Onderstaand een link naar een artikel van Fries over selectie naar varroa tolerante bijen. Fries is, denk ik, een van de experts op dit gebied.
http://www.coloss.org/documents/M6.1%20 ... ocol-1.pdf
Jos
Stelling: agressieve bijen resistenter tegen varroa
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Stelling: agressieve bijen resistenter tegen varroa
Hallo allen,
ik vond een artikel over de "collectieve persoonlijkheid" van bijenvolken en moest terugdenken aan deze discussie over resistentie tegen varroa en agressie. Enigszins gerelateerd hieraan: volgens Amerikaanse onderzoekers hebben agressieve bijen een hogere fitness. Er bestaat volgens hun een correlatie tussen agressie en overleving.
Zie hier:
http://dx.doi.org/10.1016/j.anbehav.2010.11.027
Mocht iemand het gehele artikel willen hebben als pdf, stuur me ff een pb met een e-mail adres.
Groet, Bert
ik vond een artikel over de "collectieve persoonlijkheid" van bijenvolken en moest terugdenken aan deze discussie over resistentie tegen varroa en agressie. Enigszins gerelateerd hieraan: volgens Amerikaanse onderzoekers hebben agressieve bijen een hogere fitness. Er bestaat volgens hun een correlatie tussen agressie en overleving.
Zie hier:
http://dx.doi.org/10.1016/j.anbehav.2010.11.027
Mocht iemand het gehele artikel willen hebben als pdf, stuur me ff een pb met een e-mail adres.
Groet, Bert
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Re: Stelling: agressieve bijen resistenter tegen varroa
correlatie tussen agressie en overleving. is het volk verdedigen tegen aanvallen van buitenaf...ie.roofbijen,wespen,beren en mensen.maar dus niet het opsporen van aangetaste poppen en deze verwijderen en elkaar poetsen om mijten te verwijderen en dood te bijten.Dit zijn totaal andere eigenschappen waar nu op geprobeerd wordt te selecteren.
Wanneer elke pop met een vrouwtjes varoa meteen uit haar cel wordt gehaald na het sluiten,blijft er van de hele voorplantingscyclus van de mijt niks meer over.Dit zal echter nog wel enige tijd in beslag nemen voordat die eigenschappen er goed in geteeld zijn en we een 100% resistente bij hebben,maar het begin is er.
Ook wordt er al volop geselecteerd op nosema ceranae resistentie.Steeds meer bekende koninginnen telers(buckfast) selecteren hier ook op.
Wanneer elke pop met een vrouwtjes varoa meteen uit haar cel wordt gehaald na het sluiten,blijft er van de hele voorplantingscyclus van de mijt niks meer over.Dit zal echter nog wel enige tijd in beslag nemen voordat die eigenschappen er goed in geteeld zijn en we een 100% resistente bij hebben,maar het begin is er.
Ook wordt er al volop geselecteerd op nosema ceranae resistentie.Steeds meer bekende koninginnen telers(buckfast) selecteren hier ook op.