We moeten kort van stof zijn. Bedoeling daarvan ? De lezer prikkelen tot nadenken en reageren ?
Ik zal het de redactie naar de zin maken !
De Duitse scribent schreef dat er wel "400 Sorte Efau bestehen" . Of hij bedoelt: over de hele wereld, schrijft hij er niet bij.
JP houdt het op 20 rassen, maar vergeet dat er binnen rassen nog variëteiten zijn.
Nu iets veel belangrijkers. De bewering dat Wilgenstuifmeel het beste is om sterfte tegen te gaan,
zou wel eens kunnen slaan op de vitaliteit en fertiliteit van koninginnen die in april en mei gekweekt worden,
hetzij op natuurlijke wijze, hetzij op kunstmatige. Een te koude maart geeft stuifmeelgebrek. Als maart gevolgd
wordt door een misselijke april, 'zijn de rapen gaar'.(Ik weet niet precies de betekenis van "de rapen gaar", maar
het klinkt me niet te best in de oren). Ik had dit jaar mijn inziens meer darrebroedige koninginnen, waarschijnlijk
ook door het te koude vliegweer tot ver in mei 2013, maar ook door een minne wilgendracht. Zj.
P.S. Vandaag wordt weer een drachtdag ; notabene op 24 oktober.
22 oktober dracht aan stuifmeel en nektar
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: 22 oktober dracht aan stuifmeel en nektar
Ik zal enige uitleg over deze uitslag geven , want die conclusie is volkomen terecht met eenJaap v.Popering schreef:Is er ook bekend in welke maanden de bijen stuifmeel foerageren op de wilg .alfa vulgaris schreef:
In het bijensterfte onderzoek van Rose en pisa ossu..Is er een verband tussen volken die op de wilg hadden gestaan en weinig wintersterfte hadden?
.
En in welke tijd van het jaar de zo genaamde verdwijnziekte zich manifesteert ???![]()
Jaap v P

De zo genaamde verdwijnziekte manifesteert zich vrijwel direct ( heel snel )na het inwinteren van de volken . De volken die dan in de lente op de wilgen foerageren zijn die winter de verdwijnziekte gepasseerd en gaan enkel nog wat volken welke zonder voedsel komen te zitten dood en is dus gewoon logisch te verklaren .
Om het volgend jaar te kunnen overwinteren heeft het stuifmeel van de katwilg welke de volken enkele generaties voor de sterfte geconsumeerd hebben geen invloed meer op .
Wel dient men te zorgen ( zoals marc al schrijft ) voor een voldoende gevarieerd aanbod van stuifmeel om gezonde jonge bijen op te kunnen kweken .
Van cruciaal belang echter is om de mijten doeltreffend te bestrijden om de aanwezige virussen geen kans te geven om toe te slaan .
Jaap v P
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: 22 oktober dracht aan stuifmeel en nektar
Jammer dat ik hem er niet naast heb maaar waarschijnlijk hebben dus de mensen met de volken door de winter nog net even de wilg meegepikt voordat vragenlijst wegging.
Het was waarschijnlijk de bedoeling om te kijken waar de bijen het afgelopen jaar op hadden gefourageerd?
Komt er een statistische knulligheid uit het onderzoek...of heb ik het verkeerd onthouden.(het word minder)
Ik doe weer eens aan een ander z'n wetenschap
Nah ja...Ik vind het ook wel aannemelijk dat volken die op de wilg gevlogen hebben het beter doen.
Als ik hier zie wat voor overvloed aan pollen hier dan soms wordt binnengehaald dan lijkt het of een volk daar een half seizoen op kan teren.
Ik denk dat ik ineens inderdaad een aannemelijker beeld heb van dit cijfer.
Het was waarschijnlijk de bedoeling om te kijken waar de bijen het afgelopen jaar op hadden gefourageerd?
Komt er een statistische knulligheid uit het onderzoek...of heb ik het verkeerd onthouden.(het word minder)
Ik doe weer eens aan een ander z'n wetenschap

Nah ja...Ik vind het ook wel aannemelijk dat volken die op de wilg gevlogen hebben het beter doen.
Als ik hier zie wat voor overvloed aan pollen hier dan soms wordt binnengehaald dan lijkt het of een volk daar een half seizoen op kan teren.
Ik denk dat ik ineens inderdaad een aannemelijker beeld heb van dit cijfer.