Mister Properdag

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Mister Properdag

Bericht door petro »

Precies!!! :) Maar hij zegt tenminste meneer tegen me. :D
Petro
FerryB schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:He meneer Petro,

1. het event moet nogal plaats vinden en 2. je kunt me niet bepaald verwijten dat ik te weinig schrijf hier :wink: .
Ik weet bijna wel zeker dat Petro juist het tegenovergestelde bedoelt meestal als jij zegt ik ben er even niet of ik ga even in de ruststand dan breekt er een lawine van berichten van jou los :whistle:
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

petro schreef:Precies!!! :) Maar hij zegt tenminste meneer tegen me. :D
Petro
Mensenkennis ? :angelic-sunshine:
Groeten, Willem :violin:
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

:D :lol:

Youv'e got me.
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Het resultaat; speciaal voor jullie uitgestald voor mijn huis.
Staan nu te drogen in mijn woonkamer :(
Helaas heb ik geen close up foto, zodat je niet kunt zien hoe schoon ze precies zijn geworden.
Het hout krijgt van het logen wel wat een bruingelige kleur. Zeker de wat oudere raampjes. Dit komt doordat kleurstoffen van prolis en raatresten in oplossingen gaan en vervolgens in het hout trekken (bij oudere raampjes al vaker gebeurd). Ik kan ze mss. blank er laten uitzien door ze in chavel oplossing te leggen, maar de vraag wat win ik daar nog bij behalve kleur?

Vanochtend 7 uur opgestaan en vanavond was ik half 6 weer thuis. Van 10:00 uur tot en met 15:30 uur twee wassmelters onafgebroken bediend gecombineerd met de 'spuitcabine' (= badkuip) waar de geloogde ramen door mij werden afgespoten met hogedruk reiniger.

Ik ben blij dat er een gat is geslagen in mijn vuile ramen die ik had overgenomen. Een hele klus!

We hebben in totaal ongeveer twee keer zo veel ramen geloogd dan op de foto. Hier staan 13 dozen op + nog twee losse vuilniszakken.

De opbrengst was toch nog twee emmers was, ondanks de wasmot. Deze heb ik vanavond opnieuw opgewarmd in mijn kookpotten en staan nu te klaren.
Wat gedaan is is gedaan.

Met dank aan mijn verenigingmaatjes!

gr.
Bijlagen
20131012 181905.jpg
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ik neem aan dat het smelten met een verenigingsSTOOMwassmelter gebeurt.
Ja. Ik heb er zelf een, maar die van de vereniging is iets sneller.
Ik heb de ervaring dat er veel water in de houten raampjes trekt. Hoe drogen jullie ze om beschimmeling
te voorkomen ?
Ze gaan eerst nog een loogbad in en worden dan afgespoeld. Dus ze worden nog veel natter! :lol:
We leggen ze dan kruislings op elkaar te drogen in de zon en wind. Best is buiten, daarna leg je ze in een kas of op droge schuur. Dat gaat altijd goed. Maar altijd open aan de lucht. Niet in zakken of in kisten. Het kost ongeveer een week dat ze droog zijn.
Gebruiken jullie een 6 procentige loogoplossing en hoe hoog moet de temperatuur van de oplossing zijn ?
Dat weet ik niet hoeveel % het is en vergeten te vragen.
Temp is bekan (Vlaams voor bijna) 100 graden. Het moet heet zijn!
Hoe lang moeten ze in het bad liggen?
Dat verschilt. Maar toch gauw 10 min tot 15 min. Onze voorzitter heeft vandaag het loogbad bedient. Zelf houd ik ervan om ze lang te laten liggen. Dan worden ze echt heel proper, maar nadeel is dat het dan natuurlijk veel langer duurt.
Een gezellige dag gewenst. Zj.
Dat is zeker gelukt!
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ikzelf wil helemaal niet gezamelijk schoonmaken.
Het lijkt me wel een stuk gezelliger maar houd m'n bijenhouderij spullen iiever in isolement.

Iedereen heeft zijn eigen ideeën over proper.
alfa vulgaris

Ik snap dat je dit niet wilt. Eigenlijk wil ik ook dit niet, maar de vereniging heeft nou eenmaal betere faciliteiten dan ik thuis heb.
In de verenigingsgebouwen komen veel imkers. Het is er wel netjes, maar ja het ja je weet het nooit....
In principe smelten we de ramen en logen we die, en in principe zullen de ramen ziektekiemenvrij zijn, maar waterdicht is het nooit!

gr.
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ik heb bijv. dezelfde dozen gebruikt waar ik ook de ramen met oude was in had gestoken. Ik had geen zin om nog eens 13 a 14 dozen te charteren. Dit zou eigenlijk niet mogen, maar ja....er zijn gewoon praktische grenzen wat mij betreft.

gr.
JP
Plaats reactie