Zou het weer dan nu inderdaad eens goed mee gaan werken?
De voorspelling is nu warm 25+, vochtig en windkracht 3,[:p]
voor deze week dus dat zou dan wel acacia-nectar moeten opleveren.
maar ja eerst zien dan geloven he [:)] je weet het
nooit met die piet paulusma..
groet peter
Acacia
Moderator: maartenkleijne
-
- Contacteer:
Re: Acacia
Leuk te horen van die Acacia
Heb inderdaad jarenlang de beginnerscursus voor AOC oost verzorgd en stond met alle kasten van de cursisten in Hummelo op de Acacia. Tussen fruit en linde een prima dracht bij mooie weer.
Inmiddels imker ik voor de acacia in Hongarije en hier staan mijn 12 raams dadantkasten op 1 broedbak en 4 honingbakken voor de acacia dracht.
Net voor de dracht 100 kg koolzaadhoning geslingerd van 3 volken toen nog op 3 bakken.
Wilfred Muis
Zie eventueel mijn website: http://www.imkerijthaagje.nl
Heb inderdaad jarenlang de beginnerscursus voor AOC oost verzorgd en stond met alle kasten van de cursisten in Hummelo op de Acacia. Tussen fruit en linde een prima dracht bij mooie weer.
Inmiddels imker ik voor de acacia in Hongarije en hier staan mijn 12 raams dadantkasten op 1 broedbak en 4 honingbakken voor de acacia dracht.
Net voor de dracht 100 kg koolzaadhoning geslingerd van 3 volken toen nog op 3 bakken.
Wilfred Muis
Zie eventueel mijn website: http://www.imkerijthaagje.nl
- hans hoogendoorn
- Contacteer:
De acacia is hier nu ook heel voorzichtig begonnen. De grond is hier droog, er is weinig regen gevallen.
Het weer werkt ook niet mee komende week volgens de voorspellers.
Maar als het meezit en de acacia geeft honing ....
Zorg dan maar voor voldoende uitgebouwde raten want alles wordt volgesjouwd en je houdt geen broednest over.
Dat is mij tenminste een keer overkomen. Tijd om kunstraat uit te bouwen was er niet.
Er achteraan komt de linde, die van soortgelijke condities houdt.
De wind mag guurder zijn. Met voeten in het water en een broeierige warmte zorgt de linde voor een waardige opvolger
en voor degenen, die niet naar de heide of andere dracht gaan soms alweer het einde van het seizoen.
Het weer werkt ook niet mee komende week volgens de voorspellers.
Maar als het meezit en de acacia geeft honing ....
Zorg dan maar voor voldoende uitgebouwde raten want alles wordt volgesjouwd en je houdt geen broednest over.
Dat is mij tenminste een keer overkomen. Tijd om kunstraat uit te bouwen was er niet.
Er achteraan komt de linde, die van soortgelijke condities houdt.
De wind mag guurder zijn. Met voeten in het water en een broeierige warmte zorgt de linde voor een waardige opvolger
en voor degenen, die niet naar de heide of andere dracht gaan soms alweer het einde van het seizoen.
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Alle dagen op controle naar de acacia de bijen hebben het erg druk ze vliegen af en aan te druk om omtekijken.
Ook zijn alle bomen nog niet in bloei,zijn er meerdere soorte.
En wat is de boeitijd verschil.
Heb van daag een raam honing geslingert van 3,8 kg,dit is de eerste in mijn imker tijd(bk).
Ben nog aan het slingeren van de betuwe en het koolzaad,nog een bak of 15 dan de acasia en dan de linde,deze komen ook al zo in de bloei(dag of 10)

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Ook zijn alle bomen nog niet in bloei,zijn er meerdere soorte.
En wat is de boeitijd verschil.
Heb van daag een raam honing geslingert van 3,8 kg,dit is de eerste in mijn imker tijd(bk).
Ben nog aan het slingeren van de betuwe en het koolzaad,nog een bak of 15 dan de acasia en dan de linde,deze komen ook al zo in de bloei(dag of 10)

Tinus Kolsters
't Bakhuis
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik heb de eerste acacia geslingerd,een beetje schraal.De grote kasten hadden wel honing,de kleinere was niet veel verschil maar waren wel gegroet.
Had een kast van mede imker mee naar het fruit dan koolzaad en nu naar acacia,deze was goed gegroet.
Veel broed en ook nog honing en bijen in topconditie,dat wil wel zeggen dat meer soorten stuifmeel de bijen wel sterk maken.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Had een kast van mede imker mee naar het fruit dan koolzaad en nu naar acacia,deze was goed gegroet.
Veel broed en ook nog honing en bijen in topconditie,dat wil wel zeggen dat meer soorten stuifmeel de bijen wel sterk maken.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Acacia honing geoogst in Hongarije
Mijn tweede dracht van mijn 3 dadantkasten op de acacia in Hongarije was overweldigend.
Ik had drie 12 raams dadantkasten op 2 * 4 en 1 * 3 honingbakken staan. De acacia heeft 2,5 week bebloeid bij temperaturen tussen de 25 en 40 graden celcius.
Ik slingerde in totaal 160 kg zuivere acacia honing van prima kwaliteit. Hiervoor had ik ruim 100 kg koolzaadhoning uit de zelfde kasten geoogst.
Een volk had inmiddels een jonge moer (nog niet aan de leg) en de andere twee hadden geen zwermneigingen.
Nu op naar de volgende oogst van de zonnebloemen en dan te bedenken dat ik de kasten helemaal niet hoef te verplaatsen voor deze drachten.
Voor info zie mijn website http://www.imkerijthaagje.nl
Mijn tweede dracht van mijn 3 dadantkasten op de acacia in Hongarije was overweldigend.
Ik had drie 12 raams dadantkasten op 2 * 4 en 1 * 3 honingbakken staan. De acacia heeft 2,5 week bebloeid bij temperaturen tussen de 25 en 40 graden celcius.
Ik slingerde in totaal 160 kg zuivere acacia honing van prima kwaliteit. Hiervoor had ik ruim 100 kg koolzaadhoning uit de zelfde kasten geoogst.
Een volk had inmiddels een jonge moer (nog niet aan de leg) en de andere twee hadden geen zwermneigingen.
Nu op naar de volgende oogst van de zonnebloemen en dan te bedenken dat ik de kasten helemaal niet hoef te verplaatsen voor deze drachten.
Voor info zie mijn website http://www.imkerijthaagje.nl