Dylan Elen schreef:
De ontsmettingsprocedure die ik beschrijf voor "dode kasten" zou bij ieder imker een automatisme moeten zijn; dat is een kwestie van hygiënisch werken. De procedures die gevolgd moeten worden bij detectie van AV zijn anders, imkers moeten dan hun materiaal ontsmetten met een speciaal product dat door het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) afgeleverd wordt. In Vlaanderen is in 2013 2x AV gedetecteerd waarvan 1 keer bij mij in de buurt, het verhaal van AV is daardoor vrij goed opgefrist.
Fijn eindejaar,
Dylan
Deze discussies zijn al jaren oud en sommige bijenhouders zijn nog steeds van mening dat elk volk wat doodgaat de een of andere besmetting achterlaat , dat is niet terecht .
Hygiëne is natuurlijk iets waar je vanzelfsprekend op moet letten , maar overdrijven is nu ook weer niet de nodig .
Bij een normale sterfte kan men volstaan met de kast droog te reinigen en zo nodig met b.v. ( een verfkrabber ) schoon te maken . Raten waar dood broed in zit uitsnijden en smelten , de rest is gewoon te gebruiken .
Wanneer er sprake is van een broedziekte , geld er een aangifteplicht , en is men verplicht de aangewezen procedure te volgen ( welke in Nederland in handen is van de Bijenverenigingen ), alles met kokende soda reinigen , en de volken een honger procedure laten doorstaan .
Zelf heb ik jaren geleden zelfs ( zie onderstaande link ) het aangeboden uitgeslingerde wintervoer van een Imker welke dat ook dacht opgehaald en zonder problemen aan mijn bijen gevoerd .
Aan te raden is om alle reacties aandachtig door te lezen .
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... wintervoer
Jaap v P