raten rang schikken in kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: raten rang schikken in kast

Bericht door johan »

Ook in het maandblad van de Konvib werd dit jaar een artikel gewijd aan dit onderwerp.
Een imker uit onze vereniging heeft er dit jaar een experiment mee gedaan om na te gaan of de kasten zich anders ontwikkelen. benieuwd of dit enig resultaat oplevert.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Hm, ik geloof toch dat ik hier eea moet rechtzetten!

Allereerst en vooral: Ik weet niet of Wim het woord 'onzin' heeft gebruikt, het was wel de strekking van zijn antwoord. Ik heb zo'n vermoeden dat de reacties hier anders waren geweest als de opmerking van iemand kwam die geen BD imker is...... Maar ik zal de opmerkingen van Bart met een korreltje zout nemen ;)

Ik denk dat ervaring wel degelijk waarde kan hebben, maar het hangt er uiteraard vanaf waar dit over gaat. Niet alle waarnemingen behoeven complexe analyses! Ik denk dat iemand die van zeg 1000 zwermen (30 jaar 33 volken) natuurbouw raten heeft gezien, en daarbij weet welke raten van en voorzwerm waren en welke raten van een nazwerm waren, goed moet kunnen inschatten of er verschillen zijn, en zo ja wat die verschillen zijn. Er zijn vast ook domme mensen die dat niet kunnen, maar optische verschillen kunnen in zulke grote aantallen best oppervlakkig beoordeeld worden. Een universitair diploma heb je er in elk geval niet voor nodig. Onderliggende redenen (of een volk al dan niet harmonieuzer is), daar zal een beter onderzoek voor gedaan moeten worden.

Om het te illustreren met een ander voorbeeld, Maarten schreef ooit over het zoeken van de koningin:
Mijn neef is er heel goed in, langzaam de deksel optillen, rustig kijken tot je ziet in welke straatje de bijen anders doen, daar zit de moer bij......
Dat geloof ik wel, maar ik doe het hem niet direct na. Daarvoor heb ik wat meer ervaring nodig denk ik, want op die manier kijk ik niet vaak naar de straatjes, en ik weet dus niet direct hoe 'anders doen' eruit ziet.
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Wij hebben bij de eerste inspectie alles volgens de Y structuur in gehangen en en ik moet zeggen dat ik bij 1 volk zeker verschil merk en dat verschil is dat ze rustiger zijn bij het inspecteren en ook een stuk rustiger op de raat zijn.
Ik weet natuurlijk niet of dat komt door het op volgorde hangen van de ramen of ergens anders door maar ik blijf dit gewoon volhouden het is een hele kleine moeite zeker als je alles eenmaal hebt aangepast.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Plaats reactie