joselito schreef:Vroeger kwam ik nog wel eens bij Guth in Luxemburg en hij gebruikte St Mark in heet water.
Dit loste al de was- en propolis op waardoor de ramen als nieuw uit het water kwamen.
Ik heb nog een pak St. Marc staan.
Dat ga ik vandeweek gelijk uitproberen en ik bericht over het resultaat.
Jaap v.Popering schreef:Wanneer je als beroepsimker een aantal ( ik noem maar 40 ) volken , 100 km van je woning de honing af moet halen . 10 HK ramen per volk ..... Hoe stel jij dat voor om te realiseren zonder uitwisseling van ramen . ??? ..
En ik kan je geruststellen ....Ik heb in de dikke 50 jaar dat ik imker nog geen vuilbroed in mijn volken gehad .
Jaap v P
In Duitsland en België zijn percentages van rond de 10% van met sporen AVB besmette bijenvolken in het totale bijenbestand geconstateerd.
Is zo'n besmettingsgraadonderzoek al in Nederland uitgevoerd?
Ik heb wel eens een professional (ca 200 kasten) geholpen. die wisselde echt wel zijn ramen. Ik zou ook niet weten hoe hij anders kon. In een slinger met minstens 30 ramen hoe wil je dan de ramen per kast uit elkaar houden.
jossmits schreef:Ik heb wel eens een professional (ca 200 kasten) geholpen. die wisselde echt wel zijn ramen. Ik zou ook niet weten hoe hij anders kon. In een slinger met minstens 30 ramen hoe wil je dan de ramen per kast uit elkaar houden.
Jos
Misschien in elk raampje een chipje schieten en daar dan zorgvuldige een administratie van bijhouden? Met een appje?
Pfff..
Het heeft denk ik meer zin om je volken zo sterk en gezond mogelijk te houden en voldoende vaak aan raatvernieuwing te doen waardoor er geen 'Klinische besmetting' - escalatie - optreedt.
De sporen van AVB zijn al zozeer verspreid dat 'op de raampjes letten' weleens een weinig zinvolle actie zou kunnen blijken te zijn.
De sporen van AVB worden mede door vervlieging van bijen verspreidt en dat hou je daarmee niet tegen.
De Deense wetenschapper Hanssen onderzocht in 1997 hoeveel
AVB sporen in voer nodig waren om de ziekte te laten uitbreken. Onderzoek
wees uit dat een gezond bijenvolk daarvoor tien miljard sporen nodig
heeft. Worden de sporen geteld in een volk dat klinische verschijnselen
van AVB heeft dan telt men ca twee miljoen sporen per gram voer.
Een eenvoudig rekensommetje verteld ons dan dat er 5 kg honing nodig
is om één sterk bijenvolk AVB te laten krijgen .
De Deense wetenschapper Hanssen onderzocht in 1997 hoeveel
AVB sporen in voer nodig waren om de ziekte te laten uitbreken. Onderzoek
wees uit dat een gezond bijenvolk daarvoor tien miljard sporen nodig
heeft. Worden de sporen geteld in een volk dat klinische verschijnselen
van AVB heeft dan telt men ca twee miljoen sporen per gram voer.
Een eenvoudig rekensommetje verteld ons dan dat er 5 kg honing nodig
is om één sterk bijenvolk AVB te laten krijgen .
Dan loop je dus best risico als je bijenvolken zou gaan inwinteren met emmers vol vreemde, mogelijk besmette honing..
Dat er 'maar' 2 miljoen sporen in een gram honing zitten wil niet zeggen dat die niet met genoeg zijn om een 'klinische besmetting' te kunnen laten ontstaan binnen een verzwakt bijenvolk of binnen een bijenvolk met een te beperkt reinigings- en poetsgedrag.
FrancA schreef:
Dan loop je dus best risico als je bijenvolken zou gaan inwinteren met emmers vol vreemde, mogelijk besmette honing..
Als ervaren imker dien je dit ziektebeeld te kunnen onderscheiden .
Risicio.....nihil .
Als een 'lichte' AVB-besmetting escaleert naar een 'klinische besmetting' zijn de rapen dan niet gaar? en ben je eigenlijk dan niet al te laat?
Hoe constateer je een onzichtbare lichte besmetting als ervaren imker?
Een beroeps imker begint bij 200 á 300 volken en dan moet je toch wat voorzichtig worden het is je inkomen.
De meeste besmetting krijg je van Amerikaanse honing via de glasbak of vuilstort.
De amerikanen behandelen hun volken preventief voor AVB met antibiotica en dan worden de volken niet ziek maar is de honing ziek met sporen van AVB.
Dat wordt incidenteel gecontroleerd maar eigenlijk moet elk vat met honing uit de States gecontroleerd worden, dat zou uitbraken in Europa kunnen voorkomen.
Na de varroamijt krijgen we straks waarschijnlijk ook dat kevertje wat in zuid Italië niet onder controle is te krijgen.
Ik drink al geen Italiaanse wijn meer door de berichten dat vuilstortingen daar door de Mafia overal en nergens plaats vinden en bier kan ik ook niet meer drinken want de Duitse bieren bevatten 300 keer meer round up dan in drinkwater is toegestaan doordat het graan dat veroorzaakt leve Monsato.
Iedereen weer ze eigen groente tuintje lijkt mij een gedeeltelijke oplossing wat van de politiek moet je weinig verwachten, blijft over partij voor de dieren of groen links als ze staan voor wat ze zeggen.
Waarschijnlijk bovenstaande link niet gelezen ...ik heb de link nog maar een keer geplaatst ..!!...Ik citeer .
.Na het lezen van dit artikeltje zijn er hopelijk geen
imkers meer die voor pers en tv beweren dat AVB veroorzaakt wordt door de
restanten van buitenlandse honing in de glascontainer.