Weerbare bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Weerbare bijen

Bericht door joselito »

Tieme schreef:Ik geloof dat dit onzin is (dat van die doorgefokte bijen die niet meer kunnen overleven)
Inderdaad de reinste onzin.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Tieme schreef:Ik denk dat er nog wel meer mechanismen te verzinnen zijn waarop resistentie kan zijn ontstaan
In streken waar er niet behandeld wordt heeft er een dubbele selectie plaats. Ten eerste wat de bijen betreft maar ten tweede ook wat mijten betreft.
De meeste agressieve doden hun gastheer en daarmee zichzelf. Dat was het geval met de primorski bijen. De varroamijten daar waren minder agressief dan hier.
Toen ze blootgesteld werden aan de mijten van hier was er nog weinig verschil met de bijen hier.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

In streken waar er niet behandeld wordt heeft er een dubbele selectie plaats. Ten eerste wat de bijen betreft maar ten tweede ook wat mijten betreft.
De meeste agressieve doden hun gastheer en daarmee zichzelf. Dat was het geval met de primorski bijen. De varroamijten daar waren minder agressief dan hier.
Toen ze blootgesteld werden aan de mijten van hier was er nog weinig verschil met de bijen hier.
Er is hier langzamerhand wel consensus over dat er selectie op bijen en mijten is. Overigens is er jarenlang op dit forum hierover hevige discussies gevoerd. Ik vind het wel leuk dat PPO bijen onderscheid maakt op wilde (natuurlijke) en meer gestuurde selectie (beebreed). Het rapport zegt dat natuurlijke sectie beter zou zijn. De vraag is natuurlijk of dat zo is! @Jos: het Swindon onderzoek staat er niet in.

Wat een probleem is dat er geen duidelijke proxies zijn zowel bij bijen als mijten. Proxies zijn dus eigenschappen waar je op moet selecteren (dat is de reden waarom het rapport impliceert dat wilde selectie beter zou zijn). Een duidelijke richting zou zijn defensief gedrag: hoe defensiever (agressiever) des te beter het hygiënisch gedrag en andersom (Swarming, defensive and hygienic behaviour in honey bee colonies of different genetic origin in a pan-European experiment. J. Apic. Res. 53:248-260). Voor imkers niet zo'n beste combinatie.
Samenvattend, moet je op afgeknaagde mijten selecteren, op ronde, op grote, etc? En op bijen die stekiger zijn, broed trekken, flink poetsen en noem maar op? Of moeten we op bijen selecteren die weinig virus (welk?) bevatten? Als dat het geval is kan je als eenvoudige imker nog weinig uitrichten.
JP
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Als dat het geval is kan je als eenvoudige imker nog weinig uitrichten.
ik ben op dat vlak pessimistisch en denk dat je als imker weinig kunt uitrichten. Zelfs als je al een lijn zou kweken die beter is dan het gemiddelde, hoe ga je ze dan in stand houden? In tegenstelling tot andere dieren kan een bevruchting niet herhaald worden, de vaders zijn namelijk dood.

Maar evengoed kunnen we bijen houden, we moeten alleen de Varroa onder controle houden. Dus laat ik het niet aan mijn hart komen.:)
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

In tegenstelling tot andere dieren kan een bevruchting niet herhaald worden, de vaders zijn namelijk dood.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je zou met lijnen, gekende combinaties kunnen werken....je kunt lijnen (blijvend) kruizen.
Maar ga nu eens in op de mogelijke eigenschappen/poxies die je kunt gebruiken bij de selectie. Wie kan hier nog meer over zeggen?

vr. gr.
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Dat wordt gedaan via de pin-test op gesloten broed: volken die de gedode poppen snel uitruimen krijgen een hoge score. Hygiënisch gedrag is niet specifiek tegen varroamijten gericht. Sterker nog, bepaalde (Primorsky-) volken met een grote mate van varroa-gevoelig hygiënisch gedrag kwamen slecht uit de pintest (Van Praagh, 2014).

Zie pag. 51 van het rapport.

Ik meende dat er wel een verband bestond met die pintest en varroa-geinfecteerd broed? Tieme had jij dat hier niet ergens opgeschreven?
JP
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Mooi verhaal JP, Ron Hoskins dank voor het onderzoeken.
Even een vertaal slag: KLIK Het is netjes vertaald
Sinds 2010 had ik zo'n vermoeden dat je in die richting moet denken de varroa zelf is niet het probleem maar de virussen die varroa verspreid. Het mechanisme van virus verspreiding is het zelfde als bij "de teek" die de ziekte van lym verspreid.
!Hans.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi JP,

Het wordt langzamerhand steeds duidelijker dat de pintest niet een betrouwbare maat is voor een eventuele resistentie tegen varroa. Er zijn schijnbaar verschillende soorten hygiëne. Dus pintest alleen is niet voldoende. Je zult vooral moeten selecteren op de ontwikkeling van de mijtpopulatie.

Aan de andere kant is het best mogelijk dat VSH volken wel heel hygiënisch zijn (dat ze beide typen hygiëne hebben).
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Dus pintest alleen is niet voldoende. Je zult vooral moeten selecteren op de ontwikkeling van de mijtpopulatie.
Heb het altijd al wat raar gevonden die pintest.....heb daarover ook wel op het forum geschreven.
Beter zou idd de mijtenpopulatie zijn. In kwantiteit en kwaliteit!
Met een microscoop zou je dit volgens mij relatief simpel kunnen doen: je pakt een raam verzegeld werkster en darrenbroed (bijna uitlopend) en gaat tellen: wel of geen producerende mijten.

vr. gr.
JP
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Hans van der Post. schreef:Mooi verhaal JP, Ron Hoskins dank voor het onderzoeken.
Even een vertaal slag: KLIK Het is netjes vertaald
Sinds 2010 had ik zo'n vermoeden dat je in die richting moet denken de varroa zelf is niet het probleem maar de virussen die varroa verspreid. Het mechanisme van virus verspreiding is het zelfde als bij "de teek" die de ziekte van lym verspreid.
Dat lijkt inderdaad een aardig initiatief van Ron Hoskins :)
Helaas zal een dergelijk initiatief weinig effect hebben zolang de mainstream teler bezig blijft met het telen van maximale honingopbrengst genererende, aardige knuffelaaibijtjes in allemaal te kekke kleurtjes.

Alleen een landelijke, of nog beter, een globale aanpak tot het telen van een sterke bijensoort met een goedwerkend immuunsysteem zal tot een structureel zinniger resultaat kunnen leiden.
Maar misschien is die bij dan wel zwart en levert wat minder honing :shock:

Trouwens, ook bij mensen is het een kwestie van een goed werkend immuunsysteem.
De schattingen van de globale besmettingsgraad met de ziekte van Lyme varieren tot wel 80%.
Is het immuunsysteem verzwakt, bijv. door langdurige stress, dan heeft de Borrelia bacterie een kans zich sterk te ontwikkelen.
Ook daar is het dus vrij zinloos om te gaan proberen teken uit te roeien.
Het schijnt dat de ziekte van Lyme ook door zoenen, seks, muggen, vervuilde spuiten, bloedtransfusie e.d. kan worden overgebracht.
Laatst gewijzigd door FrancA op za 13 feb 2016, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie