Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Tja Hans, daar vraag je me wat. Indertijd op de lerarenopleiding ging het verhaal dat je een ingebalde moer kon bevrijden door pats wat water op te gooien. "je kon het dan horen sissen".. Maar die anecdote is erg lang geleden, en ik weet ook niet of het verhaal mooier gemaakt werd
Ik heb het inballen daar toen gezien en het leek mij meer een dichte beschermende dus verstikkende kluwen, dan verhitting - en de schok van water werkte kalmerend.
Hallo Maarten,
ja bij de japanse hoornaar gaat het idd altijd om warmte. Maar Hans vroeg zich af hoe het ging bij de honingbijen, daar was mijn reactie op!
(Hans vroeg zich af:
Is het ooit onderzocht hoe bij het inballen van de honingbijenkoningin sterft door warmte of door "verstikking").
Ik heb ook hoornaars bij de bijenstal, gisteren vloog er nog eentje bijna tegen me aan toen ik de tuin inliep....ben er bang van en tegelijkertijd vind ik ze fascinerend.....laatst eentje van wel dik 4 cm in de waterton...was daar verdronken schijnbaar....
Tja, zolang ze mijn bijen niet teveel lastig vallen mogen ze van mij best de rommel opruimen.....
Vlakbij op 20 meter afstand staat een heel oude knotwilg die binnenin hol is, deze week ontdekte ik toevallig dat er een Hoornaar nest inzit. Nog nooit heb ik bij mijn bijen daar een Hoornaar gezien, laat staan dat ze bijen zouden pakken ofwel in de kast dringen. Wel heb ik veel last van gewone wespen. Ik neem aan dat Hoornaars hun insecten overal gaan vangen en niet doelbewust naar onze bijen voor of in de kasten gaan jagen. Op een andere locatie heb ik wel ooit een Hoornaar een bij voor de kast weten pakken, daarna heb ik dit nooit meer vastgestels, ik vermoed dat het toen toeval is geweest.
Ik heb ook hoornaar, in de achtertuin, en 1 bijenvolk, de hoornaars eten mijn rijpe vijgen op en laten de bijen ( en ons) met rust ,wespen zijn vele malen lastiger!
Toch heb ik sterk de indruk dat bijenkasten wel hoornaars aantrekken, want ik heb nog nooit een hoornaar in mijn tuin of in de omgeving gezien en ik ben veel in de tuin te vinden en sinds we bijen hebben nu al meermalen hoornaars gezien in de tuin, altijd in de buurt van de bijenstal.
Het zal zo zijn dat juist in de tijd dat je bijen bent gaan houden de Hoornaar zich in jouw buurt gevestigd heeft.
Petro
GerritenMonika schreef:Toch heb ik sterk de indruk dat bijenkasten wel hoornaars aantrekken, want ik heb nog nooit een hoornaar in mijn tuin of in de omgeving gezien en ik ben veel in de tuin te vinden en sinds we bijen hebben nu al meermalen hoornaars gezien in de tuin, altijd in de buurt van de bijenstal.
Wie weet , maar bij mij valt het ook op dat op twee van de drie locaties waar ik sinds vorig jaar bijen heb staan er opeens ook hoornaars zijn. Kan natuurlijk ook toeval zijn of meer oplettendheid voor gevleugelde insecten ?