Reserve koninginnen overwinteren
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Re: Reserve koninginnen overwinteren
denk dat ik een paar mini+ ga kopen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Contacteer:
Hennie trek je het plastic bodemtje er dan volledig uit, of gewoon wat verder open ?Kroese schreef:Je moet bij de kielers wel de plastic bodem plaatjes naar voren trekken.
De rooster strookjes zitten snel dicht met de mul die valt, en dan gaan ze dood doordat ze te weinig ventilatie hebben door dat kleine vlieggaatje.
Ik heb ze op een plank staan, die net tussen de pootjes past.
De sleuven aan de voor en zijkanten geven dan voldoende lucht zonder dat het te veel tocht.
roger
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Je kunt dat er zo maar niet uittrekken, vanwege muizen of ander gespuis!
gr.
gr.
JP
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Nee, alleen waar er geen piepschuim zit.de vos roger schreef:Hennie trek je het plastic bodemtje er dan volledig uit, of gewoon wat verder open ?Kroese schreef:Je moet bij de kielers wel de plastic bodem plaatjes naar voren trekken.
De rooster strookjes zitten snel dicht met de mul die valt, en dan gaan ze dood doordat ze te weinig ventilatie hebben door dat kleine vlieggaatje.
Ik heb ze op een plank staan, die net tussen de pootjes past.
De sleuven aan de voor en zijkanten geven dan voldoende lucht zonder dat het te veel tocht.
Het plastic plaatje hangt nog net vast in de sleufjes. Dit plaatje is gelijk een vliegplankje voor het kastje.
De kastjes staan op een plank die net tussen de ronde pootjes past. Zoals ik al schreef heb je aan de zij en achterkant een smal sleufje.
Aan de voorzijde onder het plastic plaatje is er ook een 8 mm hoge sleuf net zo breed als het plaatje. extra vliegsleuf. Het vocht kan er zo prima uitzakken.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
Denk dat ik het antwoord al weet,toch nieuwsgierig..
Overwinteren jullie de kielers met 4 of 6 raampjes per hoogsel ?
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
is wel duidelijk ja, 6 natuurlijk zoveel mogelijk plek voor voer en bijen.alfa vulgaris schreef:Denk dat ik het antwoord al weet,toch nieuwsgierig..

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Dag Hennie,
Heb jij dan ook net zoals je collega Albert het tussenschotje eruit gesneden?
Ik heb ze laten zitten en heb dus wel twee raatjes minder in de onderste etage.
Dat is niet echt ideaal, maar ja.
Ik ga overigens ook experiementeren om die Kielders te laten overwinteren in de kelder. Ik heb een super droge kelder. Heeft iemand daar al ervaring mee?
Ook wil ik ze voederdeeg mee gaan geven. Ik moet maar eens kijken hoe en wat en hoeveel.
Wat zou kunnen is dat ik de het voederbakje opnieuw vul met zacht voederdeeg. In de kelder is het tamelijk constante temeperatuur (natuurlijk wel koud in de winter) en ze zijn mss. in staat om dit voederdeeg op te nemen vanuit het voederbakje? Graag reactie.
gr.
Heb jij dan ook net zoals je collega Albert het tussenschotje eruit gesneden?
Ik heb ze laten zitten en heb dus wel twee raatjes minder in de onderste etage.
Dat is niet echt ideaal, maar ja.
Ik ga overigens ook experiementeren om die Kielders te laten overwinteren in de kelder. Ik heb een super droge kelder. Heeft iemand daar al ervaring mee?
Ook wil ik ze voederdeeg mee gaan geven. Ik moet maar eens kijken hoe en wat en hoeveel.
Wat zou kunnen is dat ik de het voederbakje opnieuw vul met zacht voederdeeg. In de kelder is het tamelijk constante temeperatuur (natuurlijk wel koud in de winter) en ze zijn mss. in staat om dit voederdeeg op te nemen vanuit het voederbakje? Graag reactie.
gr.
JP
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar jaaaaaren terug is dat gedaan op de Ambrosiushoeve. Die beschikten over een klimaat kamer/kast die op 7ºC werd gehouden. Dat is ook een prima temperatuur om fuchsias te laten overwinteren. De kastjes (kichheiners) werden tijdens de winter gevoerd door lege voerraatjes te vervangen door volle raatjes voer.Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ik ga overigens ook experiementeren om die Kielders te laten overwinteren in de kelder. Ik heb een super droge kelder. Heeft iemand daar al ervaring mee?
De proef mislukte het eerste jaar omdat er geen voldoende voerraatjes waren. Opzet randjes bestonden toen nog niet. Voerbakjes vullen met suikerdeeg heeft geen zin want de bijen zitten op tros. Het tweede jaar waren er wel voldoende voerraampjes en lukte het wel.
Groeten, Willem 

- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Dankje Willem.
Zo uit mijn blote hoofd heeft EJ Phillips? uitgebreid geschreven over overwinteren in kelders. Dat boekt stamt uit de jaren 40 of 50? Het is jaren geleden dat ik zijn boeken heb gelezen. Hij beschrijft de omstandigheden voor de Canadese situatie. Ook meende ik dat hij temperaturen opsomde. Etc. Helaas zit mijn boek ergens in een doos.
Ik heb wel een paar reserve raampjes, maar ook nog niet genoeg.
Ik zal komende dagen eens meten hoe koud of warm het in mijn kelder is. Te warm lijkt me ook niet goed.
Bijvoeren met suikerdeeg in die kleine kastjes zou wel aardig zijn. Dat schilt een pak in voer en sommige kielers zijn ietwat te krap ingewinterd. Dat moet volgend jaar beter! Misschien kan ik er een dun pakje suikerdeeg in folie op de raatjes leggen. Er is ruimte onder het deksel.
Verder schilt het natuurlijk een slok op een borrel als de bijen de boel warm moeten houden bij 7 graden of -13!
Ook zou ik er mijn 6-ramers, 3-ramers in kunnen zetten of zelfs 10-ramers. Ik heb een hele grote kelder
. Maar wil ik slepen met al die kasten? Neen!
Bovendien zijn mijn 6-ramers heel goed ingewinterd, maar wel van 6 mm multiplex
.
gr.
PS: zijn die onderzoeken nog ergens terug te vinden? In archief van bijen/groentjes??
Zo uit mijn blote hoofd heeft EJ Phillips? uitgebreid geschreven over overwinteren in kelders. Dat boekt stamt uit de jaren 40 of 50? Het is jaren geleden dat ik zijn boeken heb gelezen. Hij beschrijft de omstandigheden voor de Canadese situatie. Ook meende ik dat hij temperaturen opsomde. Etc. Helaas zit mijn boek ergens in een doos.
Ik heb wel een paar reserve raampjes, maar ook nog niet genoeg.
Ik zal komende dagen eens meten hoe koud of warm het in mijn kelder is. Te warm lijkt me ook niet goed.
Bijvoeren met suikerdeeg in die kleine kastjes zou wel aardig zijn. Dat schilt een pak in voer en sommige kielers zijn ietwat te krap ingewinterd. Dat moet volgend jaar beter! Misschien kan ik er een dun pakje suikerdeeg in folie op de raatjes leggen. Er is ruimte onder het deksel.
Verder schilt het natuurlijk een slok op een borrel als de bijen de boel warm moeten houden bij 7 graden of -13!
Ook zou ik er mijn 6-ramers, 3-ramers in kunnen zetten of zelfs 10-ramers. Ik heb een hele grote kelder

Bovendien zijn mijn 6-ramers heel goed ingewinterd, maar wel van 6 mm multiplex

gr.
PS: zijn die onderzoeken nog ergens terug te vinden? In archief van bijen/groentjes??
JP
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Als ze niet koud genoeg staan gaat het niet goed. (ze moeten echt op een tros gaan). Voer in het bakje wordt waarschijnlijk een kliederboel, omdat daar het condensvocht terecht komt. Ook zal de ventilatie dicht raken met dode bijen. Het zal geen succes worden.Jelte Pieter Dijkstra schreef:
gr.
ad staals