Varroa-bestrijding
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: Varroa-bestrijding
Hi Joselito.
Dat kunnen er heel veel zijn. Uit dat volk met de 50 per 30 gram heb ik 900 mijten gehaald met poedersuiker. In het broed zullen er nog een hele hoop zitten.
Groeten, Tieme
Dat kunnen er heel veel zijn. Uit dat volk met de 50 per 30 gram heb ik 900 mijten gehaald met poedersuiker. In het broed zullen er nog een hele hoop zitten.
Groeten, Tieme
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dat gaat dan over duizenden als ik Liebig moet geloven. Hij schrijft dat 80% in het broed zit.Tieme schreef:Dat kunnen er heel veel zijn. Uit dat volk met de 50 per 30 gram heb ik 900 mijten gehaald met poedersuiker. In het broed zullen er nog een hele hoop zitten. Tieme
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Ik denk het ook. Ik zal met mierenzuur aan de gang moeten.
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Contacteer:
Hierbij de foto van dezelfde kast op dag 1 en dag 2 genomen. Voor degenen die denken dat er weining varao is dit raadseltje! Ik behandel 6 kasten in 1 keer en stel vast dat de meeste kasten zeer weinig varoval hebben terwijl er dan één tussen staat midden in de rij die zwaar besmet is. Die het weet mag het vertellen. Maar het is nog steeds een illusie om te denken er zijn weing varaomijten op mijn stand, behandelen is de boodschap. Deze foto's zijn bij behandeling van 85° mierenzuur in Liebigdispencer.
MVG CP
MVG CP
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Een verkeerd uitgepakte bestrijding lijkt me.(mierenzuur)
Daarna misschien meer gesloten tijdens de winter behandeling,als je die gedaan hebt?
Waardoor deze ook niet het maximale resultaat gehad heeft ?
Daarna misschien meer gesloten tijdens de winter behandeling,als je die gedaan hebt?
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Contacteer:
in de winter behandeld met oxaalzuur zelfde dag als de rest bijna geen mijtenval. Deze mijtenval is wel dank zij Mierenzuur dat is nu het enige wat echt werkt.Alex Mönch schreef:Een verkeerd uitgepakte bestrijding lijkt me.(mierenzuur)
MVG CP
- Alex Mönch
- Contacteer:
Er zit verschil in volken die doorbroeden tijdens een zachte winter....sterke volken kunnen meer broed hebben tijdens een zachte winter.
Als dit gesloten is,helpt oxaal niks.
Als dit gesloten is,helpt oxaal niks.
- Alex Mönch
- Contacteer:
Wanneer de mierenzuur behandeling te snel gegaan is door een groot broednest en hoge buiten temperaturen,dan is het mierenzuur waarschijnlijk niet voldoende in het gesloten broed doorgedrongen...je pakt dan alleen varoa die op de bijen zit....dan ga je de winter in met al een groot aantal varoa s...als dan de oxaal behandeling faalt door veel gesloten broed tijdens een zachte winter,begin je het voorjaar al met een aanzienlijke varoa aantasting.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
De natuurlijke sterfte per dag geeft je een aanduiding wat betreft de aantasting.
Liebig geeft aan om te behandelen met mierenzuur voor het inwinteren en in geval van hoge natuurlijke mijtenval nog eens na het inwinteren.
Liebig geeft aan om te behandelen met mierenzuur voor het inwinteren en in geval van hoge natuurlijke mijtenval nog eens na het inwinteren.