honing smelten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

buckfast
Contacteer:

Re: honing smelten

Bericht door buckfast »

Eddy Geurtsen schreef: di 21 jan 2025, 23:43 Beste Jos,
Ik weet niet meer waar ik het toen heb besteld, maar ik heb even Google geraadpleegd: MS Broedmachine in Ittervoort, https://www.broedmachine.nl/broedmachine-onderdelen.
Ik zie daar op de website een 120 Watt verwarmingselementje voor 13,50 euro en een bevestigingssetje voor 4,00 euro. Dan nog een digitaal thermostaat dat voor 65,00 euro op de website staat. Zelfs een broedmachine ventilator is daar te koop, maar ik zou daar voor de goedkopere oplossing kiezen. Het bevestigingssetje voor het element wordt best warm, hou daar rekening mee met de montage.
Nog een tip: Maak de kist wat groter dan ik gedaan heb, en gebruik wat dikkere isolatie aan de binnenkant (kies het liefst voor isolatie die met alu-folie is bekleed, gemakkelijk schoon te houden). Hoe meer geïsoleerd, hoe minder stroom je verbruikt.
Ik wens je veel succes en laat eens weten hoe je het hebt gefikst!
Groeten, Eddy
Eddy Geurtsen schreef: za 26 dec 2020, 11:10 Een klusje waar je wel even mee bezig bent, maar waar je jarenlang plezier van zult hebben: Timmer een kistje waar een honingemmer ruim in past. Isoleer de binnenkant (tempex, pur-plaat of iets dergelijks).
Schaf je een digitale thermostaat aan, kosten ongeveer 60 euro. Koop een verwarmingselement, kosten ongeveer 10 euro. Sloop uit een oude computer de ventilator.
Monteer het verwarmingselement aan de binnenkant van de deksel met de ventilator erbij. Monteer het thermostaat aan de buitenkant van de deksel, met de voeler door een gaatje naar de binnenkant en koppel verwarmingselement, ventilator en thermostaat met elkaar.
Je kunt nu een emmer gekristalliseerde honing verwarmen, maar ook gekristalliseerde honing in potten.
Mijn kist is 40 x 40 cm en ongeveer 50 cm hoog, dus neemt niet zoveel ruimte in. Als je wat meer ruimte hebt, kun je hier natuurlijk ook de oude koelkast of diepvries voor gebruiken, maar zoveel ruimte heb ik niet.
Beste Eddy Reuze bedank voor de snelle reactie, fijn dat u dit wil delen. Ik ga mij verder oriënteren en laat het weten ik heb geknutseld. Hartelijke groet Jos
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Een emmer honing weer vloeibaar maken duurt natuurlijk veel langer dan een aantal potten honing. Als je vaker een hele emmer wilt behandelen zou ik de emmer op een rooster plaatsen, zodat de warme lucht overal toegang heeft.
buckfast
Contacteer:

Bericht door buckfast »

Eddy Geurtsen schreef: wo 22 jan 2025, 12:43 Een emmer honing weer vloeibaar maken duurt natuurlijk veel langer dan een aantal potten honing. Als je vaker een hele emmer wilt behandelen zou ik de emmer op een rooster plaatsen, zodat de warme lucht overal toegang heeft.
Hoelang duurt het gemiddeld bij u een 10 ltr emmer. Eddy
Eddy Geurtsen
Contacteer:

Wachten duurt altijd (te) lang. Ik heb slechts een paar keer een emmer met gekristalliseerde honing vloeibaar gemaakt. Ik pot mijn honing na het slingeren, voordat het kristalliseert. Die potten zijn in mijn stoof gemakkelijk binnen 8 uur weer vloeibaar gemaakt. Als ik emmers zou willen 'behandelen' dan had ik mijn stoof groter (hoger) moeten maken, zodat er ruimte voor een rooster onder de emmer is om daar ook de warme lucht te laten circuleren.
Kortom, mijn stoof is niet erg geschikt voor emmers.
johannes
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica+Buckfast
Contacteer:

Bericht door johannes »

De thermostaat 38 gr. moet je rekenen op meer dan 48 uur.
In de zomer zet ik er een bakje water met een spons erin voor de luchtvochtigheid.
De thermostaat op 35/36 graden ,en dan de gesloten doppen erin .
Dat gaat al jaren goed.

Groet Johannes
buckfast
Contacteer:

Bericht door buckfast »

Dag Eddy
De maten van de kast is makkelijk aan te passen, maar de tijd die je nodig om de honing vloeibaar te maken duurt best nog wel lang, gezien het antwoord van Johannes. Ik denk dat ik in dat geval eens verder ga kijken naar een warmtketel mogelijk dat de smelt tijd daarvan duidelijk korter is. Hartelijke groet Jos
Eddy Geurtsen
Contacteer:

Beste Jos,
Johannes heeft het over het gebruik van de stoof als broedstoof, dus om doppen in te hangen. Maar het klopt, dat je wel 48 uur nodig zult hebben om een emmer honing vloeibaar te krijgen. Ik zou het thermostaat zeker op 40 graden zetten (of de eerste paar uur nog wat hoger), vooral in het begin, omdat de honing in het midden van de emmer er het langst over doet om vloeibaar te worden.
Na 24 uur proberen of er al iets geroerd kan worden zal het proces zeker bevorderen.
ostrich
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door ostrich »

Brouwers gebruiken soortgelijke klimaatkasten voor de vergisting. Hier een uitleg over het maken van de klimaatkast, inclusief benodigde onderdelen voor verwarming en temperatuursbeheersing. Ik heb de genoemde STC-1000 regelaar voor een paar euro besteld. De kast heb ik nog niet gemaakt.

https://brouwpunt.nl/klimaatkast
buckfast
Contacteer:

Bericht door buckfast »

Heeft er iemand ervaring met een verwarmingsband met thermostaat waarmee je een emmer honing enigszins vloeibaar kan maken.
Z’n een verwarmingsband die gebruikt wordt bij vrieskou om het gas in de fles vloeibaar te houden.

Ik hoop op een reactie
Hartelijke groet
Eddy Geurtsen
Contacteer:

Gekristalliseerde honing maak je weer vloeibaar met warme lucht, of met warme voorwerpen. Met lage kosten en enige zelfwerkzaamheid een 'warmtekast' maken is hier uitgebreid behandeld. In de handel (ik zag op de site van een Duitse 'imkereibedarf-firma' mooie 'Wärmekasten') zijn die te koop voor veel geld.
Vloeibaar maken met warme voorwerpen kan bijv. met RVS spiralen die in de gekristalliseerde honing worden gedompeld, of met verwarmingselementen waarop de honingemmer of aftapvat wordt geplaatst.
Als ik de bedragen zie waarvoor deze zaken te koop worden aangeboden, zou ik toch kiezen voor een zelfbouw-warmtekast die goed geïsoleerd is. Daarbij zou ik op de koop toenemen dat het vloeibaar maken van een emmer gekristalliseerde honing misschien anderhalve dag duurt.
Plastic emmers met honing zou ik nooit aan een verwarmingsband blootstellen.
Plaats reactie