De titel 'Koninginnenteelt en bijenrassen' klopt dus eigenlijk niet.
Ik ben het al langer gewoon dat de Buckfast als geen 'ras' aanzien wordt.

Erick,Wat ik eigenlijk de grootste voordeel van de Rensonmethode vind, is dat ik gebruik kan maken van de honingkamerformaat van de Spaar- en Simplexkasten wat scheelt in hoogte en gewicht
Els,Els Kleijnendorst schreef:Erick Janssen schreef;Erick,Wat ik eigenlijk de grootste voordeel van de Rensonmethode vind, is dat ik gebruik kan maken van de honingkamerformaat van de Spaar- en Simplexkasten wat scheelt in hoogte en gewicht
vele jaren geleden, meen nog in de tijd van de "zoem-lijst" (voorloper van ons forum), hebben een aantal imkers een bijeenkomst georganiseerd in 's Hertogenbosch over het imkeren volgens de Rensonmethode. Deze manier kwam toen pas in zwang en er was nog niet veel info over aanwezig. Dat werd dus brainstormen bij elkaar in een zaaltje. Een van de heikele punten was dat ondanks het volgen van de duidelijke instructies, het doppen-aanzetten maar niet onderdrukt kon worden. Hoe vroeg in het jaar een ieder daarmee begon. Na heftige discussies bleek na ruime tijd dat Renson met een "honingkamerformaat" ons standaard "spaarkast broedkamerformaat" bedoelde.
De ruimte in een spaarkast honingkamer is echt te klein om een moer in op te sluiten. In een broedkamerbak gaat dat prima, mits je tijdig begint.
Groet, Els
Marcmarc schreef:Rassen kunnen naast elkaar bestaan en zuiver gehouden worden.
Na 8 jaar sleutelen staat onze avondbevruchting volledig op punt en is ze naast KI en eiland onze voornaamste kweekmethode geworden.
Je mag gerust met meerdere rassen op dezelfde straat zitten maar uiteraard niet allemaal gelijk aan avondbevruchting doen he
Met de methode zou je nu moeten starten.Els Kleijnendorst schreef: De ruimte in een spaarkast honingkamer is echt te klein om een moer in op te sluiten. In een broedkamerbak gaat dat prima, mits je tijdig begint. Groet, Els
Inderdaad, maar ik heb goede hoop ondanks dat ik van bijen houden zo goed als niets van af weet.Els Kleijnendorst schreef:Erick,
de praktijk zal het je leren.
(Overigens hoefden wij destijds de darrenraat nog niet uit te snijden. )
Marc hoe gaat dit in zijn werk, wordt er een onbevruchte koningin 's avonds los gelaten en dan een "blik" darren open getrokken die haar dan achterna vliegen om te paren?marc schreef:......... Na 8 jaar sleutelen staat onze avondbevruchting volledig op punt........
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast