bijenkamer

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: bijenkamer

Bericht door semar »

Teake de Jong schreef:WOW Dominique, dat ziet er mooi uit, je brengt me op een héél mooi idee!

op die manier kan je veel gemakkelijker in de bijen aan het werk zijn dan binnen, ik denk dat ik het nodige commentaar zal krijgen als ik mijn bijen mee naar binnen neem :naughty:

da's relatie-technies niet zo slim. :wink:

Jij hebt de vitrine op een mooie schaduwrijke plek staan, ik neem aan dat hij niet te licht en niet in de felle zon mag staan, bijen zitten normaal altijd in het donker.
Kan zo'n vitrine in de winter buiten blijven staan, of moet hij op een warmere plek overwinteren en is het enkel- of dubbel glas?

als er geen kijkers zijn worden de ramen afgedekt met een plaat watervast triplex (nu donkerbruin geverfd) foto1.
Het is geen glas maar 0,9 mm plexiglas (is buigzamer en sterker/taaier dan glas).
foto2. is half januari, let op het enorme vlak bodem vetilatie.
bijen hebben geen behoefte aan extra warmte, een volk moet voldoende bijen en voer hebben,
als ze dan maar redelijk droog zitten maakt het de dames weinig uit.

Ik heb nog een mooi stuk holle boomstam 40 cm hoog en een holle ruimte van ca 30x40 cm, die zou ik mooi bovenop zo'n glazen vitrine kunnen zetten, dan kunnen ze mooi uitbouwen in de vitrine.
Achter in onze tuin hebben we verscholen in het groen een knusse B&B blokhut staan http://hazenleger..bekijknu.nl/ en we krijgen vaak gasten die wel iets meer van de bijen willen zien dan alleen een potje honing, dat kan mooi met zo'n vitrine als de uitvliegopening de juiste kant op staat.
Weer genoeg om over na te denken :idea:

Groet,

Teake
deze virine is eg groot en staat op de schooltuin, in het park,
men weet dat een dergelijke behuizing een verhoogde kans op zwermen geeft
dat is op deze lokatie geen probleem.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps hier is het draadje

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... it=vitrine
Bijlagen
afdekplaaten