7 uur hetzelfde liedje.
Hommels en vrijwel alleen hommels. Van mijn stand vlogen om 7 uur slechts enkele volken, maar straks om
10 uur denk ik, gaan ze allemaal uit hun bol. De tweede dag van het door de' ouden' verwachte goede bijenjaar is begonnen.
Een mooie bijendag gewenst B-t
Plaats reactie