Langzamerhand behoor ik tot de mastodonten onder imkers hier.
Al vroeg werd ik in mijn jeugd, die ik in het Gooi doorbracht,geconfronteerd met de natuur. In dit grensgebied tussen veen - zand - en kleilandschappen vind je een gevarieerde natuur, bossen, heiden, veenplassen en de polders.ik werd een echte vogelaar en hielp een vogelringer.
Ook werd ik als scholier lid van de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie (NJN)
Een positieve grondhouding. Vis a vis de natuur was dus aanwezig. Een oom van mij had bijen waar ik ver van af werd gehouden als kind ivm steken.
Toeval; mijn ouders verhuisden naar Brabant en mijn bezoektocht vanuit de studentenstad Amsterdam ,voerde mij langs het Bijenhuis aan de Grintweg te Wageningen.Ik kon het uit nieuwsgierigheid niet laten en bezocht de winkel
Ik ging door de knieën en kocht er een groen geplastificeerd boekje van Dhr J. Speelziek over bijen houden, (“Bijen hoe leer ik jullie kennen “, was meen ik de titel)
Mijn eerste volkje in een beroerd kastje ,zwermde direct ,maar ik kocht pas mijn eerste vaste bijenkast op de Bijenmarkt in Veenendaal, ik meen bij van Dam , een toen bekende handelaar.
Daarna volgde ik de beginners cursus en had succes met leuke honingoogsten die ik toen nog mocht slingeren bij een aardige, oude ,echte West-Friese imkervader’ waarvan ik ook veel leerde.(ook Westfries zoals ‘omwijd’= uit elkaar ! )
Geen jaar is met imkeren hetzelfde en steeds moet je reageren en anticiperen op veranderingen. Dat blijft een uitdaging!
Naarmate je je verdiept in het bijenleven ,verwonder ik mij meer en meer.
Deus Maximus in Minimus===>God toont zijn grootheid ook in het kleine

Veelal imker ik alléén, buiten ,in de natuur. Als individualist is deze tijdsbesteding op mijn lijf geschreven. Bijen belonen en inspireren me daarbij .
Ondanks zware lichamelijke kwetsuren die ik heb opgelopen na een bizar ongeluk in Frankrijk( o.a. doofheid) kan ik het imkeren niet missen. Het geeft levensvreugd op een paar vierkante meter.
Soms vlieg ik in gedachte mee met mijn gevleugelde vrienden en waan me even in een ideale wereld . Een imkersdroom?