Tanzanian Top Bar Hive - Discussie Board

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
insektenjack
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Tanzanian Top Bar Hive - Discussie Board

Bericht door insektenjack »

Oke, leuk! Ik kijk ernaar uit om uiteindelijk wat bijen in mijn kast te krijgen ;)
Samuel Murray
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

insektenjack schreef:Ik ben benieuwd en kijk ernaar uit om jullie reacties te lezen.
Ik heb ook zo'n dak geprobeerd, maar de wind waait het af. Dus moet je het vastzetten met een riem of stenen. Maar als dat materiaal warm word in de zon, gaat het vervormen, en als je dan een riem of steen gebruikt, dan word ie plat gedrukt. Mijn suggestie is dat je meer moeite doen om een stevige dak te maken (mischien beter een multiplex plaat met platte dakmateriaal erop).

Ik zie dat je ruimte tussen de dak en de latten heeft, maar het heeft geen zin of functie op dat manier. De bijen kitten de latten aan elkaar vast, en de "dak" die je erop leggen is gewoon een regenscherm. De bijen zullen geen voordeel van de schuine dak hebben.

Ik zie dat jij de latten precies hetzelfde lengte maken als de breedte van de kast, maar de theorie bij lattenkasten is dat het inspectie vergemakkelijk als de latten wat uitsteekt over de rand. Dan kan je namelijk de latten makkelijker tillen.
insektenjack
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door insektenjack »

Samuel Murray schreef: Ik heb ook zo'n dak geprobeerd, maar de wind waait het af. Dus moet je het vastzetten met een riem of stenen. Maar als dat materiaal warm word in de zon, gaat het vervormen, en als je dan een riem of steen gebruikt, dan word ie plat gedrukt. Mijn suggestie is dat je meer moeite doen om een stevige dak te maken (misschien beter een multiplex plaat met platte dakmateriaal erop).

Ik zie dat je ruimte tussen de dak en de latten heeft, maar het heeft geen zin of functie op dat manier. De bijen kitten de latten aan elkaar vast, en de "dak" die je erop leggen is gewoon een regenscherm. De bijen zullen geen voordeel van de schuine dak hebben.
Ja de beslissing om het dak zo te bouwen heb ik gemaakt omdat deze volgens mij aan de eisen juist voldoet. De houten balk, die onder de dak ligt (links) is aan het dak geschroefd - aan de rechte kant zit er ook nog eentje die wat smaller is. Hierdoor loop het water altijd naar achtere weg als het regent.

De tussenruimte tussen dak en kast heb ik express gemaakt om de mogelijkheid open te houden een ingang aan de bovenkant te kunnen maken.
Samuel Murray schreef: Ik zie dat jij de latten precies hetzelfde lengte maken als de breedte van de kast, maar de theorie bij lattenkasten is dat het inspectie vergemakkelijk als de latten wat uitsteekt over de rand. Dan kan je namelijk de latten makkelijker tillen.
Ja helaas heb ik hier tijdens de bouw een fout gemaakt. Ik zal het eerst zo proberen en, indien het niet handig is, schroeven aan de linker en rechter kant indraaien.

------------
Bijlagen
Bijenkast Nr. 1.jpg
Plaats reactie