Re: Isolatie dak spaarkast
Geplaatst: ma 15 sep 2008, 08:41
Voor warmteberekeningen worden volgende waarden voor de warmtedoorlatendheidscoëff. (lambda) vooropgesteld :
XPS (roofmate) : 0.030 mK/W
EPS ('piepschuim') : 0.035 mK/W
vgl. dennenhout (droog) : 0.12 mK/W
Die 0.005 mK/W maakt niet zo'n groot verschil uit Hans, vergeleken met hout wordt het natuurlijk dadelijk duidelijk wat 'echte isolatie' betekent.
Om het dakoppervlak aan de binnenzijde 'theorethisch' condensvrij te houden kom je in principe toe met 4.5 cm XPS of 5 cm EPS of 18 cm dennenhout (indien nat kan je 24 cm aannemen)! Ik zeg theoretisch want door het koude-effect van de houten wanden gaat een zeer brede rand van het onderdak toch condens geven, waardoor het isolatieplaatje nutteloos is geworden.
Vocht aanpakken in een kast vraagt een totaaloplossing, niet het hier en daar goed isoleren van een deel.
Bovendien blijft het vocht (condens of bijna verzadigde lucht) zich opstapelen onder het deksel want XPS of EPS laat geen vocht door.
Voor mensen die de voorkeur geven aan houten kasten is er daarom maar 1 goede oplossing, de 'oude methode'. Een goed dampdoorlatend afdekplaatje met een stapel kranten op die het vocht opnemen en waarvan de nat geworden lagen regelmatig worden vervangen.
Enkele imkers vullen de dekselruimte op met kleine argexkorrels, kan ook een gunstig effect hebben.
Voor beide gevallen kan een kleine luchtstroom boven de kranten of de argex een hulp zijn om het gestapelde vocht beter af te voeren.
Let er wel op dat dan kranten of argex goed op de dekplank aansluiten zodat er geen rechtstreekse koude luchtstroom op de dekplank komt. En steeds zullen de natte tussenlagen (kranten) dan naar boven geplaatst (of beter nog vervangen) dienen te worden, of de argexkorrels dooreen geroerd.
Het doet wat, maar ideaal is het natuurlijk allemaal niet.
XPS (roofmate) : 0.030 mK/W
EPS ('piepschuim') : 0.035 mK/W
vgl. dennenhout (droog) : 0.12 mK/W
Die 0.005 mK/W maakt niet zo'n groot verschil uit Hans, vergeleken met hout wordt het natuurlijk dadelijk duidelijk wat 'echte isolatie' betekent.
Om het dakoppervlak aan de binnenzijde 'theorethisch' condensvrij te houden kom je in principe toe met 4.5 cm XPS of 5 cm EPS of 18 cm dennenhout (indien nat kan je 24 cm aannemen)! Ik zeg theoretisch want door het koude-effect van de houten wanden gaat een zeer brede rand van het onderdak toch condens geven, waardoor het isolatieplaatje nutteloos is geworden.
Vocht aanpakken in een kast vraagt een totaaloplossing, niet het hier en daar goed isoleren van een deel.
Bovendien blijft het vocht (condens of bijna verzadigde lucht) zich opstapelen onder het deksel want XPS of EPS laat geen vocht door.
Voor mensen die de voorkeur geven aan houten kasten is er daarom maar 1 goede oplossing, de 'oude methode'. Een goed dampdoorlatend afdekplaatje met een stapel kranten op die het vocht opnemen en waarvan de nat geworden lagen regelmatig worden vervangen.
Enkele imkers vullen de dekselruimte op met kleine argexkorrels, kan ook een gunstig effect hebben.
Voor beide gevallen kan een kleine luchtstroom boven de kranten of de argex een hulp zijn om het gestapelde vocht beter af te voeren.
Let er wel op dat dan kranten of argex goed op de dekplank aansluiten zodat er geen rechtstreekse koude luchtstroom op de dekplank komt. En steeds zullen de natte tussenlagen (kranten) dan naar boven geplaatst (of beter nog vervangen) dienen te worden, of de argexkorrels dooreen geroerd.
Het doet wat, maar ideaal is het natuurlijk allemaal niet.