Weet nog steeds niet hoe ik kan zien of een geknipte koningin heeft gezwermt bij aankomst op de bijen stand zonder de kast op te maken?
Kan dit meteen gezien worden of moet de kast eerst geopend worden?
Geknipte moer
Moderator: Hans van der Post.
Re: Geknipte moer
Een geknipte koningin kan niet meer zwermen.
Antwoord op je vorige vraag:
Als je een moer verloren bent, is ze of vervangen door het volk, of ze heeft voor de kast gelegen wat je hebt gemist. Als de moer voor de kast valt omdat ze is verminkt door het knippen van de vleugels, dan is er altijd wel een trosje bijen omheen, zodat het een donker kluitje lijkt. Bij koude of een flinke regenbui zal het hele kluitje bijen sterven.
In mijn geval is het meest waarschijnlijke dat de moeren zijn vervangen door het volk. Het is bij mij zover ik mij kan herinneren tweemaal gebeurd.
De moraal van dit verhaal= niet knippen en wat vaker je volk controleren
Als je een moer verloren bent, is ze of vervangen door het volk, of ze heeft voor de kast gelegen wat je hebt gemist. Als de moer voor de kast valt omdat ze is verminkt door het knippen van de vleugels, dan is er altijd wel een trosje bijen omheen, zodat het een donker kluitje lijkt. Bij koude of een flinke regenbui zal het hele kluitje bijen sterven.
In mijn geval is het meest waarschijnlijke dat de moeren zijn vervangen door het volk. Het is bij mij zover ik mij kan herinneren tweemaal gebeurd.
Alexander (Lex)
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik zou zeggen: Moeren knippen en de volken wat minder open maken. Dan sneuvelen er minder koninginnen.oldtimer schreef:Een geknipte koningin kan niet meer zwermen.
viewtopic.php?f=7&t=11662&p=67168&hilit ... en+knippen+
Aalstermethode is een goede manier om dit voor elkaar te krijgen. (Zeker voor beginners)
ad staals
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Als je goed de zwermtekens en de groei van je volk in de gaten houdt, moet je kunnen inschatten wanneer er gezwermd wordt. Je koningin knippen is wat dat betreft geen vervanging voor deze controles. Zwermt je koningin, dan ben je al te laat.Honing_Bij schreef:Weet nog steeds niet hoe ik kan zien of een geknipte koningin heeft gezwermt bij aankomst op de bijen stand zonder de kast op te maken?
Kan dit meteen gezien worden of moet de kast eerst geopend worden?
Ga er maar van uit dat je niks aan de buitenkant van de kast ziet als er gezwermd is. Ja, als je mazzel hebt zie je de zwerm zitten, ziet iemand anders ze vertrekken en terugkeren of zal je de koningin op de grond aantreffen. Maar dit is geen garantie, grote kans dat je niks ziet of door hebt, zeker als er niet continu toezicht op de kast is. Dus moet je alsnog de kast in voor een controle.
Ga je de kast in, wat verwacht je dan aan te treffen als er wel gezwermd is? Gesloten doppen, maar misschien zit de koningin er nog wel in? Ze kan terug geklommen zijn of misschien ben je toevallig nét op tijd en hebben ze nog niet gezwermd. En nu? Misschien laat je een paar doppen staan voor een nieuwe koningin, maar vergeet niet dat de zwermstemming er nog goed in zal zitten. Nu heb je grote kans op een bruidszwerm. En je moet uitsluiten dat de koningin nog aanwezig is, wat praktisch niet eenvoudig is. Wordt een boel gerotzooi. Had je een week eerder de zwermtekens gezien, dan was alles veel eenvoudiger geweest.
In ieder geval is dit geen geval van praktisch imkeren. Het knippen van de koningin is erg handig voor de koninginnenteelt, immers zal het vleugeltje nooit meer aangroeien en zal je altijd kunnen zien of de koningin slechts haar merk heeft verloren of is vervangen. Verder moet je het niet in de praktijk willen brengen, en zeker niet als vervanging voor controles.