bijensterfte 2013

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: bijensterfte 2013

Bericht door Kroese »

alfa vulgaris schreef: Aan de staatjes oxaal druppelen van H KroeSe lijkt het erop dat 3 á 4 straatjes bijen best vaak voorkomt rond deze tijd.
Alpha
Het was niet het beste jaar wat overwinteren betreft, ook wel gezien de hoeveelheid mijten die er uit kwamen....

De helft was 6Ramers, daar is tussen de 3 en 5 redelijk normaal in deze tijd.
10Ramers tussen de 5 en de 8 is veelvoorkomend.
Lagere getallen zijn misschien rijp voor de APK samenvoeging? :D
Dylan Elen
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Contacteer:

Bericht door Dylan Elen »

Jaap v.Popering schreef:Volgens mij wordt zo,n ontsmettings- procedure enkel in geval van Amerikaans Vuilbroed geadviseerd .

Jaap v p
De ontsmettingsprocedure die ik beschrijf voor "dode kasten" zou bij ieder imker een automatisme moeten zijn; dat is een kwestie van hygiënisch werken. De procedures die gevolgd moeten worden bij detectie van AV zijn anders, imkers moeten dan hun materiaal ontsmetten met een speciaal product dat door het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) afgeleverd wordt. In Vlaanderen is in 2013 2x AV gedetecteerd waarvan 1 keer bij mij in de buurt, het verhaal van AV is daardoor vrij goed opgefrist.

Fijn eindejaar,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

sorry voor de schrijwouten.

Waardevolle info meneer Kroese,dank.
Leuke is als je de gedetailleerde data bewaard kan je hem opnieuw interpreteren.
Ik had ook al zoiets heeft hij nu alle kleintjes meegenomen in z'n onderzoek?
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Dylan Elen schreef:
De ontsmettingsprocedure die ik beschrijf voor "dode kasten" zou bij ieder imker een automatisme moeten zijn; dat is een kwestie van hygiënisch werken. De procedures die gevolgd moeten worden bij detectie van AV zijn anders, imkers moeten dan hun materiaal ontsmetten met een speciaal product dat door het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) afgeleverd wordt. In Vlaanderen is in 2013 2x AV gedetecteerd waarvan 1 keer bij mij in de buurt, het verhaal van AV is daardoor vrij goed opgefrist.

Fijn eindejaar,
Dylan
Deze discussies zijn al jaren oud en sommige bijenhouders zijn nog steeds van mening dat elk volk wat doodgaat de een of andere besmetting achterlaat , dat is niet terecht .
Hygiëne is natuurlijk iets waar je vanzelfsprekend op moet letten , maar overdrijven is nu ook weer niet de nodig .

Bij een normale sterfte kan men volstaan met de kast droog te reinigen en zo nodig met b.v. ( een verfkrabber ) schoon te maken . Raten waar dood broed in zit uitsnijden en smelten , de rest is gewoon te gebruiken .

Wanneer er sprake is van een broedziekte , geld er een aangifteplicht , en is men verplicht de aangewezen procedure te volgen ( welke in Nederland in handen is van de Bijenverenigingen ), alles met kokende soda reinigen , en de volken een honger procedure laten doorstaan .

Zelf heb ik jaren geleden zelfs ( zie onderstaande link ) het aangeboden uitgeslingerde wintervoer van een Imker welke dat ook dacht opgehaald en zonder problemen aan mijn bijen gevoerd .

Aan te raden is om alle reacties aandachtig door te lezen .

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... wintervoer

Jaap v P
Dylan Elen
Contacteer:

Tja Jaap, niks is onmogelijk; maar onnodige risico's neem ik liever niet. Voorkomen blijft beter dan genezen.

Groeten
Jaap v.Popering
Contacteer:

Dylan Elen schreef:Tja Jaap, niks is onmogelijk; maar onnodige risico's neem ik liever niet. Voorkomen blijft beter dan genezen.

Groeten
Dit zijn geen onnodige risico's , maar je moet geen paniek zaaien als daar geen enkele reden voor is .

Jaap v P
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Precies Jaap het wordt steeds gekker.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Dylan Elen
Contacteer:

Wel Jaap en FerryB, het ziet er naar uit dat we er een andere mening op nahouden, wat niet ongewoon is in imkerland. Op zich is dat positief, want dat houdt de discussie levende en discussie geeft nieuwe inzichten. Ik ken veel imkers die hetzelfde als mij zouden zeggen, wat er wellicht mee te maken heeft dat mijn visie mee door de hunne beïnvloed is. Maar zeggen dat wij daarmee aan paniekzaaierij doen, vind ik iets overdreven. Er zijn risico's (groot of klein) verbonden aan het gebruik van niet-ontsmette kasten en hun raten als het volk in die kast gestorven is; ik persoonlijk neem die gewoon liever niet. En zoals ik al zei, niets is onmogelijk: een risico wil zeggen dat er een kans bestaat; je kan pech hebben, maar evengoed chance.

Groeten,
Dylan
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

Zoals Dylan terecht opmerkt heeft ieder zijn/haar eigen werkwijze.
De "wat is goed-vraag" verschilt per deelnemer en per werkervaring.
De één gaat voor zekerheid voor alles terwijl een ander daar weer anders in staat.
Wat dat betreft zijn imkers net als bijen. :whistle:
Van kunstmatige soorten t/m bastaards. Van steeklustig tot zachtaardig, enzovoort.
Zelf ga ik inmiddels op basis van eigen (neg) ervaringen inmiddels ook over op maximale zekerheid.
Dus geen hergebruik of uitwisselbaarheid van raampjes.
Gewoon goed schoonmaken de raampjes of (bij ouder dan 3 jaar) de fik erin.
Groet, Jacques
Jaap v.Popering
Contacteer:

Dylan Elen schreef:Er zijn risico's (groot of klein) verbonden aan het gebruik van niet-ontsmette kasten en hun raten als het volk in die kast gestorven is; ik persoonlijk neem die gewoon liever niet.
Groeten,
Dylan
Ik bezit vele kasten en volken en de afgelopen 50 jaar heb ik nog geen enkele kast met enig middel ontsmet , en maar één keer bijensterfte ( het jaar van de resistentie ) in al deze jaren ( dat wil ook weer niet zeggen dat ik nooit een dood bijenvolk heb ). Hoe groot denk jij dan dat de risico's zijn ???? En moet ik dan nu gaan ontsmetten tegen ????? een onbekende ziekte ???? omdat de tijdgeest dit wil ???

Ik raad je aan om eerst ziektes en doodsoorzaken van bijenvolken te leren herkennen , en dan adviseren om de voor de opgetreden ziekte de gepaste maatregelen te nemen ...

Jaap v P
Plaats reactie