Oude raten stuifmeelvrij maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Oude raten stuifmeelvrij maken

Bericht door Jaap v.Popering »

joselito schreef: Er is geen methode om het stuifmeel op een efficiënte manier terug aan de bijen te geven. In deeg gemengd komt het in het verteringsstelsel van oudere bijen terecht en daar hoort het niet thuis.
Om in tijden van stuifmeelgebrek je volk te helpen , vang je in tijden van overschot met enige regelmaat stuifmeel af met een stuifmeelval , en deponeert dit gelijk in de vriezer . Bij schaarste mengt men dit met honing tot een koek ( zoals suikerdeeg ) en legt dit op de raten ( ook weer als suikerdeeg ) De bijen gebruiken dit dan als pollen welke opgeslagen zijn in de raten .
25-4-volk-3 .jpg
De enige moeilijkheid is om deze redelijk goed uit de raten te krijgen er mag gerust wat was tussen zitten

LET OP het mag alleen met eigen stuifmeel .
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jaap v.Popering schreef: De bijen gebruiken dit dan als pollen welke opgeslagen zijn in de raten .
Jaap, sta me toe daaraan te twijfelen. Pollen worden als korrels aan de poten naar binnen gebracht en apart gedeponeerd in de cellen.
Het stuifmeel dat je op deze manier toedient (deeg) wordt via de honingmaag vervoerd. In de honingmaag zit een filterinstallatie met een ventiel.
Alle onreinheden uit de nectar worden op die manier eruit gefilterd en gaan de middelste darm in, ook stuifmeelkorrels.

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Honingventiel
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Het stuifmeel hoort in de volken te blijven!
Het oude raten gedoe kan je voorkomen door veel jonge volken op te zetten vanuit schudzwermen en kunstraat zo vroeg mogelijk( zwermtijd)
Er blijven altijd een aantal volken over(begin juli) die oude raten hebben en de meeste mijten die moeten gesaneerd worden via totale schudzwermen en broedschuren dan heb je alles op jonge raat dan onstaat er nog zelden een stuifmeel overschot en als het ontstaat boven in zetten.

Ik zag een poos geleden op Youtube dat men het stuifmeel uit de oudere raten met een ingenieus apparaat won waarschijnlijk ergens in Polen.
Het was er een klerezooi.
De raat ging in de diepvries en werd daarna in stukken gebroken en in de machine gedaan daarin werd het gemalen en de lichtere stukken dus de gebroken raat werden afgezogen en de zwaardere stuifmeelproppen kwamen er later pas uit.
Een kind dartelde daar rond en snoepte van de stuifmeelproppen
De stuifmeelproppen werden gemengd met honing tot een pasta en dit werd aan de bijen gegeven waarschijnlijk in het late voorjaar en zolang bewaard luchtdicht afgesloten.
Kon het niet meer terugvinden!

Dirk
dertiende
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Zie ook ...https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... UCalju1fiw

Ik heb het advies van de universiteit Wageningen gekregen om ,..Wanneer wij moeilijkheden met stuifmeeltekort in volken onder glas ondervinden deze op de door mij aangegeven manier aan te maken en toe te dienen zoals ;..Feedbee . Na het toedienen hiervan herstarten de koninginnen in deze volkjes het leggen van eitjes en verzorgen van het broed . ...
Het werkt perfect .

Jaap v P
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Jaap v.Popering schreef:Zie ook ...https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... UCalju1fiw

Ik heb het advies van de universiteit Wageningen gekregen om ,..Wanneer wij moeilijkheden met stuifmeeltekort in volken onder glas ondervinden deze op de door mij aangegeven manier aan te maken en toe te dienen zoals ;..Feedbee . Na het toedienen hiervan herstarten de koninginnen in deze volkjes het leggen van eitjes en verzorgen van het broed . ...
Het werkt perfect .

Jaap v P
Als er voldoende jonge bijen aanwezig zijn zullen die het stuifmeel omtoveren in voedsel voor de jonge larven en dan klopt het.

Dirk
dertiende
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jaap v.Popering schreef:Ik heb het advies van de universiteit Wageningen gekregen om ,..Wanneer wij moeilijkheden met stuifmeeltekort in volken onder glas ondervinden deze op de door mij aangegeven manier aan te maken en toe te dienen zoals ;..Feedbee . Na het toedienen hiervan herstarten de koninginnen in deze volkjes het leggen van eitjes en verzorgen van het broed . ...
Het werkt perfect
Een paar jaar geleden heb ik 3 volken in de kappen gezet, dus tunnels met alleen aardbeien.
Al die tijd heb ik ze nectapoll gegeven, helaas na 4 weken geen broed.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

joselito schreef:
Jaap v.Popering schreef:Ik heb het advies van de universiteit Wageningen gekregen om ,..Wanneer wij moeilijkheden met stuifmeeltekort in volken onder glas ondervinden deze op de door mij aangegeven manier aan te maken en toe te dienen zoals ;..Feedbee . Na het toedienen hiervan herstarten de koninginnen in deze volkjes het leggen van eitjes en verzorgen van het broed . ...
Het werkt perfect
Een paar jaar geleden heb ik 3 volken in de kappen gezet, dus tunnels met alleen aardbeien.
Al die tijd heb ik ze nectapoll gegeven, helaas na 4 weken geen broed.
joselito
Jaap zijn manier werkt. Ik heb jaren lang, met veel volken, op die manier volken laten broeden in vliegkooien.
ad staals
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Astrid Schoots schreef:@ Renske:
Wat ik daarom ook graag doe is er stamphoning van maken: de stukken raat met dikke stuifmeelcellen snijd ik uit en stamp het fijn samen met restjes honing. Dat voer ik als krachtvoer in magere tijden (jong volkje, zwerm enz). Ze zijn er gek op.
werkt gegarandeerd, in de jaaren 70 (op een zeer slechte plaats in voorjaar) wel elzen stuifeel verzameld en als bijvoedig gegeven,
maar dat haalt het niet bij stamp honing.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Dirk Blanken schreef: Ik zag een poos geleden op Youtube dat men het stuifmeel uit de oudere raten met een ingenieus apparaat won waarschijnlijk ergens in Polen.
Het was er een klerezooi.
https://www.youtube.com/watch?v=XhaAmpN4gTk
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

A.A. Staals schreef:Jaap zijn manier werkt. Ik heb jaren lang, met veel volken, op die manier volken laten broeden in vliegkooien.
ok ik zal het eens proberen, bedankt voor de informatie
Plaats reactie