Oxaalzuurbehandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door alfa vulgaris »

Tja....

Ik geloof niet dat de volken die ik oxaalbehandeling wil geven broedloos zijn geweest en het lijkt mij daarom niet zinvol ze te behandelen om dat ik denk dat er veel mijten overblijven en m'n bijen dan voor weinig een knoei krijgen.

Ik verwacht,maar daar kan ik ook niet op vertrouwen,dat het nog kouder gaat worden.
Mocht het nu aankomende week echt kouder worden en overdag het zo rond het vriespunt scharrellen kan ik er dan vanuit gaan dat ze nog stoppen met broeden of zullen ze doorbroeden? Ik neem aan dat ze de laatste week februari zowieso weer beginnen met broed mits alles ok is.

Ik moet zeggen ik ga nu ook wat op m'n gevoel af vooral m.b.t. het weer en projecteer dit op m'n volkjes.

Zit ik fout met mijn gedachtengang m.b.t. het stoppen met broeden als we nog winter krijgen?
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

primus,

ik heb altijd geleerd dat wasmull die wit is afkomstig is van gedekselde suiker/honing (=pure was) luchtdicht afgesloten,
bruine wasmul van broedcellen (= was met bijenharen stuifmeelkorrels etc)
dit om de deksels poreus te houden om de achterligende larrve/pop te kunnen laten ademen,

als je dan elke week even de bodemschuif eruit haalt en schoonmaakt kun je het vrij simpel zien.
probeer maar dan kun je veel aflezen in de wasmull (kun je ook zien wat er in een week uitvalt.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
jossmits
Imker sinds: 1965
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

bovendien als je nu wasplaatjes ziet dan zal dat niet van het verzegelen van honing of het bouwen van nieuwe raat zijn. Dat kan alleen van het afsluiten van broedcellen zijn.

Jos
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

Ik heb perfect gladde witte bodesmchuiven en als je die goed schoonmaakt kan je heel goed zien wat er gebeurt behalve als het hard heeft gewaaid want dan waait de boel overal heen.

Haha, de stelling van Jos vind ik ook mooi...logischerwijs kan het niet anders idd.
Op het momnet zie ik overigens geen wasplaatjes eigenlijk. In deze tijd van het jaar proberen ze veel was te recycelen heb ik de indruk.
Ik heb wel gelezen dat bijen het hele jaar door was schijnen te produceren alleen zijn deze volgens de literatuur s'winters veel dunner.
Plaats reactie