hoelang voordat steekduivels engeltjes worden?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

gijs.v
Contacteer:

Re: hoelang voordat steekduivels engeltjes worden?

Bericht door gijs.v »

Ik denk dat je niet zelf alleen dit moet oplossen. Zoek een ervaren imker en doe dit samen. En praat over je frustratie en angs. Het zou jammer zijn dat zo'n volk je je hobby zou kosten.

Gijs met Tapatalk
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Dank voor de tip Gijs. Denk doit ook verder aan te pakken met mn mentor vd vereniging.
bedacht mij vanacht dat ik misschien ze 2/3 weken met rust moet laten en dan gewoon ze overhangen in een andere 11 raams kast. niks geen geklooi met een vliegplank eruit zien te krijgen...Of is dat nu weer niet handig, voerramen overhangen? Of kan dat wel snel?

t demotiveert wel. Gelukkig staat er een f2 en f3 volk naast en die zijn heel lief voor me...
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Hoe groot is het volk nu?

heb je de mogelijkheid een ander klein volk op die plaats te zetten en de "gemene" kast te laten afvliegen. Veranderen van volksopbouw kan ook wonderen doen en je hebt een beter te hanteren volk.
Ook verplaatsen wil wel eens helpen?

Ik had ook 2 volken die ineens extreem aggressief waren en een week later weer normaal. eergisteren een van de volken weer flink stekerig. Dat volk had een koningin die niet legde en ik heb eergisteren gekeken naar het resultaat van de moerloosheidsproef. geen doppen, wel aaneengesloten broed. Volgende week ga ik hare majesteit opzoeken en in een zesramer zetten en andere koningin op het volk.

Dus ook dik aankleden, dubbele dosis rook en rustig doorwerken. liefst in de ochtend.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

ErikS schreef: Dus ook dik aankleden, dubbele dosis rook en rustig doorwerken. liefst in de ochtend.
De kast duchtig beroken door het vlieggat een tiental minuten voordat je ze opent wil ook wel eens helpen.
Als de bijen je steken zijn het gewoon agressieve bijen, soms zullen minder moeilijk doen maar als je verbetering wil op lange termijn helpt alleen het vervangen van de koningin. Het met rust laten etc zal geen verbetering brengen.
Theo777
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Dank heren. Ik heb drie kasten naast elkaar staan. De enkele bk is t beruchte volk recht op de foto.
Heeft 11 ramen bijen.
Ik zou ze dus kunnen laten afvliegen op de aflegger. Maar hoe pak ik dat aan?
Eerst de aflegger overzetten in een 11 ramer zodat er ruimte komt voor de komende afvliegers.
Dan zet ik de aflegger op dr plaats vd stekers.
Waar zet ik dan de kast van de stekers neer?
Niet op de plaats vd aflegger toch. Want dan gaan de vliegbijen vd aflegger naar de steekkast afvliegen. ( dus gewoon kastomwissellen)
Die stekerskast dan een mtr of 2 naar rechts verplaatsen. Dan krijgt alleen de aflegger de nwe vliegbijen vd stekers binnen en de stekerskast verliest flink wat bijen.
Bijkomend voordeel is dat de moer daarin sneller is te vinden.
Om deze te kunnen vervangen of om t volk daarna te verenigen met de aflegger?

Klopt dat zo een beetje?
Bijlagen
IMG_20160809_154741.jpg
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

ik zou persoonlijk nu meteen Voor de steker een blauwe tegel oid leggen.
als je een extra kast hebt de zesramer omhangen in een kast.

De komende dagen de "steker" en de zesramer een tegel opschuiven naar elkaar toe, liefst na donker.

over 2 dagen als de bijen goed vliegen de "steker" verplaatsen of tenminste omdraaien en bv een plaat geel hout ertegen zetten en de pallet weg. Zoveel mogelijk referentie weghalen. De tegel voor de zesramer leggen.

Na een halve dag het afgevlogen volk doorzoeken en de koningin wegnemen.
Theo777
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

ErikS schreef:Hoe groot is het volk nu?

heb je de mogelijkheid een ander klein volk op die plaats te zetten en de "gemene" kast te laten afvliegen. Veranderen van volksopbouw kan ook wonderen doen en je hebt een beter te hanteren volk.
Ook verplaatsen wil wel eens helpen?

Ik had ook 2 volken die ineens extreem aggressief waren en een week later weer normaal. eergisteren een van de volken weer flink stekerig. Dat volk had een koningin die niet legde en ik heb eergisteren gekeken naar het resultaat van de moerloosheidsproef. geen doppen, wel aaneengesloten broed. Volgende week ga ik hare majesteit opzoeken en in een zesramer zetten en andere koningin op het volk.

Dus ook dik aankleden, dubbele dosis rook en rustig doorwerken. liefst in de ochtend.
Dit lijkt me een goede tussenoptie om uit te proberen. Lukt t om hiermee t volk wat vriendelijker te krijgen is t probleem opgelost. Blijft t volk vervelend is t volk verkleind waardoor de moer makkelijker te vinden en te vervangen is...

Idd steeds goed aankleden. Die dames hebben goed dwars door mn handschoen heengeprikt heb nu dikke pols en 2 knokkels die niet meer zo goed zichtbaar zijn......
Gister had ik pyamabroek aan onder mn spijkerbroek maar daar komt de steek ook nog doorheen. :cry:
Misschien compleet pak t beste tegen steken in de benen.
Daarbij doe ik volgende keer plastic wegwerphandschoenen, rubber huishoudhandschoenen en mn imkerhandschoenen aan om zo beter beschermd te zijn.
Mn jas is qua lengte ook niet optimaal. Als ik buk is er achter ruimte om binnen te komen. Mn vrouw heeft nu een mooie witte brede elastische band gekocht die ik Nu gebruik om over de onderkant van mn jack te schuiven. Daar komt nu geen bij meer doorheen als ik buk. Vind dat t pak zowieso niet goed afsluit aan de onderkant. Dat is nu goed verholpen.

En terzijde, ik begrijp nu een bijbeltekst veel beter uit ervaring: :be5: :be5: :be5: Zij omsingelden mij als bijen, ja, zij omringden mij. In de Naam des Heren heb ik ze neergehouwen.....
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik zou zo'n volk laten zien dat ze niets te vertellen hadden.

Drie of vier keer via het vlieggat zeer sterk beroken met tussenpozen van tien minuten en ze zijn zo rustig als lammetjes.
Wel moeten ze allemaal thuis zijn dus s;morgens om 6 uur.

Dan kan je de kast open doen en de meeste bijen liggen op apengapen en zijn alleen maar met zichzelf bezig.

Ik heb Buckfast bijen en heel soms zit er toch een keer een steker bij meestal door het weer of door iets wat wij niet weten.
Een keer goed rook en het is klaar bij een pufje later.

Dit is een noodgeval en zo moet je het behandelen, niets laten afvliegen gewoon optreden.

Waarschijnlijk hebben ze geen koningin.

Ik zou het zo aanpakken.

Dirk.
dertiende
Theo777
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Dank je Dirk,

Dit is weer een andere keuze. Iemand ooit gezegd dat bijenhouden simpel is? :be9:
Tja.....wat nu. Is wel een mogelijkheid om op de moer te chequen of ze er nu welniet is....

Jouw ervaring is dan dan de agressievelingen op dat moment niet de aanval kiezen dus?
Voel er niet veel voor om weer al die stekers op me af te krijgen.
De laatste keer werkte ik ook met rook, als de kast openging dan, maar daar werden ze alleen maar venijniger van....

In dit geval...A) geen moer te zien....en geen larfjes, dan direct verenigen met de kleine aflegger met lieve moer?
B) Wel moer, die eruit en ook gaan verenigen?
C) nieuwe bevruchte moer invoeren?

Bij de optie van Erik heb ik ook een goed gevoel, alleen vraag ik mij dan af of ik t invoeren niet verstoor.
In de aflegger zit nu nog te weinig voer naar mijn mening en dan komt daar nog een x aantal vliegbijen bij. Of wanneer ik dan gelijk weer voer gaan de vliegbijen ook actief t suikerwater inwinteren?

Nog ff nalezen en eigenlijke conclussie is van zowel dirk als erik....moer eruit......
Enkel is, als de moer er in zit, de optie van erik t makkelijkst om de moer te zoeken omdat je dan een gedeelte bijen kwijt bent......
Zal de teler maar vast contacten voor een andere moer....ipv afwachten...
Theo777
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Heb de teler gebeld. Korste klap is zei hij de aflegger verenigen met zijn volk.
De aflegger onder bij t vlieggat. Krant en moerrooster ertussen.
De moer onder zal blijven.

( zal t volk wel zwaar beroken voordat ik ze vd bodem haal om op de andere kast zet, naar advies dirk)

Groeten Theo
Laatst gewijzigd door Theo777 op za 17 sep 2016, 04:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie