.. of gewoon van achteren de kast even oplichten.. Als je dat maar vaak genoeg doet leer je vanzelf inschatten hoeveel voer ze hebben,
na een paar jaar kan je erop vertrouwen.
Zo nodig bijvoeren
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Zo nodig bijvoeren
Mee eens Astrid maar je zult wel een referentie moeten hebben eerst in de kast kijken en dan op de hand wegen.Astrid Schoots schreef:.. of gewoon van achteren de kast even oplichten.. Als je dat maar vaak genoeg doet leer je vanzelf inschatten hoeveel voer ze hebben,
na een paar jaar kan je erop vertrouwen.

!Hans.
-
- Imker sinds: 1994
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Tuuuurlijk Hans,
maar ik zeg ook "na een paar jaar", dus nu al beginnen met oefenen, kijken, vergelijken en ongeveer onthouden, en dan bouw je een gevoel op wat een stevig ingewinterd volk weegt.
maar ik zeg ook "na een paar jaar", dus nu al beginnen met oefenen, kijken, vergelijken en ongeveer onthouden, en dan bouw je een gevoel op wat een stevig ingewinterd volk weegt.
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
tenzij je weer kasten hebt van verschillend gewicht. Ik gebruikte altijd een kofferweger, dat werkt goed maar dan met je eigenlijk wel vóór en na het voeren wegen. De laatste jaren heb ik zelf een aantal broedkamers gemaakt, die zij van zichzelf al wat zwaar.
-
- Imker sinds: 1973
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
JackC,JackC schreef:tenzij je weer kasten hebt van verschillend gewicht. Ik gebruikte altijd een kofferweger, dat werkt goed maar dan met je eigenlijk wel vóór en na het voeren wegen. De laatste jaren heb ik zelf een aantal broedkamers gemaakt, die zij van zichzelf al wat zwaar.
Hoe weeg je uw kasten met een kofferweger? weeg je alleen de achterkant en bestaat er dan een formule om het volledig gewicht te bepalen of hoe doe je zo iets?
MVG CP
-
- Imker sinds: 2016
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Even voor mijn duidelijkheid. Als er wordt gesproken over dat een volk zeg 20 kg nodig heeft.tomer schreef:Nog eens opnieuw gerekend... 12 kg suiker = 20 kg suikersiroop = 15 kg voer. (20% vocht aftrekken van 15 en niet van 20...)![]()
Maar al die getallen maken het onnodig ingewikkeld. Ik wou maar zeggen, het is niet omdat je 20 kg siroop geeft dat ze 20 kg eten hebben.
Kijk bij twijfel in de kasten om een schatting te maken van het aantal kilo's, zoals Hans al aangaf.
Wordt hier dan 20 kg suiker mee bedoelt?
Groet theo
-
- Imker sinds: 2009
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
is niet altijd duidelijk Theo, zelf ga ik uit van minstens 10 kg suiker, dat is ongeveer 14 liter suikerstroop, die ik zelf voer. De honing in de broedkamers laat ik zitten en vaak halen ze nog bij (springbalsemien, mosterd)Even voor mijn duidelijkheid. Als er wordt gesproken over dat een volk zeg 20 kg nodig heeft.
Wordt hier dan 20 kg suiker mee bedoelt?
ik weeg dan dan de achterkant en de voorkant want dat kan nogal verschillen. Ik ken daar verder geen formule voor, maar op deze manier haal je te lichte volkeren er wel uit.Hoe weeg je uw kasten met een kofferweger? weeg je alleen de achterkant en bestaat er dan een formule om het volledig gewicht te bepalen of hoe doe je zo iets?