Spelen met Kirchainers
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: Spelen met Kirchainers
Beste heer Staals,
Pas die Kieler opzet rand dus ook op de Krichhainer? Dat zou toch ideaal zijn.
groeten,
Tieme
groeten,
Tieme
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Tieme schreef:
Beste heer Staals,
groeten,
Tieme
Tieme
Bij sommige kastje moet je een randje van een paar mm van de voor of achter kant halen.
ad staals
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Beste Ad,
Maar bestellen dan. Is ideaal materiaal om wat moeren in reserve te houden. Bedankt voor de tip.
Groeten,
Tieme
Maar bestellen dan. Is ideaal materiaal om wat moeren in reserve te houden. Bedankt voor de tip.
Groeten,
Tieme
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Misschien goed om nog eens aan te herinneren:
Kirchainer/Kieler bevruchtingskastjes hebben tegenwoordig een opzetbakje. Dit maakt dat ze makkelijk te overwinteren zijn. Altijd reserve koninginnen.
Na de winterkunnen deze volkjes als ze niet nodig zijn voor reserve moer(en) op een zesramer geplaatst worden. Als de moer beneden is een koninginnen rooster leggen zodat ze niet terug kan. (eventueel kan nog versterkt worden met raam broed met bijen uit een of ander volk.) Koninginnen telen, daarna het koninginnen kastje opdelen (meestal in drieen). De meeste heb ik nu al op 8 ramen. Sommige in zesramer met drie ramen gesloten broed. (over tien dagen ook 8 ramer vol.)

Opgezet koninginnenteeltkastje, met koningin al onder roorstertje.

opgesplitst met jonge koningin.
Zo een mooi aantal volkjes en drie keer zoveel bevruchtingskastjes met jonge moeren zonder bijen gebruikt te hebben van andere volken.
ad staals
Kirchainer/Kieler bevruchtingskastjes hebben tegenwoordig een opzetbakje. Dit maakt dat ze makkelijk te overwinteren zijn. Altijd reserve koninginnen.
Na de winterkunnen deze volkjes als ze niet nodig zijn voor reserve moer(en) op een zesramer geplaatst worden. Als de moer beneden is een koninginnen rooster leggen zodat ze niet terug kan. (eventueel kan nog versterkt worden met raam broed met bijen uit een of ander volk.) Koninginnen telen, daarna het koninginnen kastje opdelen (meestal in drieen). De meeste heb ik nu al op 8 ramen. Sommige in zesramer met drie ramen gesloten broed. (over tien dagen ook 8 ramer vol.)
Opgezet koninginnenteeltkastje, met koningin al onder roorstertje.
opgesplitst met jonge koningin.
Zo een mooi aantal volkjes en drie keer zoveel bevruchtingskastjes met jonge moeren zonder bijen gebruikt te hebben van andere volken.
ad staals
- Albert Stoter
- Contacteer:
Het Segeberger bevruchtingskastje heeft ook opzetstukjes die precies op de (moderne variant van de) de Kieler bevruchtingskastjes passen. Op die manier heb ik vorig najaar gaandeweg twee Kieler en twee Segeberger bevruchtingsvolkjes samen gevoegd, en ingewinterd in een Kieler bevruchtingskastje met daar bovenop drie Segeberger opzetstukjes.A.A. Staals schreef:Misschien goed om nog eens aan te herinneren:
Kirchainer/Kieler bevruchtingskastjes hebben tegenwoordig een opzetbakje. Dit maakt dat ze makkelijk te overwinteren zijn.
Zo'n torentje vergt (voor de ventilatie) wel wat aanpassingen aan de bodem (die door het vallend mul anders dicht zou slibben). Míjn oplossing zie je in het filmpje op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ingskastje.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
He mister INVENTIVE (oftewel hoe jij het liever ziet meneer IVENTIEF),
je bent weer lekker aan het knutselen geweest zie ik.
Paar vragen/opmerkingen:
1) Is het echt nodig om een aangepaste bodem te maken? Je kunt natuurlijk ook even een nieuw/proper/leeg bakje eronder zetten. In januarie zitten de bijen wel boven het eerst broedkamertje.
2) Ik heb iets van 5 verschillende types Kirchainers (om duizelig van te worden
). Wat ik zo jammer vind van sommige is dat het scheidingswandje er vast inzit. Het is veel handiger dat dat los erin zit (de variant met losse voederbakjes heb ik ook). Je haalt deze eruit en het kastjes wordt groter/meer raat voor de koningin om te beleggen.
3) Hoe zit het nou precies met die Segeberger? Zijn dat enkel de opzetrandjes of ook de kastjes? Is er veel verschil tussen Segeberger en Kirchainer? Het verschil is mij nl. niet geheel duidelijk!
4) Zijn die vogelvoedertoestellen wel handig zo? Ze zitten buiten het kastje en kunnen roverij uitlokken. Ik ben er geen voorstander van. Zelf heb ik voedertoestellen voor korven aangeschaft maar die kun je de korf inschuiven zodat er geen vreemde bijen bij kunnen.
groet
je bent weer lekker aan het knutselen geweest zie ik.
Paar vragen/opmerkingen:
1) Is het echt nodig om een aangepaste bodem te maken? Je kunt natuurlijk ook even een nieuw/proper/leeg bakje eronder zetten. In januarie zitten de bijen wel boven het eerst broedkamertje.
2) Ik heb iets van 5 verschillende types Kirchainers (om duizelig van te worden

3) Hoe zit het nou precies met die Segeberger? Zijn dat enkel de opzetrandjes of ook de kastjes? Is er veel verschil tussen Segeberger en Kirchainer? Het verschil is mij nl. niet geheel duidelijk!
4) Zijn die vogelvoedertoestellen wel handig zo? Ze zitten buiten het kastje en kunnen roverij uitlokken. Ik ben er geen voorstander van. Zelf heb ik voedertoestellen voor korven aangeschaft maar die kun je de korf inschuiven zodat er geen vreemde bijen bij kunnen.
groet
JP
Ik had er vorig jaar staan op 6-7-8 hoogsels en geen voorziening voor verstoppen.
Geen problemen gehad.
Ik was veel banger dat ze om zouden waaien door de hoogte maar dat is ook niet gebeurd.
Ik heb kieler kastjes met losse voerbakken.
Daar heb ik later segeberger hoogsels bij gekocht.
Het past op elkaar al gaat de kieler deksel iets moeilijker op het segerbegerhoogsel.
Wat ik een groot nadeel vind van deze kastjes is dat ze alles aan elkaar bouwen.
Ook aan de schuine zijwanden bouwen ze da ramen vast.
Je moet eerst alles lossteken anders trek je het raampje kapot.
Heeft iemand hier een oplossing voor.
groetjes Henk
Geen problemen gehad.
Ik was veel banger dat ze om zouden waaien door de hoogte maar dat is ook niet gebeurd.
Ik heb kieler kastjes met losse voerbakken.
Daar heb ik later segeberger hoogsels bij gekocht.
Het past op elkaar al gaat de kieler deksel iets moeilijker op het segerbegerhoogsel.
Wat ik een groot nadeel vind van deze kastjes is dat ze alles aan elkaar bouwen.
Ook aan de schuine zijwanden bouwen ze da ramen vast.
Je moet eerst alles lossteken anders trek je het raampje kapot.
Heeft iemand hier een oplossing voor.
groetjes Henk
- Albert Stoter
- Contacteer:
Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Mijn oplossing maakt gebruik van slechts vier kleine plankjes. Als ik nog een extra opzetstukje zou hebben, dan zou ik er waarschijnlijk voor kiezen om twee van die torentjes te maken (met ieder "slechts" twee opzetstukjes). Het aantal van drie opzetstukjes sluit echter precies aan op mijn drie - aan het eind van het bevruchtingsseizoen - af te breken bevruchtingskastjes.Jelte Pieter Dijkstra schreef:1) Is het echt nodig om een aangepaste bodem te maken? Je kunt natuurlijk ook even een nieuw/proper/leeg bakje eronder zetten. In januarie zitten de bijen wel boven het eerst broedkamertje.
Heb jij er al eens een leeg opzetstukje onder gedaan? Zo'n opzetstukje past uiteraard naadloos bovenop die bevruchtingskastjes, maar ook naadloos er onder? Moet je dan niet de zijkanten (en achterkant) gaan afplakken om de spleten te dichten?
Volgens mij noem jij alles Kirchainers. Die onhandige scheidingswandsjes herken ik inderdaad van de Segeberger bevruchtingskastjes. In de tekst van de Imkerpedia-pagina over het Segeberger bevruchtingskastje noem ik de verschillen met het Kieler bevruchtingskastje. Dat doe ik juist vanwege de grote gelijkenis tussen die twee. De Kirchainer ziet er echter heel anders uit.2) Ik heb iets van 5 verschillende types Kirchainers (om duizelig van te worden). Wat ik zo jammer vind van sommige is dat het scheidingswandje er vast inzit. Het is veel handiger dat dat los erin zit (de variant met losse voederbakjes heb ik ook). Je haalt deze eruit en het kastjes wordt groter/meer raat voor de koningin om te beleggen.
Ik denk dat je dan simpelweg toch even de verschillende Imkerpedia-pagina's over die verschillende bevruchtingskastjes moet doornemen. Ook de pasproblemen zoals net door Henk geschetst staan daarin vermeld.3) Hoe zit het nou precies met die Segeberger? Zijn dat enkel de opzetrandjes of ook de kastjes? Is er veel verschil tussen Segeberger en Kirchainer? Het verschil is mij nl. niet geheel duidelijk!
Die vogelvoedertoestellen zijn hardstikke handig. Bij juist gebruik !!!!! Ik vul ze pas tegen de schemering als de volkjes niet meer vliegen (of op koude dagen). De betreffende volkjes hebben vrij vlot in de gaten dat ze dat elke avond kunnen verwachten, en ook overdag checken ze regelmatig of er al iets is (zodat ze het ook op koude dagen - als er dus nauwelijks wordt gevlogen - snel weten te vinden). Ih heb op die manier nog geen last van roverij gehad.4) Zijn die vogelvoedertoestellen wel handig zo? Ze zitten buiten het kastje en kunnen roverij uitlokken. Ik ben er geen voorstander van. Zelf heb ik voedertoestellen voor korven aangeschaft maar die kun je de korf inschuiven zodat er geen vreemde bijen bij kunnen.
Ik ben hier af gegaan op de ervaringen van een ander die het volkje na de winter dood aantrof. Volgens hem dus door verstopping van de bodem met mul, en dus door gebrek aan ventilatie (oftewel door verstikking).HeHo schreef:Ik had er vorig jaar staan op 6-7-8 hoogsels en geen voorziening voor verstoppen.
Geen problemen gehad.
Jij had dus echter geen problemen. Was de bodem na de winter niet dicht geraakt door alle mul?
Hallo Albert,
Ik kan me niet herinneren dat er veel mul en dode bijen onderin lagen.
Er is mij niets vreemd opgevallen.
Ik voer ze van boven, zet er een hoogsel op en leg daar een halve pak deeg in.
Je zou ze ook met een omgedraaide pot met gaatjes vloeibaar kunnen voeren.( zie foto ad staals ) en daar een of twee hoogsels overheen zetten.
groetjes Henk
Ik kan me niet herinneren dat er veel mul en dode bijen onderin lagen.
Ik voer ze van boven, zet er een hoogsel op en leg daar een halve pak deeg in.
Je zou ze ook met een omgedraaide pot met gaatjes vloeibaar kunnen voeren.( zie foto ad staals ) en daar een of twee hoogsels overheen zetten.
groetjes Henk
- Albert Stoter
- Contacteer:
Opmerkelijk, want je zou het toch wel verwachten. Er ontstaat toch mul. Wellicht zijn er voldoende schoonmaakperiodes geweest?HeHo schreef:Ik kan me niet herinneren dat er veel mul en dode bijen onderin lagen.
Dat kan natuurlijk ook, maar in mijn geval niet. Ik heb enerzijds geen extra opzetrandjes meer (hoewel je natuurlijk ook zelf snel iets tijdelijks van vier plankjes in elkaar kunt timmeren), maar vooral: ik heb geen ruimte meer tussen de bovenkant van het torentje en het dak van de kast waar het torentje in staat.Ik voer ze van boven, zet er een hoogsel op en leg daar een halve pak deeg in.