Scheidende en schuimende honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Scheidende en schuimende honing

Bericht door Freek »

Duidelijk :D

Freek
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Schuimende, borrelende honing. Dit duidt op gisting. Toch valt er nog wel e.e.a. op te merken als ik lees dat de honing gekocht is op een kraam bij een braderie o.i.d. De temperaturen waren de afgelopen maande extreem hoog, als de betreffende honing een aantal keren bij temperaturen van wel 40 tot 50 graden opgeslagen heeft gestaan treedt er gisting op. Immers de normale bewaartemperatuur ligt tussen de 15 en 20 graden!

Indien er bij het slingeren, het zeven van de honing of het oppotten besmettingen ( niet helemaal schone pot, handcontact met honing, minuscuul omgevingsvuil, niet optimaal schone slinger etc.) dan treedt er - bij de temperaturen van de afgelopen weken versnelde en heftige gisting op van allerlei micro organismen die kennelijk aanwezig zijn. Meting van het vochtpercentage zegt dan ook weinig meer van het oorspronkelijke product.

In de levensmiddelenindustrie - ook bij de commerciële honingproducenten - wordt gewerkt volgen HACCP-normen. Afvulruimtes met overdruk, witte jassen, haarnetjes etc. om er Maar voor de zorgen dat de produkten kiemvrij in de verpakking komen.

Ik heb de proef op de som genomen met 2 potten honing: in de zon laten verwarmen tot wel 45 gr., de ene pot helemaal schoon en de andere "verontreinigd" middels een paar handvegen en bijgevuld met een gebruikte lepel. De laatste pot ging ook gisten en vertoonde dikke luchtbellen en later bij afkoeling kristallisatie onder in de pot. Met de eerste was niks aan de hand...... dus je ziet maar!

Groeten,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Roel, goed verhaal. De honing is meegenomen uit Italië, dus kan in de auto wel hogere temperaturen bereikt hebben. Het potje ziet er uit zoals jij ook hebt omschreven.
Dat het gist is zeker, als je de deksel van het potje haalt ontsnapt overdruk en het ruikt ook niet lekker.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Santtu Pikkarainen schreef:Het vochtgehalte van de honing zit op 22,3%! Had dus nooit zo verkocht mogen worden...

hoe is het vochtgehalte van de onderste helf?

ik denk dat de dunnehoning op de rijpe drijft,
en aan het gisten is, mogelijk is de honing onderin wel het goede vochtgehalte?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Het onderste deel was wel iets droger, iets onder de 22%. De imker waar mijn collega het van gekocht heeft was pas 2 jaar bezig met bijen. Mogelijk een beginnersfout dus...
alfa vulgaris
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

22 % water?

dat is zelfs geen bakkershoning!
Het kan zijn dat het vloeibare gedeelte wat meer water gaat bevatten omdat de kristallen uit de oplossing zijn gegaan natuurlijk.

Als je honing gaat roeren gaat het daarna zowieso schuimen omdat je er lucht in slaat wat er weer uit wil.
Bij mij begint de kristalisatie ook meestal van onder uit de pot.Logisch ook want de kristallen zijn zwaarder dan honing.

Belangrijk is ook om het vochtgehalte te meten met een refractometeren die is gecalibreerd en waarbij het meetinstrument en de honing allebei 20 graden Celcius zijn anders krijg je miswijzing.
alfa vulgaris
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Ik had even over het ploffen en onaangename lucht heengelezen....ruikt het naar alcohol? dan gist het ja.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Alfa,

Nou zit toch nog wel wat in dat vergisten van honing.
Als die buckfast kasten elk 100 kg ophalen per jaar, kun je 20 bucfast volken kopen en wat vergisten natuurlijk op de alcohol die zo ontstaat kan de tuf mooi gratis het hele jaar rijden :D.

Freek
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Mijn collega was met de imker mee geweest naar zijn bijen, waar hij heel enthousiast over de bijen had verteld. Ik denk dat de imker niet met slechte bedoelingen deze honing verkocht heeft, maar uit onwetendheid een fout heeft gemaakt.

Zelf had ik een paar kilo zomerhoning die ik als laatste af had genomen en rond de 20% vocht bevatte. Die staat nu in een gistingsfles te ploppen en wordt, als het goed is, kersenmede. :dance:
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Freek schreef:Alfa,

Nou zit toch nog wel wat in dat vergisten van honing.
Als die buckfast kasten elk 100 kg ophalen per jaar, kun je 20 bucfast volken kopen en wat vergisten natuurlijk op de alcohol die zo ontstaat kan de tuf mooi gratis het hele jaar rijden :D.

Freek
Goede morgen Freek en andere "vroeg bij de pinken" of "vroeg in de (bijen)wei" -imkers.
Is de alcohol die bij gisten van honing ontstaat de welbekende alcohol van alcoholische dranken
of ontstaan ook alcoholen die giftig worden genoemd ? Ik zeg "worden genoemd" omdat ook de alcohol
die veel geconsumeerd wordt, door veel mensen als vergif beschouwd wordt. Zjef

P.S. met pinken worden jonge koeien bedoeld die nog nooit drachtig zijn geweest.
Veel gezegdes stammen uit de tijd toen het overgrote deel van de bevolking agrarisch werkzaam was. Maar dat wist jij wel,
maar niet iedereen.
Plaats reactie