Voerbak van emmerbodem

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Voerbak van emmerbodem

Bericht door maartenkleijne »

Interessant!
Laat eens weten of dat doek meer of minder schimmel en gisting oplevert dan stro?
gr,
m
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

O, met stro heb ik geen enkele ervaring op dat punt. Bij mij blijft het stro gewoon droog. Alhoewel? Ik herinner mij misschien wel degelijk zwart, rottend stro. Maar dat zal veroorzaakt zijn door het trage tempo waarmee de bijen het voer opnamen. Als dat te langzaam gaat, om welke reden dan ook, dan krijg je misschien inderdaad rotting en bederf.

Deze bak met poetsdoek staat op een reusachtig volk dat twee bakken bezet. Ik heb vanavond even gespiekt onder de dekplank en ik zie dat de bijen allemaal op de rand van de bak blijven zitten; er loop er geneen over het poetsdoekje. De bak is na een halve dag al half leeg. Maar dat doekje zorgt er kennelijk toch voor dat er geeneen verzuipt. Het gaat prima dus!

Bart
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

De emmers waar het voer in komt passen ook wel in hun geheel op het bijenvolk. Deksel eraf, stro erin, broedkamer er overheen en klaar. Spaart ook nog een keer zagen....
Plaats reactie