Wie weet wat er 's nacht in de omgeving van de bijenkasten allemaal gebeurd.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wie weet wat er 's nacht in de omgeving van de bijenkasten allemaal gebeurd.

Bericht door bee-tree »

Primus schreef:
Hier is dan het antwoord : Op 142 filmpjes stonden alleen maar Bosmuizen die blijkbaar dode bijen aten. We vragen ons nu wel af of de Bosmuizen de bijen zelf of het stuifmeel of honing eten of gewoon alles wat ze vinden. Er wordt verder onderzoek naar gedaan.
Hier de link: https://youtu.be/c-VAex7N3pk

MVG Cp
Hallo Primus, maak Marc Correns mijn compliment dat hij zo'n groot
aantal nachtfilmpjes van de bijenkasten heeft gemaakt.
Tevens dat hij de Grote bosmuis, de Halsbandbosmuis,de Apodemus flavicollis, zo duidelijk
heeft gefilmd. De band tussen de voorpootjes bij de hals is bij minstens één exemplaar
goed te zien op het moment dat de muis een zittende houding aanneemt.
In werkelijkheid heeft die band een oranjegele kleur.
Verdere eigenschappen kun je in Wikipedia vinden en ook in ons Forum, als je de zoekfunctie
inschakelt. Helaas zijn een aantal van mijn berichten verloren gegaan, doordat ze in die
vervloekte kroeg zijn gezet. Ik heb deze fraaie muizensoort een winter lang in huis onderzocht
in een grote kooi. Ze hebben zich daarin voortgeplant.

Buiten vang ik ze regelmatig in life-traps tussen de bijenkasten en verhuis ze een paar kilometer
naar een verwant biotoop. Ik denk dat ik daarmee stop zodra ik bemerk dat ze zich bij mij
GEEN toegang tot de kasten verschaffen door gaten te knagen.

Er huisde in maart eentje in een van m'n lege Klotzbeuten, maar die heeft om nog onbekende
redenen z'n naakte jongen verhuisd naar een lege bijenkast waar geen muizenrooster voor zat.
Ik ben blij dat de Bosmuis een opruimer is van gestorven bijen die buiten liggen.
Ik vind ze minder verdacht van het overbrengen van ziektekiemen dan de Tijgerslakken. Zjef :b10:
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wie weet wat er 's nacht in de omgeving van de bijenkasten allemaal gebeurd.

Bericht door bee-tree »

tomer schreef: Zolang de muizen niet in de kast komen, lijkt er mij geen probleem.
Ze ruimen gewoon alles mooi op.
Voorlopig geen nuttige Dassen Tomer, maar wel de relatief zeldzame
en daarom beschermwaardige Apodemus flavicollis, Halsbandbosmuis en Grote bosmuis genoemd.
De Gewone bosmuis ofwel Apodemus sylvatica heb ik in de film niet gezien.
Zie voor de eigenschappen van beide soorten Wikipedia en ons forum via de zoekfunctie.
Primus, breng Marc Gorrens mijn complimenten over voor de rustige uitvoerige opnamen.
Ik hoop op meer van zijn hand. Zjef :b10:

P.S. Toen ik het vorige lange bericht verzond, kreeg ik te lezen : Algemene fout en
een hele pagina acadabra. En toen ik de 'terugtoets' indrukte, stond het vorige lange bericht
er nog niet en heb door tijdgebrek en het ontbreken van 'n kladje, toen niet opnieuw snel
het oorspronkelijke bericht bedacht, want ik wil geen slaaf van mezelf en het forum zijn :clap:
Dus ik laat ze alle twee staan. Bovendien ben je nu in de gelegenheid een keuze te maken.
Plaats reactie