Geef een gratis kast weg
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Geef een gratis kast weg
Wat kost in Ruinen de beginnerscursus?
dickvanleeuwen schreef:
Hopelijk komt er een flink bedrag aan subsidie vrij om de bijenhouderij te stimuleren. Een belangrijk deel mag dan naar de verenigingen die een cursus organiseren zodat een cursus betaalbaar wordt voor iedereen. De gemiddelde prijs van € 150,00 tot € 200,00 vind ik veel te hoog! Moet daar trouwens geen landelijk vastgestelde prijs voor komen? Martin, dan mag iedere cursist van mij, naast het certificaat, ook nog wel een gratis gevulde bijenkast als beloning.
In de ons omringende landen ligt dat bedrag ook beduidend lager. Voor een cursus betaal je daar als cursusist niet meer dan een paar tientjes. (zie ook hier een eerder bericht van Roger de Vos in deze categorie met als naam "cursus imkeren")
LET OP: dit is echter GEEN antwoord om daar meteen meer imkers mee te winnen zo blijkt. De vergrijzing in zowel België als ook in Duitsland is daar net zo groot.
Groet,
Willem
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Bijenhouden.nl - De Nederlandstalige ontmoetingsplek voor iedereen die belangstelling heeft voor bijen en bijenhouden.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
De basiscursus bestaat uit een theorie en een praktijkgedeelte; de theorie wordt gedurende 6 avonden in Beilen gegeven en het praktijkgedeelte gedurende 10 zaterdagmiddagen in een bijenstal in Pesse waarvoor elke Drentse vereniging een paar bijenvolken ter beschikking stelt. Op deze 10 praktijkbijeenkomsten zijn dan altijd minimaal 2 mensen van de verschillende verenigingen in Drenthe aanwezig. Dit tegen een bescheiden onkostenvergoeding, dus het cursusgeld is wel te verklaren.
Ook mogen cursisten eventueel een eigen volk meenemen.
We streven ernaar om per 2 cursisten een volk te hebben die dan gedurende het seizoen verzorgd moet worden, vanaf de uitwintering t.e.m. de inwintering. Alle handelingen worden in de stoel gedaan: ruimte geven, kunstzwerm maken, doppen breken, volk controlen, honingoogst, de heide en de varroabestrijding.
De kosten bedragen meen ik rond de 140 euro, pin me niet op het exakte bedrag vast!
Roel
[url][/url]www.ruinerimkers.nl
Ook geven wij als afdeling Ruinen ook nog een kortere kennismakingscursus als daar belangstelling voor is, de laatste jaren hebben we dat niet meer gedaan omdat we allen mensen hebben kunnen overhalen de basiscursus te gaan volgen.
Voor het seizoen 2009 zijn er al 22 aanmeldingen zodat de organisatie er over denkt de cursus op twee plaatsen te gaan geven: eentje in Zuid en eentje in Noord, tenminste zo heb uit goed ingevoerde kringen vernomen!
Ook mogen cursisten eventueel een eigen volk meenemen.
We streven ernaar om per 2 cursisten een volk te hebben die dan gedurende het seizoen verzorgd moet worden, vanaf de uitwintering t.e.m. de inwintering. Alle handelingen worden in de stoel gedaan: ruimte geven, kunstzwerm maken, doppen breken, volk controlen, honingoogst, de heide en de varroabestrijding.
De kosten bedragen meen ik rond de 140 euro, pin me niet op het exakte bedrag vast!
Roel
[url][/url]www.ruinerimkers.nl
Ook geven wij als afdeling Ruinen ook nog een kortere kennismakingscursus als daar belangstelling voor is, de laatste jaren hebben we dat niet meer gedaan omdat we allen mensen hebben kunnen overhalen de basiscursus te gaan volgen.
Voor het seizoen 2009 zijn er al 22 aanmeldingen zodat de organisatie er over denkt de cursus op twee plaatsen te gaan geven: eentje in Zuid en eentje in Noord, tenminste zo heb uit goed ingevoerde kringen vernomen!
- apiario
- Contacteer:
Beste Roel,
Das nou eens een goed antwoord. Dank daar voor
Helaas moet ik nu afhaken, doodgewoon om dat ik niet goed op de hoogte ben van allerlei zaken die het bedrag rechtvaardigen.
De ophef, er moet iets aan gedaan worden van overheidswege. Dat Brussel daar gelden voor vrij zou kunnen maken.
Dat hoofzakelijk de imkerij uit hobby bestaat. Dat hobbyverenigingen het maar belangeloos moeten doen. Dat er ook een zakelijke (beroepsmatige) kant aan zit.Dat er onderzoek wordt gedaan,waar je als hobbyist ,geen vinger achter krijgt. Dat onze fruit en groente en andere gewassen gevaar lopen.Of dat ook werkelijk zo is. Dat ik niet weet hoe groot het percentage is van groente,fruit,en ander gewassen dat wordt ingevlogen. Het zijn allemaal dingen die mijn pet ver te boven gaan. Als ik me daar in verdiep dan kan ik geen bijen meer houden.
Dus vergeet ik het maar en laat het aan een ander over die dat wel weet. (Of denkt te weten)
Das nou eens een goed antwoord. Dank daar voor
Helaas moet ik nu afhaken, doodgewoon om dat ik niet goed op de hoogte ben van allerlei zaken die het bedrag rechtvaardigen.
De ophef, er moet iets aan gedaan worden van overheidswege. Dat Brussel daar gelden voor vrij zou kunnen maken.
Dat hoofzakelijk de imkerij uit hobby bestaat. Dat hobbyverenigingen het maar belangeloos moeten doen. Dat er ook een zakelijke (beroepsmatige) kant aan zit.Dat er onderzoek wordt gedaan,waar je als hobbyist ,geen vinger achter krijgt. Dat onze fruit en groente en andere gewassen gevaar lopen.Of dat ook werkelijk zo is. Dat ik niet weet hoe groot het percentage is van groente,fruit,en ander gewassen dat wordt ingevlogen. Het zijn allemaal dingen die mijn pet ver te boven gaan. Als ik me daar in verdiep dan kan ik geen bijen meer houden.
Dus vergeet ik het maar en laat het aan een ander over die dat wel weet. (Of denkt te weten)
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dag Imkers als het geld alleen naar onderzoek gaat is het fout!!!!
Ze moeten dit aan de imkers besteden(per vereneging)
Wat onze vereneging in petto heeft is dat nieuw lid voor onze vereneging een kast met bijen krijgt, onder begeleiding van imkers zie je na een onbepaalde tijd of hij imker wil worden ,en er zin in heeft.
De kleding heb ik ,ik wil niet dat na een paar steken de nieuwe imkers al weer stoppen ze moeten wennen aan steken
En zo wil ik imkers winnen,daar moet de euro naar toe als ze ooit komen ,dan kost het niet veel en zo moet je beginnen voor nieuwe leden.
Wil nog een wel een betere suggestie voor nieuwe imkers.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Ze moeten dit aan de imkers besteden(per vereneging)
Wat onze vereneging in petto heeft is dat nieuw lid voor onze vereneging een kast met bijen krijgt, onder begeleiding van imkers zie je na een onbepaalde tijd of hij imker wil worden ,en er zin in heeft.
De kleding heb ik ,ik wil niet dat na een paar steken de nieuwe imkers al weer stoppen ze moeten wennen aan steken
En zo wil ik imkers winnen,daar moet de euro naar toe als ze ooit komen ,dan kost het niet veel en zo moet je beginnen voor nieuwe leden.
Wil nog een wel een betere suggestie voor nieuwe imkers.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Contacteer:
Hallo Beste vrienden 'brainstormers'!
Leuk zo jullie bezig te horen!
Ik denk dat met het 'Deltaplan' de meeste van jullie wensen zullen in vervulling gaan,alé dat hoop ik tenminste toch dat de politiekers de daad bij het woord voegen.Want op gebied van subsidiëring voor de imker heeft de overheid nog heel wat goed te maken bij jullie.
De cursussen zijn inderdaad bij ons goedkoop omdat de lesgevers door de overheid betaalt worden,alleen wordt een kleine bijdrage gevraagd(25€) voor de cursus(boek) en een drankje tijdens de pauze's en de huur van het lokaal.Steeds is er ook iemand van de organiserende bond die geheel belangloos alles in goede banen leidt
Cursisten die willen starten met imkeren nadien,moeten zich lid maken van een vereniging die dan een peter aanduidt en die de nieuwbakken imker dan een zachtaardig bijenvolk bezorgt.De onkosten daarvoor worden door de vereniging gedragen.
groetjes uit het ondergesneeuwde Vlaanderen
roger
Ik denk dat met het 'Deltaplan' de meeste van jullie wensen zullen in vervulling gaan,alé dat hoop ik tenminste toch dat de politiekers de daad bij het woord voegen.Want op gebied van subsidiëring voor de imker heeft de overheid nog heel wat goed te maken bij jullie.
De cursussen zijn inderdaad bij ons goedkoop omdat de lesgevers door de overheid betaalt worden,alleen wordt een kleine bijdrage gevraagd(25€) voor de cursus(boek) en een drankje tijdens de pauze's en de huur van het lokaal.Steeds is er ook iemand van de organiserende bond die geheel belangloos alles in goede banen leidt
Cursisten die willen starten met imkeren nadien,moeten zich lid maken van een vereniging die dan een peter aanduidt en die de nieuwbakken imker dan een zachtaardig bijenvolk bezorgt.De onkosten daarvoor worden door de vereniging gedragen.
groetjes uit het ondergesneeuwde Vlaanderen
roger
- apiario
- Contacteer:
Ha die Roger,
Kijk dat gaat lijken op het Brazilieaanse, Arno wordt betaald door de overheid, en omdat het land daar zelf ook voordeel inziet, worden de imkers zelf zoveel mogelijk geholpen. Want daar ligt de sleutel.
Kijk dat gaat lijken op het Brazilieaanse, Arno wordt betaald door de overheid, en omdat het land daar zelf ook voordeel inziet, worden de imkers zelf zoveel mogelijk geholpen. Want daar ligt de sleutel.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
de vos roger schreef:
Hallo Beste vrienden 'brainstormers'!
Ik hoop dat je gelijk krijgt maar ik ben bang dat de aanbevelingen onder de vorige aanbevelingen komt te liggen in de onderste lade .[:(]
Jaap v P
- martin b
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Dat onze fruit en groente en andere gewassen gevaar lopen.Of dat ook werkelijk zo is. Dat ik niet weet hoe groot het percentage is van groente,fruit,en ander gewassen dat wordt ingevlogen.
Een opmerking van Bertus, hij heeft gelijk dat is ook moeilijk te beoordelen. We kunnen de bijen niet vragen om in staking te gaan,
om te kijken wat het effect is.
Wat men wel kan doen, maar nooit zal gebeuren, zet een passer op de landkaart van NL, waar dan ook, en trek een cirkel. Met een schaal van 50 kilometer in doorsnee. Verwijder daar alle bijen, en laat er ook geen een meer in, dus ook de normaal ingehuurde bijen voor de bestuiving. In het vroege voorjaar tot er in gewinterd moet worden.
Dan kan men pas zien wat de gevolgen zijn voor een streek zonder bijen. misschien valt het mee, maar als het een ramp wordt voor de te bevruchte planten en bomen, dan zal er zoveel geschreeuwd worden door de gedupeerde dat ze in Den Haag wel waker worden.
Als Den Haagde hobby imkers niet serieus neemt dan moet we ons alle
maar bij KK in laten schrijven, dat zijn dan een heel hoop nootlijdende bedrijfjes die graag steun zien van de regering.
martin
Een opmerking van Bertus, hij heeft gelijk dat is ook moeilijk te beoordelen. We kunnen de bijen niet vragen om in staking te gaan,
om te kijken wat het effect is.
Wat men wel kan doen, maar nooit zal gebeuren, zet een passer op de landkaart van NL, waar dan ook, en trek een cirkel. Met een schaal van 50 kilometer in doorsnee. Verwijder daar alle bijen, en laat er ook geen een meer in, dus ook de normaal ingehuurde bijen voor de bestuiving. In het vroege voorjaar tot er in gewinterd moet worden.
Dan kan men pas zien wat de gevolgen zijn voor een streek zonder bijen. misschien valt het mee, maar als het een ramp wordt voor de te bevruchte planten en bomen, dan zal er zoveel geschreeuwd worden door de gedupeerde dat ze in Den Haag wel waker worden.
Als Den Haagde hobby imkers niet serieus neemt dan moet we ons alle
maar bij KK in laten schrijven, dat zijn dan een heel hoop nootlijdende bedrijfjes die graag steun zien van de regering.
martin
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
martin b schreef:
Dan kan men pas zien wat de gevolgen zijn voor een streek zonder bijen.
Dat is helemaal niet nodig.
Als je bij ons kijkt , daar worden onder glas ,gewassen geteeld voor zaad , en dan in een tent van gaas om ongewenste kruisbestuiving te voorkomen . En vind de bestuiving plaats door middel van honingbijen met als resultaat geen bijen geen zaad . uit . Want onder glas is er ook geen windbestuiving ,en zelfbestuiving betekend niet ( ik citeer dhr Hensels ) dat de bestuiving vanzelf plaatsvind .
Jaap v P