Mijn top 3 ergenissen over raampjes
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Re: Mijn top 3 ergenissen over raampjes
@Paul67 & @Jaap, dan hebben jullie waarschijnlijk goede series ramen gehad. Bij mij is ook het merendeel van de ramen behoorlijk tot goed maar enkele partijen zijn gewoon slecht. Scheef gelijmd, krom hout, foute diktes. vermijdbare fouten voor de producent en als je de ramen in handen hebt ook vermijdbare aankopen, het grote nadeel van de webshops.
Laatst gewijzigd door ErikS op ma 11 jul 2016, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 0
- Contacteer:
Dat zou zomaar kunnen. Overigens heb ik ook nooit last gehad van kromtrekkend kunstraat omdat een raampje
scheef of vertikaal bespannen was met draad.
Wel kromgetrokken kunstraat als je een raampje met warm weer langdurig buiten laat liggen...
Maar het kan idd wel aan de leverancier liggen...
scheef of vertikaal bespannen was met draad.
Wel kromgetrokken kunstraat als je een raampje met warm weer langdurig buiten laat liggen...
Maar het kan idd wel aan de leverancier liggen...
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik vind de bovenlat ook te breed, als er twee raampjes tegen elkaar hangen krijg je er je vingers niet tussen.Jaap v.Popering schreef: Ik heb één ding tegen deze raampjes ..
In de wintermaanden wanneer zij twee hoog staan , is deze barrière door de volken haast niet te nemen
Ze staan te dicht tegen elkaar, dus een barrière zal het zeker zijn.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
In mijn lange loopbaan heb ik natuurlijk al raampjes uit vele series gekocht , met een enkele mislukkeling . Ik denk dat het merendeel van de bijenhouders voor de goedkoopste aanbieding gaat .....is vaak duurkoop .ErikS schreef: @Jaap, dan hebben jullie waarschijnlijk goede series ramen gehad. Bij mij is ook het merendeel van de ramen behoorlijk tot goed
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Contacteer:
Inderdaad, veel problemen door krom trekken zijn de schuld van de imker zelf. Als je uw draden verticaal te strak aanspant gaat natuurlijk alles krom trekken. Ik werk al tientallen jaren met simplex en heb weinig last en dan vooral niet mee gekochte raampje waarin boven en onderaan aan de buitenkant een groefje is getrokken om de draden niet te beschadigen bij afkrabben. Deze gleuf geeft wel een extra steun aan de latten. Dus beste imkers niet te vlug de leveranciers beschuldigen van brol maar de hand is in eigen boezem stekenJaap v.Popering schreef:Ik begrijp het probleem niet . Wanneer je deugdelijk materiaal ( houtwerk ) koopt .. ik zelf bedraad de raampjes met zaagsnede horizontaal ...Zonder zaagsnede vertikaal . met slechts een enkel raampje welke krom trekt . Wel is een voorwaarde dat je de bedrading niet te strak zet, dan is alles krom te krijgen . Ik heb er nog raampjes tussen zitten welke meer dan 25 jaar oud zijn .
rr 005.JPG
Over de raammaat kan ik kort zijn .....Mijn Vader ( heel lang geleden ) was zeer blij dat het er eindelijk door was dat men in Nederland overgestapt was op slechts één maat ( Simplex ) broedkamer en honingkamer . Dan kon iedereen zonder problemen zijn volken op de markt kopen en verkopen .....Maar de huidige imkerij denkt daar weer anders over .
Misschien tot de tijd dat een ieder zijn eigen raammaat heeft .

MVG CP
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Inderdaad, veel problemen door krom trekken zijn de schuld van de imker zelf. Als je uw draden verticaal te strak aanspant gaat natuurlijk alles krom trekken.
Ik wil werken met een goed opgespannen raam. De draden komen dan perfect in de kunstraat terecht! Als de constructie van het raam goed is of de draden zijn horizontaal gespannen, heb ik deze problemen niet. Het is niet altijd de schuld van de imker.
Gebruik je nu wel of geen gleuf? Wel of niet zwakker?? Ja de verzinkte draad maakt het wel gemakkelijker om de toplatten schoner te krijgen.
Ik wil werken met een goed opgespannen raam. De draden komen dan perfect in de kunstraat terecht! Als de constructie van het raam goed is of de draden zijn horizontaal gespannen, heb ik deze problemen niet. Het is niet altijd de schuld van de imker.
werk al tientallen jaren met simplex en heb weinig last en dan vooral niet mee gekochte raampje waarin boven en onderaan aan de buitenkant een groefje is getrokken om de draden niet te beschadigen bij afkrabben. Deze gleuf geeft wel een extra steun aan de latten.
Gebruik je nu wel of geen gleuf? Wel of niet zwakker?? Ja de verzinkte draad maakt het wel gemakkelijker om de toplatten schoner te krijgen.
Van de week Duits normaal raampjes ingesmolten (afgelopen winter gekocht bij leverancier). Bij depot van de grootste Belgische leverancier gekocht. Blijken er drie maten voor te komen!! Bij twee past het kunstraat er niet in. De hoogte te nauw. Dan de Dadant ramen die te breed zijn en die niet worden uitgebouwd. Hoezo geen brol!! Nu lijkt er ook nog eens vervuilde was te zijn (zie andere bijdrage).Dus beste imkers niet te vlug de leveranciers beschuldigen van brol maar de hand is in eigen boezem steken
JP
-
- Imker sinds: 1981
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
heb ramen die 30 jaar oud zijn en vertikale draden, ramen die doorzakken worden apart gehouden en in de winter van met tussenschot in het midden dat 2 mm hoger is dan de juiste maat weggezet, in het voorjaar zijn ze weer mooi recht
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Contacteer:
IK snap er niets van heb al jaren bijen en ramen en was en voer en nooit klachten.
De ramen zijn ook wel wat door gebogen en geen bij die zich er wat van aantrekt.
De was is al jaren goed en leverde geen problemen.
Ook het voer niet.
Ik heb nu weer 25 kasten omdat de imker niet oplet en de bijen laat weg zwermen,
dit zijn weer goed volken voor het nieuwe jaar.
Ik wil maar zeggen of schrijven JP wie is de schuldigen, steek je hand maar in eigen boezem.
Een boze imker.
De ramen zijn ook wel wat door gebogen en geen bij die zich er wat van aantrekt.
De was is al jaren goed en leverde geen problemen.
Ook het voer niet.
Ik heb nu weer 25 kasten omdat de imker niet oplet en de bijen laat weg zwermen,
dit zijn weer goed volken voor het nieuwe jaar.
Ik wil maar zeggen of schrijven JP wie is de schuldigen, steek je hand maar in eigen boezem.
Een boze imker.
Tinus Kolsters