Heb je het bij je eigen kasten al gedaan, Henk ?tom245 schreef:Een stuk kippengaas op een centimeter of 5-10 afstand rond de kast plaatsen, dan kunnen de vogels er niet meer bij. Het voordeel van kippengaas is dat de vogels er niet in vast komen te zitten in tegenstelling tot een net.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Plaats s.v.p. 'n foto. Staan de kasten achter jullie huis of ergens in de wildernis langs het
brede beekdal van de Dommel(?) tussen Den Bosch en Vught (?). Ik zie namelijk op de foto
'n waterloop. Als dat zo is. sta je GEBEITST; rijk drachtgebied.
Staan er geen andere KAPERS op de kust dan alleen de Grote bonte specht , de Woodpecker zeggen
de Engelsen en Pic épeiche de Fransen ?.
Zijn de houten (?) zesramer en kunststof Segeberger eergister bezocht, nu het
wat winters is geworden ? 'K zie nog wat sneeuw liggen in de omgeving.
Gelet op de diameter van het gaatje en de dunne sporen van klauwtjes,
denk ik eerder aan 'n koolmees dan aan 'n specht.
De gaatjes zijn misschien proefgaatjes. Kunststof en kit worden wel eens door koolmezen geproefd.
De scha lijkt mee te vallen. 'K zie geen leeggepikte bijen vóór de kasten liggen. Of liggen
er restanten op de grond vóór en achter de kasten ? Er is meer recherchewerk nodig !
Ik heb ook soms de 'pik' in op gespuis dat wat bijenspul wil PIKKEN ;
vooral op spitsmuis en koolmees heb 'k 't niet. Wel wil ik bij huis de vogels niet missen.
Dus geef ze te eten en huisvesting,want ze kunnen goed werk doen. Ik kan geen appel-
en pruimenmot-eitjes gaan lopen wegpikken in de winter en 's zomers muggen en vliegen.
In al de 45 jaar dat ik onafgebroken bijen heb, is er nog nooit 'n gat in de kasten gepikt,
maar wel in de betimmering van de schuur. Dat is 'n enorm klankbord. Op honderden meters afstand
klonk de tam-tam, die te vergelijken is met tapatalk als je die versterkt, zodat sommige jongelui
'trompetterend' met hun phone hier voorbij kunnen fietsen op weg naar school.
Binnen 'n half uur had de Grote bonte specht een gat er in gehakt met 'n doorsnede van zichzelf.
Hij deed het om z'n MASCULIENE capaciteiten kenbaar te maken naar vriend en vijand.