Jelte Pieter Dijkstra schreef:Er is zeker een probleem, meer het probleem is veel complexer dat Jaap schrijft.r.
Het is zeker nog veer erger . Zelfs de milieuorganisaties zijn het onder elkaar niet eens
Vele jaren geleden heeft men hier een gebied(je) ingepolderd en een natuurgebied gecreëerd , waar een behoorlijk aantal drachtplanten in waren gaan groeien en solitaire bijen er hun leefgebied van hadden gemaakt , honingbijen konden foerageren . ..Na ( ik denk ) een tiental jaren weer op aan dringen van ????? weer onder het zoute water gezet wat een vermogen gekost heeft . ..... De solitaire bijen laten verzuipen en voor de honingbijen geen foerageergebied meer . ....Ik bedoel maar .
Citaat Roel: In gebieden met veel intensieve landbouw is het voor de bijen zwaar!
Kunnen we ons niet de vraag stellen; "Moeten we willen dat er ook in die gebieden bijen te houden is?"
Ik vind van niet.
Toen bijen zelf konden bepalen waar ze zich huisvesten bleef het volk bestaan als er voldoende voedsel was en anders was het natuurlijke experiment mislukt. Zo'n gebied bleef dan zonder bijen.
Wij willen bijen houden in gebieden waar het eigenlijk niet kan!
!Hans.
Zelf woon ik in een weidegebied , ik zie ook dat alles wat niet op Engels raaigras lijkt doodgespoten word door de intensieve veehouderij
We zien allemaal het oprukken van de groene woestijn , waar voor onze bijen niets meer te halen valt
Dit zou betekenen dat in een groot deel van noord Nederland geen bij meer gehouden kan worden
En dat gesubsidieerd door Europa , zou een meer duurzame wereld niet beter voor ons allemaal zijn
De Woldimker schreef:
Zelf woon ik in een weidegebied , ik zie ook dat alles wat niet op Engels raaigras lijkt doodgespoten word door de intensieve veehouderij
Daar staat tegenover ...Kunnen wij van agrariërs eisen dat zij de onkruiden Op de velden waar zij hun boterham moeten verdienen op hun kosten te laten groeien .
Ook de onkruiden leven niet op water en hebben boden voedsel nodig , waarvan zij willen dat voedsel voor hun dieren van zullen groeien .
Wat je vroegen in de weilanden zag bloeien waren ook toen onkruiden welke de boer en boerin met handen arbeid probeerden te bestrijden , maar de huidige middelen zijn inderdaad effectiever dan handwerk .
Daar staat tegenover ...Kunnen wij van agrariërs eisen dat zij de onkruiden Op de velden waar zij hun boterham moeten verdienen op hun kosten te laten groeien .
Ja dat kunnen wij. Het is een omslag...in denken en doen!
Sorry Jaap, maar ik vind je visie dan ook 'old school'. Dat is ook logisch aangezien je kind ben van een generatie en je bent nu eenmaal al wat ouder (dat verkondig je hier zelf) Ik wil ook niet discrimineren, maar ik vind wel dat we jonge mensen een ander geluid moeten meegeven. Ik geef les op een land- en tuinbouwschool. Biologische landbouw is daar geen eens een vak, maar ergens een onderdeeltje van. Het is heel belangrijk dat we jongeren de juiste boodschap meegeven: minder intensieve landouw! Ik heb gangbare en biologische fruittelers. Ik kan nu niet zeggen dat die biologische telers geen boterham kunnen verdienen. Integendeel.
Ach, als ik aan die plek denk die ik de 'groene Sahara' noem, dan zou het al veel schelen als houtwallen en bermen etc. ongemoeid zouden worden gelaten en als er een paar lindebomen zouden staan. Dan had je nog aardig wat diversiteit aan stuifmeel en genoeg nectar voor een paar volken.
Nu is er echt zo goed als niets. Vorig jaar nog wel wat dauwhoning, maar toen hadden we een luizenjaar. Dit jaar twee volken die het jaar ervoor groot waren hebben zich bijna niet kunnen ontwikkelen en bleven zwak (totaal vijf ramen broed per volk bleven ze op steken).
Ik heb ze augustus naar het bos gebracht, daar hebben ze zich in twee maanden tijd door overvloed kunnen ontwikkelen en overwinteren nu beide op 1 BK met ongeveer ieder zes straatjes. Hebben dus nog redelijk kans het voorjaar te halen.
Geheid dat ze de winter niet hadden overleefd als ik ze had laten staan.
Ik wil maar zeggen: er is een verschil tussen alles en niets. Een beetje aan de randen zou in een groot gebied al veel uitmaken. Als het er is dan vinden de bijen het zeker.
Natuurlijk dracht verbetering helpt maar eigenlijk is dat peanuts.
Bloemrijke bermen is de gemeenten meestal te duur in onderhoud terwijl een aantal jaren al het maaisel in september afvoeren betekend dat er veel minder onderhoud is.
Maar nee ze moeten er zo snel langs en er ligt elk jaar weer een dikke laag maaisel wat op den duur een tapijt van brandnetel en andere planten die hier van houden.
De provincie hier voert wel veel maaisel af die hebben het begrepen.
Ook op de wat armere gronden is het voor de bijen meestal rijker voor de bijen.
De politiek zou moeten beslissen dat elke boer 3 á 5 % van hun areaal moeten in zaaien met insectenplanten dus allemaal partij voor de dieren gaan stemmen er is eigenlijk geen andere keus, de andere partijen zijn alleen met zich zelf bezig of met hun eigen soort.
We zullen ons moeten aanpassen en in een arme omgeving maar een paar volken houden.
Ik heb tien standen om Warffum heen en weet inmiddels waar ik 15 á 20 volken kan neerzetten en waar niet meer dan 6 volken.
Thuis heb ik er te veel staan maar alleen kleinere volken en de raszuivere.
Zorg dat je altijd in of aan de rand van een dorp staat daar is heel het jaar door wat te halen.
Als je midden in een veeteeltgebied woont heb je eigenlijk alleen de paardenbloem en een paar bomen in het voorjaar verder is het armoedje troef dus daar moet je zeker dicht bij een dorp zitten.
Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Blanken op vr 11 nov 2016, 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gelukkig woon ik hier in ZW-Drenthe in een gebied waar de ruilverkaveling redelijk is verlopen ongeveer 20 jaar geleden. Wel grootschalige landbouw maar ook veel groenstroken met een divers aanbod van allerlei struiken ( o.a. veel vuilboom) en gelukkig nogal wat minder rendabele perceeltjes die verkocht zijn aan hobbyboeren met meestal paarden. Veel klaver in de zomer, verder heeft men hier nogal wat lindes aangeplant ( een ambtenaar in de rvk-commissie met bijen! en is er een groot bos- en heidegebied met veel bijenplanten.
Als imkervereniging hebben wij hier destijds ook werk van gemaakt, werk dat ook nu nog doorgaat door met de gemeentes in gesprek te blijven over bermbeheer, maaien van sport- en speelvelden met verzoeken om de klaver bij het maaien te laten staan en dit te doen als het is uitgebloeid.
Naast de varroa is de bijenweide voor de bij van levensbelang!
Roel
www. ruinerimkers.nl
Onze grote bijenboelavond is op vrijdagavond 17 maart 2017 in Zaal Kuik in Ruinen
De natuur wordt in Nederland en Vlaanderen inderdaad maar al te vaak aan de kant geschoven. Grote verstedelijkte gebieden en de weinige open ruimte die er is wordt voor de landbouw maximaal benut en gebruikt.
Toch zie ik heel wat lichtpuntjes in deze grote duisternis. Verschillende instanties werken aan natuurherstel. Er wordt bos aangeplant, er zijn graslanden met maaibeheer en minder bemesting langs waterlopen, akkerranden tegen erosie, gesubsidieerde bloeiende akkerranden, beheersovereenkomsten met landbouwers, minder pesticiden bij de gemeenten, langs heel wat wegen wordt gemaaid en afgevoerd, er zijn bloeiende groenbemesters die dit jaar al bloeiden in september, heel wat erfaanplantigen met boomgaarden, er wordt hard gewerkt om bestaande groene eilandjes uit te breiden, hagen worden aangeplant, enz...
Als ik in mijn buurt (westhoek in west-vl) rondkijk dan heb ik toch de indruk dat het dieptepunt wat jaren geleden was en dat er nu doordacht hard gewerkt wordt. Er is natuurlijk nog heel wat werk en er zijn nog heel wat blinde vlekken op de kaart waar de biodiversiteit stevig onder druk staat. Toch geniet ik volop van het werk van het laatste decennium als ik bij die groene eilandjes passeer.
Ja dat kunnen wij. Het is een omslag...in denken en doen!
Sorry Jaap, maar ik vind je visie dan ook 'old school'. Dat is ook logisch aangezien je kind ben van een generatie en je bent nu eenmaal al wat ouder (dat verkondig je hier zelf).
Ik ben inderdaad wat ouder , en heel mijn leven hebben zowel , boeren.tuinders , veehouders ...biologisch en de reguliere bedrijven , een strijd tegen de ongewenste onkruiden op de door hun aangekochte of gehuurde gronden . De reden hiervoor is de verminderde opbrengsten of/en de moeilijkheidsgraad van het rooien van hun producten . De marge tussen de gemiddelde opbrengsten en productie kosten liggen niet zo ver uit elkaar .
Onderstaande foto is van een veeteeltbedrijf welke dat ook op een zo natuurlijk mogelijke wijze wilde proberen , inmiddels heeft deze de ervaring dat het anders moet om zijn hoofd boven water te houden .... Voor de voorbijganger leuk ....maar het is geen voedsel voor het vee .
Dit is een foto van een vervuild aardappelveld welke er voor de voorbijgangers leuk uitziet maar de teler inmiddels met zijn bedrijf is gestopt .
De opbrengst van zo'n veld is behoorlijk lager ..en de ziektegevoeligheid behoorlijk hoger .
Steve_Delannoye schreef:
Als ik in mijn buurt (westhoek in west-vl) rondkijk dan heb ik toch de indruk dat het dieptepunt wat jaren geleden was en dat er nu doordacht hard gewerkt wordt. Er is natuurlijk nog heel wat werk en er zijn nog heel wat blinde vlekken op de kaart waar de biodiversiteit stevig onder druk staat. Toch geniet ik volop van het werk van het laatste decennium als ik bij die groene eilandjes passeer.
Ik weet natuurlijk niet hoe het daar overal is , maar enkele jaren terug heb ik die buurt wat doorkruist op de fiets maar ik vond dat daar toch wel behoorlijk wat natuur tussen die landerijen lag . Bij ons is na de ramp van 1953 alles opnieuw ingedeeld met , rechte wegen en geen enkele ruimte tussen de percelen met landbouw gronden en de weilanden . enkel de weg en slootbermen . .