Vraag over verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Vraag over verenigen

Bericht door Freek »

Moet lukken Santtu,

Goed opletten of er echt geen eitjes in zitten, als ie hopeloos moerloos is moet zo'n moer van Hennie goed in te voeren zijn lijkt mij.
M.b.t. verenigen beter eerst moer invoeren in het moerloze volk waar je die niet leggende moer uit hebt gehaald. Dan 2 weken later moer uit de 6 ramer dan die er bovenop met een krant ertussen, Of andersom, eerst allebei moerloos en verenigen en dan 10 dagen later doppen wegbreken en daarna die moer uit het volkje van Hennie halen en invoeren, niet alles ineens willen doen kan je die moer kosten denk ik.

Freek
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

jjmvaningen schreef:Succes morgen (alhoewel dat met een moer van Hennie bijna niet mislukken kan :shhh: ).
Groet, Jacques
Dank Jacques, maar te veel eer. :dance:
Het ligt natuurlijk aan de stemming van het volk. Als ze goed hopeloos zijn dan gaat het relatief vaak goed.
Ook moet de moer goed aan de leg zijn. Niet direct al invoeren als ze nog maar net eitjes heeft. Volgens mij gaat het dan minder goed.
Als ze met dikke larven zit, en nog wat eitjes kwijt kan, en een dikke K heeft dan wordt ze beter geaccepteerd, dan dat ze al 1 a 2 weken geleden die 3 Apidea rraampjes vol met broed gelegd heeft, en vervolgens van de leg af raakt, en een mindere dikke K heeft hierdoor.
Dan is het gewoon ook minder succesvol.
Dus laat moeren die aan de leg zijn ook weer niet te lang in een bevruchtingskastje zitten, maar gebruik ze in bv een schudzwerm.
Die schudzwerm is altijd weer goed te verenigen met een moerloos gemaakt hoofdvolk, waar de oude of slechte moer is uitgehaald.

Groet,
Hennie...
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hennie,

Duidelijk verhaal. Weer veel geleerd. Houd je 30 jaar bijen en kun je weer heel veel nieuwe dingen leren... :D
Die B70 hier in de kieler sleept nu pollen stuifmeel, das toch het voer voor larven? :D.
Verder heeft ie het opzetzwembad gevonden om uit te drinken dat is soms wat minder niet steken maar ze komen ze om je heen zoemen als je aan het zwemmen bent. :be3:

Freek
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Nou, het is gedaan.... Ik had de niet-leggende moer dus in een kooitje gedaan en in het volk gehangen. Tot mijn grote verbazing had het volk doppen gemaakt op dikke larven die al bijna twee weken oud waren! Het volk bruisde al flink toen ik de kast voor het eerst opende. Dus moer en raampje broed met doppen eruit gehaald. Ik heb de Segenberger met een krant ertussen op het voergat van het nu moerloE volk gezet. En nu dus afwachten...

Ik had ook nog een zesramer met een moer die nog maar erg weinig broed had. Bij dit volkje heb ik de moer in een kooitje met suikerdeeg gedaan en daarna 2 ramer uitlopend broed met opzittende bijen en een honingkamer bijen toegevoegd. Hopelijk heeft mevrouw nu genoeg bijen om goed aan de leg te gaan. Ook dit is weer afwachten.

Dit jaar is voor mij een erg raar bijenjaar waarin ik veel leer....
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Nou Santtu, dat zal toch wel goed komen?
Veel succes. Duurt natuurlijk 3 weken voor er bijtjes bij komen dus die zesramer helpen met uitlopend broed en extra bijen voordat de moer werd ingevoerd klinkt goed. Het moerloze zesramertje heeft van mij een week terug open broed gehad van een goede Buckfast mijn grootste, omdat ik hem moest laten wachten op de b70 moer in de kieler. Buiten dat ie daar doppen op trekt groeit ie daar ook van!
Woensdagavond is mijn b70 moertje lekker dik hoop ik omdat ze dan zowat een week aan de leg is. Dan moest ik haar maar eens overhuizen naar de zesramer. Heb jij nu ook van die b70 moertjes?

Freek
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Vraagje van een onwetende bastaardimker: wat betekent eigenlijk B70? Ik vind er niets over. Ik ken wel de term F 16, maar daar wordt toch iets heel anders mee bedoeld?
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

B70 is een naam van een bepaalde 'pedigree' (=moer met een stamboom) die Hennie Kroese teelt, informatie vind je op zijn pedigree site: B70-F1 X (B44 X Ameland) KI.
Ik heb van Bassie en Adriaan een hele mooie B100 gekregen, maar die heeft altijd pech! :lol:
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Dank je Ewout, ook voor je B 100 uitleg, ik kwam bij B70 inderdaad niet verder dan een gevechtsvliegtuig, vandaar mijn vergelijking met F16, of, minder erg, een bepaalde cupmaat, beiden leken me niet bedoeld hier.
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

JackC schreef
ik kwam bij B70 inderdaad niet verder dan een gevechtsvliegtuig minder erg, een bepaalde cupmaat
:be11: , :lol:

Freek
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

De stand van zaken: afgelopen vrijdag in de zesramer gekeken. De moer was uit het kooitje en aan de leg. Dit volk zit nu goed in de bijen, dus hopen dat ze ook extra broed gaat maken.

Gisteravond heb ik in de kast gekeken die verenigd is met de Segenberger. De moer was onderin de kast geweest: 1 raam van onder tot boven in de larven en eitjes. De moer (mooi geel!) vond in uiteindelijk in de Segenberger. Ik heb haar in de kast laten lopen zodat de Segenberger, die ondersteboven op het gat in de dekplank stond, eraf kon. Het lijkt allemaal goed gegaan te zijn :be9:
Plaats reactie