raampjes maken
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: raampjes maken
Dat er een knik in de wasraat komt. Door het gewicht van de bijen, en de warmte in de kast zakken de draden een beetje door en als dan de kunstraat op de onderste lat komt krijg je hogerop een knik of plooi.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Dat verschijnsel heb ik ook en is hatelijk. Maar volgens mij komt dat doordat de kunstraat/waswafel te groot is. Het zet uit en past niet meer in het raam. De raat moet ergens bollen om de spanning weg te krijgen en dat gebeurd dan alseerst draad van onderen (of van boven), afhankelijk waar de spanning zich ophoopt. Een kleinere kunstraat en voldoende ruimte tussen lat en kunstraat voorkomt denk ik dit probleem.
gr.
gr.
JP
-
- Contacteer:
Met verticale draden heb je dat niet, deze zakken niet door. Gegoten kunstraat blijft kaarsrecht.
-
- Contacteer:
Voordien waren de bovenlatten uitgezaagd waardoor de zijlatje erin pasten. Dit maakte het raampje stabieler. Het nadeel was wel dat de zijkanten van de oortjes soms afbraken. Met schroefmachines die er tegenwoordig bestaan is dit overbodig geworden. Nu kunnen er gewoon schroeven gebruikt worden in plaats van deze moeilijke constructie. En met een beetje houtlijm zijn de ramen nog steviger dan voordien.
-
- Contacteer:
Joselito je bedoeld waarschijnlijk dat er onder in het raam een verzakking komt en dat lijkt op een knik.
Volgens mij ligt dat aan de de bijenwas zuiverheid.
Vooral in Duitsland werden er vaak andere wassoorten(paraffine) toegevoegd.
Daardoor wordt de was veel minder sterk en kan doorzakken.
Bijen bouwen alle vormen ramen gewoon goed uit dat ligt echt niet aan de draadjes.
Bij verticale draadjes kan er wel minder gauw een knik ontstaan ook bij slechte was.
Maar in de natuur bouwen bijen nog veel hogere raten van zuiver bijen was en dat zakt heus niet in.
Als je verticale draadjes hebt trekt je de ramen (onderkant en bovenkant) naar binnen en heb je zomaar een dikke cm of meer tussen de ramen en dus bouwen de bijen daar raat.
Als je de raten dan na inspectie terugzet dood je veel bijen.
Daarom is horizontaal draden beter dat blijven de top en onderlat recht.
De vervorming van de zijlatten is veel minder omdat ze korter zijn.
De ramen voor een Golzkast (hoge ramen)die moet je wel vertikaal bedraden.
De oogjes moeten in de kortste latten.
Was(kunstraat) is de laatste jaren snel duurder geworden want ze moeten nu goede was verkopen want anders krijg ze problemen.
In Duitsland zijn wasleveranciers die schummelden aangepakt!
Dirk.
Volgens mij ligt dat aan de de bijenwas zuiverheid.
Vooral in Duitsland werden er vaak andere wassoorten(paraffine) toegevoegd.
Daardoor wordt de was veel minder sterk en kan doorzakken.
Bijen bouwen alle vormen ramen gewoon goed uit dat ligt echt niet aan de draadjes.
Bij verticale draadjes kan er wel minder gauw een knik ontstaan ook bij slechte was.
Maar in de natuur bouwen bijen nog veel hogere raten van zuiver bijen was en dat zakt heus niet in.
Als je verticale draadjes hebt trekt je de ramen (onderkant en bovenkant) naar binnen en heb je zomaar een dikke cm of meer tussen de ramen en dus bouwen de bijen daar raat.
Als je de raten dan na inspectie terugzet dood je veel bijen.
Daarom is horizontaal draden beter dat blijven de top en onderlat recht.
De vervorming van de zijlatten is veel minder omdat ze korter zijn.
De ramen voor een Golzkast (hoge ramen)die moet je wel vertikaal bedraden.
De oogjes moeten in de kortste latten.
Was(kunstraat) is de laatste jaren snel duurder geworden want ze moeten nu goede was verkopen want anders krijg ze problemen.
In Duitsland zijn wasleveranciers die schummelden aangepakt!
Dirk.
Laatst gewijzigd door Dirk Blanken op ma 23 nov 2015, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
dertiende
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Dat wasleveranciers worden aangepakt lijkt mij een goede zaak.
Echter dat uitzakkingen komen door onzuivere was geloof ik niet.
Dat heeft toch te maken met een incorrecte manier van het prepararen van de waswafels in het raam.
Echter dat uitzakkingen komen door onzuivere was geloof ik niet.
Dat heeft toch te maken met een incorrecte manier van het prepararen van de waswafels in het raam.
JP
-
- Contacteer:
Jelte,
Ik raad je aan om om je op het Deutsches Bienen Journal te abonneren.
Duitsland is veel meer een imkerland.
De artikelen zijn vaak veel beter en vaak hebben ze een thema van alle kanten goed belicht.
Daarin stond een paar jaar geleden alles over het gesjummel met was met foto's van de gevolgen o.a verzakkingen.
En van de redenen waarom ik nu van eigen was kunstraat laat maken dan wordt het zeker steeds zuiverder.
Eén van de redenen waarom was niet mooi in de raat zit is dat het te krap wordt in gezet en niet kan uitzetten.
Daarom gebruik ik kunstraat die aan alle zijden een 1/2 cm kleiner is.
En verder de ramen binnen opslaan en insmelten bij kamertemperatuur(winterwerk) ,dan blijft de gegoten kunstraat mooi strak tot het uitbouwen.
Dirk.
Ik raad je aan om om je op het Deutsches Bienen Journal te abonneren.
Duitsland is veel meer een imkerland.
De artikelen zijn vaak veel beter en vaak hebben ze een thema van alle kanten goed belicht.
Daarin stond een paar jaar geleden alles over het gesjummel met was met foto's van de gevolgen o.a verzakkingen.
En van de redenen waarom ik nu van eigen was kunstraat laat maken dan wordt het zeker steeds zuiverder.
Eén van de redenen waarom was niet mooi in de raat zit is dat het te krap wordt in gezet en niet kan uitzetten.
Daarom gebruik ik kunstraat die aan alle zijden een 1/2 cm kleiner is.
En verder de ramen binnen opslaan en insmelten bij kamertemperatuur(winterwerk) ,dan blijft de gegoten kunstraat mooi strak tot het uitbouwen.
Dirk.
dertiende
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Dirk,
ik denk ook wel dat Duitsland een groter imkerland is, al was het maar om het feit dat ze meer oppervlakte hebben en meer mensen en ook meer imkers. Aan de andere kant zijn er ook veel (klimaat-) verschillen en niet altijd is de situatie daar 1 op 1 toe te passen met hier. Om maar iets te noemen, zo passen Duitse imkers nog massaal mierenzuur toe, en doen wij dat (nu) minder.
Ik heb de beschikking over heel wat wetenschappelijke artikelen, dus als ik echt wat uit wil zoeken doe ik het via daar. Lid worden van de Deutsches Bienejournal zou wel eens leuk zijn en mss dat ik dat volgend jaar wel doe.
Zelf kunstraat maken heb ik gedaan, maar doe ik niet meer. Dit kost mij veel teveel tijd. Gegoten kunstraat gebruik ik vanaf nu ook niet meer. Dat is veel te kwetsbaar. Vanaf nu nog enkel gewalst! Maar zoveel imkers, zoveel smaken.
Mijn schudzwermen doen het idd heel goed. Ook dit heeft mijn voorkeur. Niettemin moet je niet onderschatten hoeveel werk het is!
Zeker als je meer dan 20 volken hebt. Als kers op de taart is je hoofddracht afgelopen en beginnen de volken te roven en moet je nog schudzwermen maken. Welkom in hel. Vandaar dat ik komend jaar streef om voor 10 juli de schudzwermen klaar te hebben, maar ik weet niet of mij dat gaat lukken.
Wil je het goed doen (zeker met nieuwe K.) dan moet je een dergelijk nieuw volk flink begeleiden.
Eerst dus afslaan en behandelen, jonge K. voorradig hebben, op andere stand zetten, kijken of de raten goed worden uitgebouwd (omgeslagen kunstraat! of golvend
, want daar kan ik niet tegen!), kijken of er geen doppen worden aangezet na 9 dagen, uitkijken voor roverij, op tijd ruime geven, etc. Telt u maar op.
ik denk ook wel dat Duitsland een groter imkerland is, al was het maar om het feit dat ze meer oppervlakte hebben en meer mensen en ook meer imkers. Aan de andere kant zijn er ook veel (klimaat-) verschillen en niet altijd is de situatie daar 1 op 1 toe te passen met hier. Om maar iets te noemen, zo passen Duitse imkers nog massaal mierenzuur toe, en doen wij dat (nu) minder.
Ik heb de beschikking over heel wat wetenschappelijke artikelen, dus als ik echt wat uit wil zoeken doe ik het via daar. Lid worden van de Deutsches Bienejournal zou wel eens leuk zijn en mss dat ik dat volgend jaar wel doe.
Zelf kunstraat maken heb ik gedaan, maar doe ik niet meer. Dit kost mij veel teveel tijd. Gegoten kunstraat gebruik ik vanaf nu ook niet meer. Dat is veel te kwetsbaar. Vanaf nu nog enkel gewalst! Maar zoveel imkers, zoveel smaken.
Mijn schudzwermen doen het idd heel goed. Ook dit heeft mijn voorkeur. Niettemin moet je niet onderschatten hoeveel werk het is!
Zeker als je meer dan 20 volken hebt. Als kers op de taart is je hoofddracht afgelopen en beginnen de volken te roven en moet je nog schudzwermen maken. Welkom in hel. Vandaar dat ik komend jaar streef om voor 10 juli de schudzwermen klaar te hebben, maar ik weet niet of mij dat gaat lukken.
Wil je het goed doen (zeker met nieuwe K.) dan moet je een dergelijk nieuw volk flink begeleiden.
Eerst dus afslaan en behandelen, jonge K. voorradig hebben, op andere stand zetten, kijken of de raten goed worden uitgebouwd (omgeslagen kunstraat! of golvend

JP
-
- Contacteer:
ik heb jaren geleden een wafeltoestel gekocht en maak de wasraat zelf. Dat vind ik een van de beste investeringen die ik gedaan heb, op één dag maak ik gemakkelijk meer dan 30 kg (4 kg per uur)
Ook de.vereniging waar ik lid van ben hebben een dergelijk toestel en organiseren in de winter avonden waar ieder van zijn eigen was raat kan maken en dat is gratis.
Ook de.vereniging waar ik lid van ben hebben een dergelijk toestel en organiseren in de winter avonden waar ieder van zijn eigen was raat kan maken en dat is gratis.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Dat is tamelijk veel. Bij ons op de vereniging maken ze iets van 1200 waswafeltjes in de vereniging in een weekend. Dan zijn ze gemiddeld met 8? man bezig en hebben ze nog 1 dag opbouw- en 1 dag afbreekwerk. Mij niet gezien!op één dag maak ik gemakkelijk meer dan 30 kg (4 kg per uur)
gr.
JP