Net vandeweek 2 volken van de hongerdood gered op het plateland bij een bioboer in omgeving Zutphen.
Honingoogst: nul
Volgend jaar hopelijk beter
natste juni ooit
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Re: natste juni ooit
Jij zit met je bijen in het centrum van Nederland, globaal op de grens tussenAlex Mönch schreef:Ik heb wel te doen met de imkers die zo geplaagd zijn door het slechte weer.
Hier in Amersfoort was het helemaal niet slecht.
Bijen die de vliegplankjes missen hebben de grootste moeite om de kasten in te klimmen.(volledig afgetankt)
Noord- en Zuid-Nederland in een rijk met hoog opgaand geboomte gezegende stad,
met meestal geen extreme droogte en neerslag.
Ik dacht altijd dat je een tikkeltje overdrijft, maar je derde zin van hierboven heeft me bekeerd.
Die gaat over "de plank missen "Ik heb dezelfde waarneming eergister en vandaag gedaan.
Eergister, 's morgens vroeg om negen uur zag ik bijen de grootste moeite doen om
tegen de kast op te lopen naar de tweede en derde vliegspleet, die ik gecreëerd heb door de
bakken met wiggen 1 cm op te krikken. Er ontbreken vliegplankjes.
Ik dacht eerst dat de bijen wat onderkoeld arriveerden(het was 12 C.) en daardoor de kracht misten
om omhoog te lopen. Ze gleden naar beneden of vielen naar beneden.
Daarna dacht ik dat het door het gladgeverfde oppervlak kwam.
Pas vanmorgen tijdens de enorme vlucht, dacht ik aan gezonde 'zwaarlijvigheid'.
Ik heb onmiddelijk noodlandingsbanen gemaakt, bestaande uit plaatjes van HARDKARTON
die nu SCHUIN onder de twee hoger gelegen vliegspleten bevestigd zijn met spijkerpunaises.
Het hielp meteen. Aan jou draag ik 'n limerickachtig vers op.
Zie de rubriek "Verhalen, gedichten" Zj.