Heb ik de koningin vermoord?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bert Schieving
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Heb ik de koningin vermoord?

Bericht door Bert Schieving »

Gisteren had ik ook precies hetzelfde.
Moet even wat gereedschap pakken ruim achter de kasten en na een poosje bezoek van 1 bij vervelend om het hoofd heen en ja hoor pats in de nek...
even later nummer twee en ben toen maar rustig weggelopen met een cirkelende bij om het hoofd. Ze bracht mij toch nog 100 mtr weg....
bah dat ben ik niet gewend van mijn carnica's
Zal denk ik het weer geweest zijn.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Wat denken jullie van het ( onweerachtig ) drukkend weer . ?? ...Of is dat enkel hier in Zeeland .

Jaap v P
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Neem aan van wel "het weer" ook hier waren er van die suffe dames die mij belagen. :be2:
!Hans.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Bert Schieving schreef:Gisteren had ik ook precies hetzelfde.
Moet even wat gereedschap pakken ruim achter de kasten en na een poosje bezoek van 1 bij vervelend om het hoofd heen en ja hoor pats in de nek...
even later nummer twee en ben toen maar rustig weggelopen met een cirkelende bij om het hoofd. Ze bracht mij toch nog 100 mtr weg....
bah dat ben ik niet gewend van mijn carnica's
Zal denk ik het weer geweest zijn.
Bert,jij geeft een goede samenvatting van wat vorig jaar óók besproken is in ons forum.
Het zijn waakbijen die de bijenstand verdedigen . Het is een wonderlijk verschijnsel
dat slechts enkele bijen er "op uitgestuurd worden" om een gebied te inspecteren van
honderd vierkante meter. Het is een oerinstinct dat heel duurzaam en effectief is,
maar wel lastig voor wie niet weet met bijengedrag om te gaan.
Dit DEFENSIEF gedrag doet zich voor wanneer de dracht afneemt. Dat is tussen de voorjaarsdracht
van wilgen\ koolzaad en de zomerdracht van linden. Indicatoren van het begin van
de drachtARME periode zijn bloeiende meidoorn en vooral vlier.
Thans is er weelde op het koolzaadveld. Ik heb gisteravond tussen 19 uur en zonsondergang
ruimte gegeven. Geen steek opgelopen. Pas toen het donker werd en ik enkele jonge bijen,
die uit de kasten gevallen waren, in de vlieggaten plaatste, werden bewakers actief. Zjef :b10:
Bert Schieving
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Bert Schieving »

Het is inderdaad een erg DEFENSIEF optreden van de bijen en zo hoort de natuur ook te zijn.
Wij indringers in hun leefwereld zagen liever dat ze zich volledig naar ons zouden schikken.
Toch blijf ik wel lastig vinden. bijvoorbeeld naar mijn gastheer waar de bijenstand mag wezen, met hem afgesproken dat we "zachtaardige" bijen zouden houden en niet van die stekerige bijen. Gelukkig heeft hij wel begrip dat het ook wel eens anders kan zijn, maar tegelijkertijd denk ik aan de stadsimkers die bijen houden in kleine tuintjes met links en rechts buren, die dan toch vervelend gestoken kunnen worden.
Plaats reactie