Zootje!!

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ndj
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Zootje!!

Bericht door ndj »

Ik werk er ook met plezier aan. Ondertussen leer ik ook veel. Zo men ik nu bezig om een betere manier te vinden om te vrezen. Ik moet een mal maken, die zowel boor de honing buiten- als de broedkamerbak geschikt is. Ondertussen zit ik te denken aan een heel andere bodembak.

Ik loop misschien allemachtig achter. Ik voel me soms als een imker, die er achter komt, dat dat de kasten oorlog door de spaarkast is gewonnen. :shock:

Ik heb het altijd prettig gevonden om het dak neer te zetten, en daar de binnenbakken op te zetten. Nu kan dat met een spaarkast ook wel, maar het geeft weer meer moeite om de bakken van elkaar te "breken".

Wat is nu de gangbare kast? :think:
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

dat is de spaarkast (kan ik ook wel begrijpen) en ik denk dan de segeberger, dadant-us, dadant-blatt, topbar, biokasten.

en oude knarren werken soms met 2 maaten, ik wek voornamelijk met dadant.
maar heb ook nog oud spaarkast spul (da's nog over van vroeger) de nóg oudere simplexen zijn over de afgelopen 38 jaar wel weg(gerot)
heb nog wel de binnenbakken een paar jaar gebruikt.
heb verder een topbar observatiekast en vitrinekast (als lesmateriaal.
er kompt volgend jaar nog een boomstamkast bij :think:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op zo 27 jul 2014, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Een Baamkast volgend jaar!!!!!! Ik zie het al van jou kan ik nog een hoop leren!!!! :D :D :D :D
Petro
semar schreef:dat is de spaarkast (kan ik ook wel begrijpen) en ik denk dan de segeberger, dadant-us, dadant-blatt, topbar, biokasten.

(als lesmateriaal.
er kopmt volgend jaar nog een baamstamkast bij :think:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

typo
boomstamvolk

:oops:

Semar(Dominique)
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

ndj schreef:De boer hij ploegde voort..

Vanmorgen is het bodemstuk klaar gemaakt. Ik ben er behoorlijk tevreden over.

Afbeelding

Zo ziet het geheel er nu uit.

Afbeelding
Nyckle, net als Dominique, dus gelijk hem, wil ik een compliment maken voor de
gerestaureerde simplex bijenkast. Hij oogt robuuster en meer op 'n huis lijkend dan
de practischer spaarkast. Je hebt hem in mooie kleuren gelakt. Dat maakt er 'n plaatje van.

Ik houd naast spaarkasten toch maar goed m'n simplexkasten in ere.
Waar komt de naam simplex vandaan ? Ik vind het geen simpele kast om mee te werken.
Je kunt geen separator gebruiken, er zijn te veel kastdelen, de wanden zijn van dunner hout
en daardoor kwetsbaarder. Je kunt geen extra vliegspleet maken door bijvoorbeeld 2 broedkamers
een halve cm aan de vookant van elkaar te krikken zonder de wanden te beschadigen. Het kan wel makkelijk
bij spaarkasten.

De simplexkast is een paar cm breder. In mijn bestelwagentje kan ik geen 2 simplexkasten naast elkaar
plaatsen. Wel 'n simplexkast en 'n spaarkast. Daar moet ik altijd rekening mee houden. Zj.

P.S. Je voelt je boer die verder ploegt ? Is je vak soms boer ? Ik denk eerder aan schrijnwerker, meubelmaker, Tischler.
ndj
Contacteer:

Bericht door ndj »

bee-tree schreef: Nyckle, net als Dominique, dus gelijk hem, wil ik een compliment maken voor de
gerestaureerde simplex bijenkast. Hij oogt robuuster en meer op 'n huis lijkend dan
de practischer spaarkast. Je hebt hem in mooie kleuren gelakt. Dat maakt er 'n plaatje van.

Ik houd naast spaarkasten toch maar goed m'n simplexkasten in ere.
Waar komt de naam simplex vandaan ? Ik vind het geen simpele kast om mee te werken.
Je kunt geen separator gebruiken, er zijn te veel kastdelen, de wanden zijn van dunner hout
en daardoor kwetsbaarder. Je kunt geen extra vliegspleet maken door bijvoorbeeld 2 broedkamers
een halve cm aan de vookant van elkaar te krikken zonder de wanden te beschadigen. Het kan wel makkelijk
bij spaarkasten.

De simplexkast is een paar cm breder. In mijn bestelwagentje kan ik geen 2 simplexkasten naast elkaar
plaatsen. Wel 'n simplexkast en 'n spaarkast. Daar moet ik altijd rekening mee houden. Zj.

P.S. Je voelt je boer die verder ploegt ? Is je vak soms boer ? Ik denk eerder aan schrijnwerker, meubelmaker, Tischler.
Dank je voor de complimenten.
Houtbewerken is mijn is een van mijn hobby's. Als grote liefhebberij ben ik houtdraaier. Mijn derde passie is jagen.
Verder ben ik zeer geïnteresseerd in geschiedenis.
Ik ben in bezit van twee bijenboeken. De oudste is van Dhr. Joh. Joustra. Het grote bijenboek. De jongste is ook het grote bijenboek, maar dan van Dhr. R.P Groenveld. Tweede druk uit 1972. Een jubileum uitgave van het bestaan van de Vereniging ter bevordering der Bijenteelt in Nederland.
Ja, en jammer genoeg ben ik de bijenbijbel van Schotman kwijtgeraakt.

Waarom heet de simplex simlex, was de vraag. Ik zal proberen het uit te leggen.
Rond 1900 had elke lossebouwimker zijn eigen ratenafmeting. Dhr. Joustra heeft de raten gestandaardiseerd en paste er ook de kast bij aan. Variatie van de W.B.C. kast,op de kast van F. Aug. Kelting.
Mijn ervaring met het maken van de simplex is, dat met het maken van deze kast, je heel weinig afval hebt. Dus goedkoop, en redelijk eenvoudig te maken.
Als ik echter de tekeningen uit het grote bijenboek van Schotman bekijk, dan denk ik, dat je idd meubelmaker moet zijn om deze kasten te maken.

De simplex is nog een keer onder handen genomen door de ir J. Mommers. Eigenlijk is de binnenbak precies gelijk aan die van de Simplex, maar is het hout vastgemaakt aan die bak. Er is dus geen isolerende laag lucht meer. De spaarkas was geboren.

Alles wat je met een spaarkas kan, kun je ook met de Simplex. Ook separeren, maar dan wel met een speciaal Simplex separeer hulpstuk.
De Simplex zal ongeveer 6 cm groter zijn dan de spaarkas.

Ik houd de spaarkassen lekker op eigen erf. Mocht ik gaan reizen, dan is het eenvoudig om ook spaarkassen te maken.Koninginnerooster afdekplaten alles is verder uitwisselbaar.

Mocht ik ergens een foutje gemaakt hebben, tik me aub op de vingers.
ndj
Contacteer:

Bericht door ndj »

Uiteindelijk is de kast nu helemaal klaar en dit is het resultaat:

Afbeelding

Ik heb een vliegspleetblokje gemaakt. Dit kan ik draaien, als het volk groter wordt. Er helemaal uitnemen kan ook.

Afbeelding

Afbeelding
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

ik zou de bodem, vooral direckt achter het vlieggat een laagje beits geven.
de vliegplanken zijn samen met het dak vaak de eerste dingen die eraf rotten.
zelf doe ik de hele binenkant van de bodem, en nog een keer met proplolis/spiritus mengsel.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ndj
Contacteer:

Bericht door ndj »

Ik heb de binnenkant van de kast met lijnolie behandeld. Het trok er mooi in, en het is een natuurproduct.

Voor de winterinvoering maak ik een stal. Dat is ook een behoud voor de kasten.
ndj
Contacteer:

Bericht door ndj »

Ik heb de vliegplank nogmaals onderhanden genomen. Het staat me te haaks op de kast. Het water kan er zodoende niet goed aflopen.

De vreesmal is gemaakt. Dat scheelt heel wat werk. Vanavond ga ik bezig met een broedkamer buitenbak.
Ik heb besloten (als de bijen de winter overleven) om toch maar niet op anderhalve bk te imkeren.
Plaats reactie