bee-tree schreef:
Nyckle, net als Dominique, dus gelijk hem, wil ik een compliment maken voor de
gerestaureerde simplex bijenkast. Hij oogt robuuster en meer op 'n huis lijkend dan
de practischer spaarkast. Je hebt hem in mooie kleuren gelakt. Dat maakt er 'n plaatje van.
Ik houd naast spaarkasten toch maar goed m'n simplexkasten in ere.
Waar komt de naam simplex vandaan ? Ik vind het geen simpele kast om mee te werken.
Je kunt geen separator gebruiken, er zijn te veel kastdelen, de wanden zijn van dunner hout
en daardoor kwetsbaarder. Je kunt geen extra vliegspleet maken door bijvoorbeeld 2 broedkamers
een halve cm aan de vookant van elkaar te krikken zonder de wanden te beschadigen. Het kan wel makkelijk
bij spaarkasten.
De simplexkast is een paar cm breder. In mijn bestelwagentje kan ik geen 2 simplexkasten naast elkaar
plaatsen. Wel 'n simplexkast en 'n spaarkast. Daar moet ik altijd rekening mee houden. Zj.
P.S. Je voelt je boer die verder ploegt ? Is je vak soms boer ? Ik denk eerder aan schrijnwerker, meubelmaker, Tischler.
Dank je voor de complimenten.
Houtbewerken is mijn is een van mijn hobby's. Als grote liefhebberij ben ik houtdraaier. Mijn derde passie is jagen.
Verder ben ik zeer geïnteresseerd in geschiedenis.
Ik ben in bezit van twee bijenboeken. De oudste is van Dhr. Joh. Joustra. Het grote bijenboek. De jongste is ook het grote bijenboek, maar dan van Dhr. R.P Groenveld. Tweede druk uit 1972. Een jubileum uitgave van het bestaan van de Vereniging ter bevordering der Bijenteelt in Nederland.
Ja, en jammer genoeg ben ik de bijenbijbel van Schotman kwijtgeraakt.
Waarom heet de simplex simlex, was de vraag. Ik zal proberen het uit te leggen.
Rond 1900 had elke lossebouwimker zijn eigen ratenafmeting. Dhr. Joustra heeft de raten gestandaardiseerd en paste er ook de kast bij aan. Variatie van de W.B.C. kast,op de kast van F. Aug. Kelting.
Mijn ervaring met het maken van de simplex is, dat met het maken van deze kast, je heel weinig afval hebt. Dus goedkoop, en redelijk eenvoudig te maken.
Als ik echter de tekeningen uit het grote bijenboek van Schotman bekijk, dan denk ik, dat je idd meubelmaker moet zijn om deze kasten te maken.
De simplex is nog een keer onder handen genomen door de ir J. Mommers. Eigenlijk is de binnenbak precies gelijk aan die van de Simplex, maar is het hout vastgemaakt aan die bak. Er is dus geen isolerende laag lucht meer. De spaarkas was geboren.
Alles wat je met een spaarkas kan, kun je ook met de Simplex. Ook separeren, maar dan wel met een speciaal Simplex separeer hulpstuk.
De Simplex zal ongeveer 6 cm groter zijn dan de spaarkas.
Ik houd de spaarkassen lekker op eigen erf. Mocht ik gaan reizen, dan is het eenvoudig om ook spaarkassen te maken.Koninginnerooster afdekplaten alles is verder uitwisselbaar.
Mocht ik ergens een foutje gemaakt hebben, tik me aub op de vingers.