inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door A.A. Staals »

Alex Mönch schreef:trim o bee heeft ongeveer 10 kg suiker op de 14liter ,ik doe daar dan zo n 6-7 liter water bij.
maar dat is natte vinger werk....ik meet het nooit precies af.
Kan Trimobee van 10 liter weegt 14 kg. Voedingswaarde van 1kg Trimobee komt overeen 0,7 kg suiker.

ad staals
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Mijn bijen lopen op minder suiker. :whistle: Voor 14 volken koop ik 100 kg en moet in het voorjaar nog ramen voer er uithalen.
Imker met carnica en in DUHOKA kasten. Bij het afhalen van de zomerhoning zitten de kantramen in de broedbak 3/4 vol.
Het is natuurlijk goed dat er gewaarschuwd wordt dat je niet zuinig met inwinteren moet zijn. Maar als je een willekeurig bijenvolk zoveel (20 Kg) geeft zit je in het voorjaar met heelveel teveel, als je begrijpt wat ik bedoel. :think:
!Hans.
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Stel je gaat op vakantie van half augustus tot half september... is het dan best in te winteren begin augustus of pas eind september? Of is het dan goed om de helft te geven begin augustus en de andere helft eind september...? Vorig jaar heb ik eind september pas ingewinterd en dat is goed gegaan. Alles begin augustus al geven vind ik vroeg, dan hebben ze toch nog plaats nodig voor het broed.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Heb je wel eens gedacht om tien kg fondant als inwintering te gebruiken. Meen dat er vorig jaar daarover is geschreven.
!Hans.
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Dat is een mogelijkheid...heb het topic van vorig jaar gevonden en gelezen:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=30203
Wie heeft hier nog goede ervaringen mee? Ik dacht altijd dat de bijen hier veel energie in moesten steken om water te halen en het te verwerken, maar niet dus...? Dat zou wel een goeie oplossing zijn, ik heb ondertussen wel al enkele bussen trimobee gekocht...
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Contacteer:

Bericht door joselito »

tomer schreef:Stel je gaat op vakantie van half augustus tot half september... is het dan best in te winteren begin augustus of pas eind september? Of is het dan goed om de helft te geven begin augustus en de andere helft eind september...?
Je werkt met Dadant Blatt, dus er is weinig gevaar dat je de koningin blokkeert. Een raam kan 4 kg bevatten, dus 3 ramen zijn al 12 kg. Ik zou de meerderheid van het voedsel begin augustus geven.
Fondant is gevaarlijk zeker als je er niet bent en er nog geen ervaring mee hebt.
Ik heb het één keer geprobeerd bij kasten van een vriend, die ver weg stonden. In één kast was het voederdeeg steenhard geworden, in de andere kast hadden de wespen een toegang gevonden tot de lege honingzolder. In beide gevallen was het mijn fout, het is om aan te geven dat er iets fout kan gaan.
Gewoon vloeibaar inwinteren is het eenvoudigste, en hoe groter de voederbak des te beter. Hier krijgen ze telkens 7,5 liter dus ongeveer 5 kg suiker. Na een paar maal voederen is het afgelopen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Hoe groter the voederbak des te beter ? helemaal fout....je verzuipt de boel op een reuze manier....ze 7,5 liter in 1 keer geven ? als er ramen midden in het broednest uitgelopen zijn en de rest is broed,knallen ze deze helemaal vol en kan er niet meer gelegd worden door de koningin.
Kleine hoeveelheden zijn veel beter....je krijgt een natuurlijke opbouw van de voorraad en de koningin legt gewoon door.Naarmate augustus vorderd,wordt zo het broednest op een rustige manier steeds kleiner zonder broedstop en onnatuurlijk opslag van suikerwater.
Het gevolg is een uitpuilende kast met sterke winterbijen,die zo gauw er dracht is in het voorjaar,deze ook binnen halen.

Ik weet dat grote voerbakken gebruiken een wijdverbreide methode is,maar het is totaal verkeerd!

Wanneer je het altijd zo gedaan hebt,raad ik iedereen aan het eens 1 keer te doen op mijn manier....maximaal 1 kg suiker opgelost in 1 liter water/dag.
Af en toe niet voeren en dan eens kijken hoe het er voor staat en desnoods wat minder voeren of bij onvoldoende voorraad gewoon zo door gaan.
Alex Mönch
Contacteer:

Hans van der Post. schreef:Mijn bijen lopen op minder suiker. :whistle: Voor 14 volken koop ik 100 kg en moet in het voorjaar nog ramen voer er uithalen.
Imker met carnica en in DUHOKA kasten. Bij het afhalen van de zomerhoning zitten de kantramen in de broedbak 3/4 vol.
Het is natuurlijk goed dat er gewaarschuwd wordt dat je niet zuinig met inwinteren moet zijn. Maar als je een willekeurig bijenvolk zoveel (20 Kg) geeft zit je in het voorjaar met heelveel teveel, als je begrijpt wat ik bedoel. :think:

Dat hebben we afgelopen voorjaar gezien,toen de dracht pas begin mei echt op gang kwam....dan redt je het echt niet met 10 kg en moet je als een gek bijvoeren om de boel niet te laten verhongeren.!!!
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Primus »

Alex Mönch schreef:
Hans van der Post. schreef:Mijn bijen lopen op minder suiker. :whistle: Voor 14 volken koop ik 100 kg en moet in het voorjaar nog ramen voer er uithalen.

Dat hebben we afgelopen voorjaar gezien,toen de dracht pas begin mei echt op gang kwam....dan redt je het echt niet met 10 kg en moet je als een gek bijvoeren om de boel niet te laten verhongeren.!!!
Dat is omdat het Buckfast bijen zijn, Carnicas kunnen dat perfect ik moet Hans gelijk geven ik doe dat ook. Meer dan 10 kg krijgt een volk nooit. En ook nooit volken die niet toekomen.
MVG CP
Alex Mönch
Contacteer:

Primus,wanneer je COMPACT inwinterd op mijn manier,krijg je enorme volken...ook met carnica s of zwarte bijen.
Deze enorme volken verbruiken in het voorjaar veel meer voorraad omdat ze gewoon veel meer broed kunnen verzorgen en dat dan ook daadwerkelijk veel meer hebben dan kleine of middelmatige volkjes.
Bij een koud voorjaar als afgelopen jaar broeden ze dan keihard door,maar dat kan alleen bij ruim voer....ze jagen er dan als er geen dracht is heel wat door heen.
Maar zo gauw als dan het weer omslaat zijn ze er klaar voor...dan komt het met bakken binnen.
Heb je een vroeg voorjaar met een goede dracht,dan heb je een aantal volle ramen,die je dan ,nadat de honingkamers vollopen,vervangt door ramen met kunstraat.
Je zult nooit slapeloze nachten hebben over wel of niet voldoende voorraad bij een slecht voorjaar.Maar altijd heb je volken die klaar zijn voor het binnen halen van een enorme hoeveelheid nectar zo gauw als dit voor handen is :D
Probeer het maar eens...dan zul je het verschil zien!
Plaats reactie