a.s. Zaterdag in de kasten kijken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: a.s. Zaterdag in de kasten kijken

Bericht door Hans van der Post. »

Om 11 uur de eerste bijen met stuifmeel niet van de krokus of sneeuwklok maar van Viburnum titus die hier in een paar tuinen in de directe omgeving (25 mrt) staat te bloeien.
Ook bijen haalde water op het natte grind van het schuurdak. Dit doen ze al dagen in de uurtjes dat dit kan. (zon)
Om 13.00 uur was de vlucht afgelopen. Ja het stormt hier nog steeds met windkracht 8.
!Hans.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

bee-tree schreef:Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat de bijen een voorraad water aanleggen ,
hetzij in de cellen, hetzij in hun blaas. Ook halen ze niet meer op als nodig is ! Hoe denken jullie daar over ?
Ik heb een minivolk een kiieler breed en 13 cm hoog raampje 4 rompjes hoog met 4 raampjes per hoogsel.
Voor de vorst voor gecontroleerd. bovenste bakje leeg weggehaald vevangen door suikertegel.

Had ik em eraf kwam ik erachter toch te snel gekeken want er zat toch nog wat in.
Waren nog mooie raampjes dus ik denk dat moet er maar uit want ik zag al dat het dun was.
Kom ik erachter dat het zowat puur water is en ik denk dat het toch minstens een halve liter was en weet zeker dat daar 3 maand eerder verzegeld voer zat.
Ik concludeer ..bijen slaan idd water op in de raten. want geloof niet dat dit door het hygroscopisch effect van suiker komt.

Ook gelezen dat een bij voor ongeveer 2 dagen water in haar lichaam kan opslaan.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Water opslaan? bijen slaan nectar tijdelijk op, lijkt op water. :be2:
Alfa je moet eens proeven hoe het waterige spul smaakt.
!Hans.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Tussen de tijd dat ze dat verzegelde voer hebben opgegeten en dat ik die raatjes heb weggehaald hebben ze volgensmij geen gelegenheid gehad om nog op nectar te vliegen.

Zat gelegenheid om op water te vliegen :lol:
Een halve liter was achteraf misschien wat overdreven maar het was wel veel voor zo'n klein bakje bijen en het was toch echt minstens een kwart liter.

Ik weet het ook niet...Ik ga dat vast uitvlooien...misschien was het wel niet zo verstandig om dat waterige spul af te pakken.
Ze leefden deze week nog volop en amper dooie bijtjes dus het lijkt niet cruciaal geweest...de suikertegel hadden ze al een mooi tunneltje in gemaakt :)
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Goede morgen Alfa, wat jammer dat je 'je water' niet geproefd hebt; ik bedoel dat waterig vocht dat je in
in de raten van het bovenste hoogsel aantrof.
Kun je me vertellen wat er zich bevond|bevindt in de 3 andere kamertjes. Zit|zat (meteen) onder het hoogsel waar jij 'water' in aantrof BROED ; open en gesloten broed ? Het kan zijn dat het gesloten voer in het bovenste kamertje helemaal
opgegeten was. Tijdens en na de reinigingsvlucht hebben de bijen misschien het voer verplaatst om weer een voederkraag
boven zich te hebben. Ze kunnen het alleen verplaatsen door het op te lossen, dus waterig te maken.
Als bijen met hun broed tijdens de winter te ver van het voer af komen te zitten, is een tijdige reinigingsvlucht
bij vliegweer, hun redding. Ze slepen dan binnen in de kast voer om, of gaan gauw even 'shoppen' bij 'n volkje dat
niet op de winkel past of kan passen. Ik neem aan dat er bij jou geen roverij is geweest, 'want' jij hebt, meen ik,
geen 'speurneuzen' met verhoogde BFB-zoekdrift ?
Voorlopig blijft jouw spectaculaire ontdekking discutabel, dus bespreekbaar.
Ik respecteer alvast jouw wetenschappelijke , dus eerlijke, benadering.
Ik hoop dat het water was. Dan heb je een opzienbarende ontdekking gedaan.
Van de duur van wateropslag in de honingmaag van de bij ben ik verbaasd en gerustgesteld; ze hebben niet zo gauw watertekort
als ze een paar dagen niet de kast uit kunnen en toch broed hebben . B3
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Sorry, mijn second opnion over het water van alfa, was nog niet af; Ik moest naar buiten. De zon , die fantastische ster
van middelbare leeftijd en de bevallige taille, sorry doorsnede van 1,4 miljoen km., scheen al op de hoogste vliegtuigen. De zanglijster zong en de Groene specht liet ook al van zich horen. Ik moest kijken hoe het met de zonnevlekken gesteld is.
Is 2014 een zonnevlekkenjaar? Hoe meer zwarte vlekjes hoe mooier de zomer wordt en dus een goed bijenjaar. Of is dat een sprookje Hans ?

Ze kunnen jou niet gauw iets wijs maken. Jij gelooft niet dat bijen een watervoorraad in de cellen aanleggen.
Jij noemt dat misschien 'n sprookje uit de doos van Aristoteles ? Ter zijde: Ik respecteer die Wijsgeer uit de vierde eeuw
vóór Christus in hoge mate. Hij had niet de waarnemingstechnieken die wij thans hebben.
Ik respecteer jouw kritische reactie op Alfa en misschien ook op mij, omdat ik nog stilletjes hoop dat Alfa gelijk heeft.

P.S. Wat raar dat twee Noorderlingen die nuchter behoren te zijn, zich minder nuchter opstellen dan ten minste één Westerling.
:be3: :shifty: :be3:
Plaats reactie