Hoe te beginnen en wat is er minimaal nodig om bijen te houden

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen en wat is er minimaal nodig om bijen te houden

Bericht door ErikS »

even de vragen een voor een afgaan.
Ik kan bij mijn imker vereniging een zwarte F1 koningin kopen het enigste wat ik dan nodig heb is een beginnersvolk waar ik de koningin kan "invoeren". ErikS: en invoeren, zeker bij een "andere" soort is net een van de acties voor gevorderen. Kun je een koningin met 2 ramen bijen overnemen? Dan zou je ramen met gesloten broed kunnen bijhangen van een ander volk en in no-time een groot volk hebben.

Ik zou eigenlijk het liefst met 1 volk beginnen, dan hoef ik mijn aandacht niet over twee kasten te verdelen. ErikS, dat is waar maar aan een aflegger hoef je weinig aandacht te geven. Als je er 2 hebt kun je vergelijken qua gedrag, het gaat om te leren. 1 of 2, Dat is jouw keuze.

Ras, kasttype en bedrijfsmethode staan vast, zwarte bij, simplex kast, Renson. ErikS, helder daar kun je iets mee. Voor renson heb je tenminste een bak bijen nodig, wil je ook het eerste jaar al renson toepassen?

ErikS schreef:
.............Aanbod van een zesramer staat nog steeds, moet wel kijken hoe ik in mijn materiaal zit in het voorjaar.

Ok dat wacht ik dan af.
Kan ik als het volk groeit de bijen van de 6 ramer overzetten naar mijn eigen kast?
Ik kan eventueel kan ik wel zelf een 6 ramer maken als je er geen over heb.

Tsja, deels een misverstand. in mijn bedrijfsvoering maak ik meerdere afleggers en voeg die later samen, het gaat me om de vliegbijen, niet de koningin
Die afleggers kunnen overal staan, ook bij jou. Bij het samenvoegen is de koningin over, in principe kun je die met een raam bijen gerust houden. Maar dat is net het tegendeel van wat jij wil...

Ik maak een paar extra afleggers, hopen op goed weer en goede bevruchting. De 6 ramers kun je lenen, geen probleem. Als het goed is zijn 3-4 ramen gevuld met bijen en hebben ze een leggende koningin sinds een week of 2. Ze kunnen na 3-4 weken over op een normale bak. Ik heb ook opzetbakken.

zullen we verder direct per mail communiceren, weet niet of dit voor de andere lezers boeiend en leerzaam is......

grtz

erik.
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

ErikS schreef:...........zullen we verder direct per mail communiceren, weet niet of dit voor de andere lezers boeiend en leerzaam is......
voor de gevorderde imkers misschien niet maar ik denk voor die gene die willen beginnen wel, of ik kom een keer aan en kunnen we het een en ander verder bespreken, jou adres heb ik.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

ok en ok. Gtrz Erik.
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

ErikS schreef:ok en ok. Gtrz Erik.
Ik zal na de feestdagen contact met je op nemen.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
Plaats reactie