Inwinteren; apifonda

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Matthijs
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

Re: Inwinteren; apifonda

Bericht door Matthijs »

Dat is toch wel een idee Erik! Zouden ze dit ook opslaan als wintervoer? Scheelt een hoop werk met suikerwater maken, voerbakken etc

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Hello,

Geen ervaring mee, maar wat ik lees jawel. Het water om de "brick" op te lossen zou een issue kunnen zijn. Ruwweg moeten de bijen voor elke 3 kg brick tenminste een liter water toevoegen om de brick op te lossen, dit water zal weer deels wegdampen maar moet ergens vandaan komen. De link geeft enige info en als je googled of onder YouTube zoekt kom je info tegen. Heb zelf altijd met invertsuiker opgevoerd.

Dit jaar ga ik zoveel mogelijk op eigen honing laten inwinteren. Na een drama vorig jaar met condens in kasten bij opvoeren in de koude periode begin oktober ga ik voor de veiligste optie. Ook voor de bijen gunstig en scheelt mij tijd en gesleep. Heb afgelopen weekend 150 kg honing geoogst en de bijen nog royaal laten houden.
Heb ook de (gecreerde ;-)) luxe dat ik nu teveel volken heb. Met enkele van die koninginnen maak ik een collega imker gelukkig en enkele volken en de voorraad voeg ik samen. Streef ook naar het inwinteren van grotere volken als ik normaliter zou doen. Kan alleen maar beamen wat een aantal collega imkers al lang verkondigen, sterke volken inwinteren! Voor de volledigheid, ook bewust ga ik een aantal zesramers en miniplus inwinteren om als reserve volk te dienen en voor geplande uitbreiding in het voorjaar.

grtz Erik.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

ErikS schreef:Dit jaar ga ik zoveel mogelijk op eigen honing laten inwinteren. Na een drama vorig jaar met condens in kasten bij opvoeren in de koude periode in oktober ga ik voor de veiligste optie.
Een andere veilige optie zou zijn de kasten in te winteren met suikersiroop maar er voor te zorgen dat dit afgelopen is voor 1 september :)
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

klopt is ook een gekende strategie, maar hier is nog redelijke dracht in het naseizoen en daar wil ik graag van profiteren. Ik heb ook slechte ervaringen met vroeg opvoeren en broednesten die verstopt raken hierdoor. keuzes, keuzes, keuzes.... :roll: :o :) :D altijd wel een maar.....
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

joselito schreef:Een andere veilige optie zou zijn de kasten in te winteren met suikersiroop maar er voor te zorgen dat dit afgelopen is voor 1 september :)
Plaatsen en streken verschillen natuurlijk .
Ik begin al heel mijn loopbaan als imker de eerste week van september met inwinteren ..... Zonder problemen .
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Begin september inwinteren was in de tijd NL dat er alleen bastaardbijen in de kasten zaten.
Imkers die carnica houden/hebben zal er geen of nauwelijks nog broed begin september aanwezig zal zijn als er van af half juli geen dracht meer is.
Verder speelt een belangrijke rol het vele water wat provincie Zeeland "omspoeld" dit scheelt heel veel bij de nacht temperatuur. Immers is het water in de zomer aardig opgewarmd.
In mijn imkerloopbaan was dit laat inwinteren tot 1971 gewoon.
Nu gaan de voerbakken het komend weekeinde op de volken
!Hans.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Hans van der Post. schreef: Imkers die carnica houden/hebben zal er geen of nauwelijks nog broed begin september aanwezig zal zijn als er van af half juli geen dracht meer is.
Ja ...Mijn bastaarden zijn dan nog lang niet broedloos ......Maar ja ....deze horen hier dan ook thuis he .
peter-koi
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door peter-koi »

Zijn de winter bijen al geboren dan ?

Groet Peter.
Jaap v.Popering
Contacteer:

peter-koi schreef:Zijn de winter bijen al geboren dan ?

Groet Peter.
In elk geval niet in alle volken .
Dit is een zwerm van afgelopen vrijdag 29 juli
Hage .jpg
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Is het een goed idee om mijn afleggers half augustus een pak apifonda te geven en eind september verder in te winteren met trimobee?
Zo vallen ze niet zonder eten en kan ik gerust op vakantie... Maw mag je beide gewoon afwisselen?
Plaats reactie