Waarom denk je dat? Wel, je kan het controleren door het soortelijk gewicht te meten met water en alcohol.Dirk Blanken schreef:Geen toevoegingen van bijvoorbeeld parafine
prijzen kunstraat
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: prijzen kunstraat
-
- Contacteer:
Joselito ik ben een nieuwsgierig mens,kan je me deze methode uitleggen.joselito schreef:Waarom denk je dat? Wel, je kan het controleren door het soortelijk gewicht te meten met water en alcohol.Dirk Blanken schreef:Geen toevoegingen van bijvoorbeeld parafine
Jelte bij het bedrijf waar ik m'n eigen kunstraat laat maken krijg je zelfs de laatste rest van de was in een plak terug en dat is niet heel schoon dus daarom alleen al klopt het volgens mij.Jelte Pieter Dijkstra schreef:2,70 euro is wel erg goedkoop.Ik laat van mijn waskazen sinds een paar jaar eigen kunstraat maken en betaal/kg 2.70 en dat bevalt goed.
Verder laat ik een deeltje van mijn kunstraat maken bij De Bie in Mechelen. Ik laat binnenkort weten wat ik daar moet geven, want weet dat zo niet meer uit mijn hoofd. Duidelijk is dat je eigen was zeker niet terug krijgt. Je krijgt was vanuit de grote waspot.
Maar je kan het bedrijf toch vragen dat je absoluut je eigen was wilt terug krijgen + de rest die altijd overblijft.
Assertief zijn heet dat.
Ik weet niet heel zeker of het 2.70 /kg was maar al was het 3.70 dan ging het nog door.
Prachtige kunstraat duidelijk gegoten maar niet extreem bros.
Je kan vaak ook bij bedrijven kleinere cellen kunstraat bestellen meestal is dat gewalst maar als je de cellen dan na meet in de drie richtingen dan blijken die ongelijk te zijn door waarschijnlijk toch een zekere geforceerde trek bij de beweging van het apparaat.
Dat kan tienden van een mm schelen.
Na meten kan je het als je niet één cel meet maar 10 of 20.
Meet je eigen kunstraat maar eens na in alle richtingen en bij gewalst zie je verschillen in de richtingen
Dirk.
dertiende
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Dirk, waar en bij wie laat je van jouw wasbroden kunstraat maken ?Dirk Blanken schreef:Het Ielgat Amen 27.90 euro/2 kg.
Ik denk dat de was zoveel en snel duurder is geworden omdat ze er minder mee kunnen schummelen.
Geen toevoegingen van bijvoorbeeld parafine.
De was wordt nu ook strakker uitgebouwd, vroeger had ik vaak onderin een verzakking.
Waarschijnlijk ontstond dat ook doordat het geen zuivere bijenwas was.
De was zal nu steeds zuiverder worden.
Ik laat van mijn waskazen sinds een paar jaar eigen kunstraat maken en betaal/kg 2.70 en dat bevalt goed.
Dirk
Zjef

-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Probeer eens het soortelijk gewicht te bepalen. Was is lichter dan water maar zwaarder dan alcohol.
Bijenwas soortelijk gewicht : 0,96
Ethanol soortelijk gewicht :0,80
Methanol soortelijk gewicht: 0,79
Neem een stukje was waarvan je zeker bent dat het 100% zuivere was is.
Dus met de juiste verhouding water alcohol blijft de was zweven.
Neem dan wasraat uit de handel en doe die in dezelfde mengeling en kijk wat er gebeurt.
Lang geleden heb ik zo eens een test gezien en van alle wasraat op de markt hier had er geen enkele hetzelfde soortgelijk gewicht als de 100% zuivere was. Sommige stukjes zonken en sommige bleven boven drijven.
Bijenwas soortelijk gewicht : 0,96
Ethanol soortelijk gewicht :0,80
Methanol soortelijk gewicht: 0,79
Neem een stukje was waarvan je zeker bent dat het 100% zuivere was is.
Dus met de juiste verhouding water alcohol blijft de was zweven.
Neem dan wasraat uit de handel en doe die in dezelfde mengeling en kijk wat er gebeurt.
Lang geleden heb ik zo eens een test gezien en van alle wasraat op de markt hier had er geen enkele hetzelfde soortgelijk gewicht als de 100% zuivere was. Sommige stukjes zonken en sommige bleven boven drijven.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Heb gisteren (na een jaar wachten
) mijn kunstraat opgehaald bij de Bie.
In totaal 13,8 kg voor 41 euro.
Niet mijn eigen was (want dit was al door verkocht).
Dit zou betekenen per kg 2,97 euro bijbetalen.
Het is een oud bedrijf en zolang het nog bestaat, zal ik hier de was blijven smelten. Goedkoop is het niet?
Het is wel dichtbij.

In totaal 13,8 kg voor 41 euro.
Niet mijn eigen was (want dit was al door verkocht).
Dit zou betekenen per kg 2,97 euro bijbetalen.
Het is een oud bedrijf en zolang het nog bestaat, zal ik hier de was blijven smelten. Goedkoop is het niet?
Het is wel dichtbij.
JP