Vooral omdat ik lang gehoopt heb dat de verstoorde verhouding tussen het voormalig VBBN bestuur en mij zich zou oplossen. Dat is niet gebeurd. Ik wil over wat ik meegemaakt heb schrijven. Wellicht kunnen degenen die het lezen het beeld corrigeren of aanvullen. Vooraf geef ik degenen die dit onverstandig vinden alle kans mij ervan af te brengen. Ik ben er zelf in ieder geval onzeker over, maar iets in mij kookt alsmaar over. Het is mijn woede.
Twee dingen: -verstoorde verhoudingen kunnen maar op 1 manier verdwijnen: door ze te vergeten. Anders zijn ze onoplosbaar, en dat heet dan 'verstoord'. -boos zijn heeft een groot voordeel: je kunt onmogelijk ongelijk hebben, 100% zeker; maar het heeft helaas ook een groot nadeel: de andere partij heeft evenzeer 100% gelijk. En -jammer- je kunt die twee gelijken niet opheffen door ze tegen elkaar weg te strepen.
Je kunt je eigen gelijk vergroten door er over te sharen, maar helaas het gelijk van de andere partij wordt daardoor automatisch ook vermeerderd, zodat de onoplosbaarheid alleen maar toeneemt.
Elke fatsoenlijke vereniging heeft zoiets als een geschillencommissie, waar leden terecht kunnen als zij bijvoorbeeld een conflict hebben met het bestuur. Had de VBBN/ heeft de NBV die niet? Romeé heeft er recht op dat degenen die daarover kunnen oordelen "het beeld corrigeren of aanvullen". Zo'n geschillencommissie zorgt daar voor, want die hoort de betrokken partijen.
Ik ben het met de meeste schrijvers eens dat je niet alles op het forum moet gooien maar...ik vind het wel belangrijk dat er iets gebeurt. Kijk naar de toekomst: het werk van Romeé is belangrijk voor de imkerij en daarom moet er een goede verstandhouding zijn met de NBV. Mogelijk moet er dan eerst oud zeer opgeruimd worden. Ik vertrouw er dan ook op dat het huidige bestuur van de NBV (waar ik lid van ben) hier werk van maakt.
Het pannetje kookt over!!!!! Gek dat toch velen dat niet in de gaten hebben. Ze smijten het dekseltje er weer op
En roepen "NIET DOEN"
Het feit dat je er mee naar buiten komt, en ons een beetje mee laat denken toont aan dat je heel diep gekwetst bent. Soms is arrogantie en vak(hobby)idiootisme en macht binnen de verenigingen onderhuids sterk aanwezig.
Laat het rusten, vergeet het, enz. enz.
Veel imkers zijn op leeftijd en weten drommels goed DAT JE HET NOOIT VERGEET. Het blijft knagen tot dat het er uit is gegooid Spuug je gal. Dat helpt (hoeft niet hier hoor)maar het is al een beetje aan het borrelen.
Daarna ga je met een opgelucht hart, vier overeind, ons nog vele jaren met veel kennis van zaken vereren.
En als Fries zou ik je willen wijzen op het onderschrift in het Friese wapen.
Mijn bewondering gaat uit naar mensen die zich kwetsbaar opstellen. Soms kan het helpen een conflict op te lossen echter,... meestel wordt je van alle meningen knettergek! Een forum kan niet fungeren als intermediair. In jouw situatie heb je niets aan al die meningen. Mijn advies, schrijf een boek. Ik zal het zeker lezen!
Beste Rommee, dagelijks bestuur van NBV en anderen,
Ik denk dat Ati een goed punt heeft: een geschillencommissie.
Onder de zoekopdracht heb ik geprobeerd om de geschillencommissie te vinden, maar kreeg alleen een link naar deze topic.
Net als Ati denk ik dat dit een onderwerp is die door een onafhankelijke commissie kan worden behandeld. Het is niet goed om in onvrede met elkaar te werken. Helemaal niet als het om werkzaamheden gaat die beide partijen een warm hart toedragen. Zowel de NBV als Rommee verzetten beide goed werk voor de imkerij en het zou niet goed zijn om niet gebruik te maken van elkaars kennis.
Daarom een vraag aan het dagelijks bestuur: Is er een geschillencommisie?
JA, zou deze dan zo vriendelijk willen zijn om beide partijen een brief te laten schrijven om vervolgens te bemiddelen richting een oplossing?
NEE, zou het bestuur zo vriendelijk willen zijn om een commissie in het leven te roepen, die dit soort problemen in de toekomst kan gaan oplossen?
Waar zal het toe leiden als jij jouw ongenoegen op het forum uit? Niet helemaal te voorspellen maar de kans bestaat dat er een kloof gaat ontstaan in de vereniging en tussen imkers. We hebben, als imkers zijnde, veel dingen met elkaar gemeen. We willen het bijenhouden in stand houden en we zetten onze schouders eronder om dit voor elkaar te krijgen. Dat lukt veel beter wanneer de neuzen van de imkers dezelfde dezelfde richting wijzen. Laat dat meewegen in je beslissing. Soms moet je aangedaan onrecht gelaten over je heen laten gaan. Een strijd aangaan om dit recht te zetten kan ten koste gaan van vele dingen. Wil je gelijk of wil je geluk?
Beste Wim, Tot op een zekere hoogte ben ik het met je eens. Maar ongenoegen niet tegen elkaar uitspreken en gelaten over je heen laten gaan vind ik niet correct. We zijn volwassen mensen onder elkaar. Positieve en negatieve kritiek moet naar elkaar kunnen worden uitgesproken, want dat kan leiden naar verbetering. Een belangrijk punt is dat alle partijen voor beide manieren van kritiek openstaan. Inderdaad: op het forum past dit niet.
Daarom heb ik buiten dit forum om de voorzitter en de secretaris een e-mail gestuurd met een verzoek om deze topic te lezen. Hopelijk pakken ze de draad op om de verstoorde verhouding tussen het (voormalige) bestuur en Rommee van der Zee weer in goede banen te leiden. Groet, Jan