Nosema ceranae

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Nosema ceranae

Bericht door FrancA »

Hans van der Post. schreef:Hoe zou dit nu komen? Voor het jaar 2000 waren er geen noemenwaardige ziektes onder de bijenvolken. Varroa verspreid virussen. Er hoeft maar 1 varroa met bijenvirussen zijn besmet en 16 maanden verder is heel het volk besmet. De verbreiding gebeurd verder via het voedersap wat aan bijenlarve wordt gevoerd. Eerst zijn er tien jonge bijen besmet die voeren elk weer larve en zo vloeit als een inktvlek de ziekte in het volk uit.
Ook al bestrijdt je de varroa, er is altijd kans dat er 1 foute varroa in het volk blijft of komt. Je verminderd de kans dat een volk uitvalt wel met de bestrijding!!
De bijen die overblijven zijn op de duur supersterk en bestand tegen de smerigste bijenziekten, mijten, kkk's, oxaalzuur, mierenzuur en nog nog veel meer voor bijen nu nog giftige stoffen.
"Natuurlijke selectie'.
Wat overblijft is Apis mellifera supera oftewel Superbij! :D
Hopelijk dan hè..
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

joselito schreef:
FrancA schreef: Wat laat in het jaar, maar ach, het was best aardig weer en de buurbijenhouder had een mooie lege kast klaarstaan met wat ramen voer.. ;)
Franca, je domme opmerkingen dragen helaas niet veel bij tot dit onderwerp.
Helaas joselito, een domme opmerking als deze draagt ook niet echt bij :)
Mijn opmerkingen getuigen juist van meer fantasie en creativiteit dan de jouwe ;)
Als je humor niet snapt, snap je weinig van het leven.. :whistle:
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Hans van der Post. schreef:. Eerst zijn er tien jonge bijen besmet die voeren elk weer larve en zo vloeit als een inktvlek de ziekte in het volk uit.
Volgens mij zit de ziekte ook in het voedsel. Daarom dat ik nosema had verwacht. In hoever virussen in het voedsel kunnen overleven, dat weet ik niet. Vanuit Amerika heb ik wel berichten gelezen dat als je een volk huisvest in een kast waarvan de bijen verdwenen zijn, dit volk ook zal verdwijnen.
Persoonlijk ken ik ook wel iemand die een paar lege kasten heeft staan op een oude stand. Regelmatig komt er een zwerm in maar geen enkele zwerm heeft ooit de volgende winter overleefd.
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

joselito schreef:
Hans van der Post. schreef:. Eerst zijn er tien jonge bijen besmet die voeren elk weer larve en zo vloeit als een inktvlek de ziekte in het volk uit.
Volgens mij zit de ziekte ook in het voedsel. Daarom dat ik nosema had verwacht. In hoever virussen in het voedsel kunnen overleven, dat weet ik niet. Vanuit Amerika heb ik wel berichten gelezen dat als je een volk huisvest in een kast waarvan de bijen verdwenen zijn, dit volk ook zal verdwijnen.
Persoonlijk ken ik ook wel iemand die een paar lege kasten heeft staan op een oude stand. Regelmatig komt er een zwerm in maar geen enkele zwerm heeft ooit de volgende winter overleefd.
Als het in de kasten gaat zitten, is het dan misschien een soort schimmel?
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Oud voer kan ook nog HMF in zitten.
Virussen schijnen buiten de waard niet lang te overleven. Maar of dat voor alle typen geldt?
Er kunnen ook nog legio bacteriën in leven.
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Is het wat om de kast voor hergebruik eerst goed met stoom te verhitten of anders naar de plaatselijke echte ambachtelijke warme streekbakker te gaan en vragen of hij je kast even wil 'afbakken' in een heteluchtoven? :)
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Tieme schreef:Acuut paralyse virus denk ik
Is varroa niet de verspreider daarvan?

ad staals
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

joselito schreef:Gisteren heb ik de bijen onderzocht van een volk dat verdwenen is. In de kast bevonden zich nog een 50 tal bijen en de koningin.
(
Het is de tijd dat de verdwijnziekte zich manifesteert .
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

joselito schreef:.
Ik vang elk jaar diverse zwermen op en deponeer deze zelf in een gebruikte kast met een gedeelte gebruikte raten en deze komen zonder problemen door de winter .

Jaap v P
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jaap v.Popering schreef: ik vang elk jaar diverse zwermen op en deponeer deze zelf in een gebruikte kast
ik bedoel hier een kast waar de voorgaande winter de bijen verdwenen zijn en waar zonder dat je er iets aan doet een nieuwe zwerm op komt.
Plaats reactie