sterfte mierenzuur behandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: sterfte mierenzuur behandeling

Bericht door alfa vulgaris »

De volgende dag ben ik gaan controleren er lagen per kast ongeveer 100 jonge bijen dood voor de kast, de temperatuur was intussen opgelopen naar de 35 °C
ook voor de volgende dagen was het warm, de standplaats van de kasten is veel zon en geen wind.
Na 3 dagen kon ik het niet meer aanzien vanwege de dode bijen en heb de verdamper er weer afgehaald, er was in 3 dagen meer dan 100ml mierenzuur verdampt dit in combinatie met een hoge temperatuur is het zeer slecht voor de bijen.

Volgensmij staat er duidelijk op de vloietjes dat je de Liebig verdamper niet boven de 30 graden celcius moet gebruiken.

Mochten de bijen daaraan dood zijn is dat dan mooi eigen schuld.
roelof1945
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Contacteer:

Bericht door roelof1945 »

beehotel schreef:Volgensmij staat er duidelijk op de vloietjes dat je de Liebig verdamper niet boven de 30 graden celcius moet gebruiken.

Mochten de bijen daaraan dood zijn is dat dan mooi eigen schuld.
Door eigen schuld zitten de meesten in de gevangenis, maar ik voel me wel nalatig t.o.v. de bijen.
Heb net in imkerpedia gekeken onder de rubriek mierenzuur behandeling hier zegt men dat je niet boven de 25 °C moet behandelen.
Ik had me beter moeten verdiepen in deze materie, dan waren de bijen er beter vanaf gekomen andere jaren had ik geen problemen met de liebig dispenser. Ben wel benieuwd of de koninginnen weer aan de leg zijn door het slechte weer en roverij wacht ik nog even.
Hoop niet dat de jonge koninginnen beschadigd zijn door deze verkeerde behandeling.

Vr. groet Roel
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Haha,ja,vind ik wel heel nalatig dan.

Je gebruikt de gebruiksaanwijzing alleen maar om zuur te verdampen terwijl je em in handen hebt gehad en niet gelezen.

Maakt niet uit Roel...je bent niet bijzonder...haha...ik wel,want ik erger me er aan.

Vind ik wel een goeie van die Duitsers.
Gebruiksaanwijzing op het gebruiksvoorwerp,haha...geen excuus.
Plaats reactie