Verdwijnziekte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

AndreasH
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door AndreasH »

(APENSTAART)wilde,

Dank voor de uitleg.
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door cefas »

Misschien wat off topic, maar ik zou wel eens zo'n schepkistje willen zien en... bouwen. Heeft iemand een tekening of een foto?
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

ik zou wel eens zo'n schepkistje willen zien en... bouwen. Heeft iemand een tekening of een foto?
Heaas heb ik nu geen goede foto's beschikbaar. Ik zal er binnenkort enkele maken en de maten erbij geven. Ik zal dat dan doen in de rubriek 'Bedrijfsmethoden en -materialen' die daarvoor meer geschikt is.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Albert
Ik neem aan dat je dit nog doet , maar dat zou de oorzaak van je moeilijkheden ook kunnen zijn , en zeker als het nog een onbevrucht moertje is .
Citaat

Berichten - 24/10/2008 : 22:53:51 profiel weergeven E-mail auteur Bezoek wilde's homepage

Zelf behandel ik 's zomers alle zwermen met een 3% oxzaalzuuroplossing die ik toedien met een stofveger met lange haren, die als een soort 'wijwater'-kwast dient doet. De zwerm wordt daartoe in een plastic kuip gekiept en ik wacht dan even tot ze tegen de wanden oplopen. Na de 'wijding' worden ze door elkaar gehusseld, zodat ze allemaal geraakt zijn. Eerder sproeide ik met een nevelspuit, maar die kon niet tegen het zuur en raakte daardoor defect. Zo heftig werkt het dus .....

Jaap v P
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Jaap, ik ben daar tijdelijk mee gestopt, met de bedoeling opgezette zwermen een paar dagen later op de raat te besproeien. Dat deed ik omdat ik precies hetzelfde dacht als jij. Helaas vlogen daarna ook enkele onbehandelde zwermen weg (ook voorzwermen) voordat ik ze kon besproeien. Dat hielp dus niet en dus doe ik het weer voorafgaand aan het in de kast kiepen als beschreven met de handveger. Het alternatief van vreemde zwermen is om ze direct af te zwavelen en dat doe ik niet graag. Ze krijgen dus bij mij nog wel een kans.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

wilde schreef:. Het alternatief van vreemde zwermen is om ze direct af te zwavelen en dat doe ik niet graag. Ze krijgen dus bij mij nog wel een kans.

Ik behandel alle zwermen pas als er voldoende open broed in zit ( geen gesloten ) en heb geen enkel probleem .

Jaap v P
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Jaap: ... en heb geen enkel probleem.
De problemen met het opzetten van zwermen had ik vroeger ook niet. Mijn behandelmethode is dezelfde, maar de laatste 2 jaar is er het probleem van het wegvliegen, niet allemaal gelukkig maar ongeveer 1 op de 3 of 4. Dat vind ik toch wel veel. Tegelijkertijd heb ik in die laatste jaren meer jonge moeren die niet aan de leg komen. Ook dat had ik voor 2008 nauwelijks. Deze verschijnselen link ik (op het gevoel) aan de inmiddels opgetreden verdwijnziekte.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Als je al wil behandelen lijkt me de methode van Jaap (behandelen wanneer er al open broed is) toch meer aangewezen. Als je te snel behandelt vooraleer het volk is 'ingeleefd' zou het wel eens het gevoel kunnen krijgen dat er betere oorden zijn.

Albert doe je dat ook bij je jonge kweekvolkjes met nog onbevruchte moer ?
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Albert doe je dat ook bij je jonge kweekvolkjes met nog onbevruchte moer ?
Ja, lees aub. mijn teksten goed. Ik had met exact dezelfde behandeling dit fenomeen 2 jaar geleden en eerder niet. Het gaat mij dus duidelijk om de wijziging in gedrag bij dezelfde werkwijze gedurende een redelijk aantal jaren. Kweekvolkjes heb ik niet, want daar doe ik niet aan. Ik heb uitsluitend nazwermen met jonge onbevruchte moeren. Ik heb dit zelf eerder ook al bedacht als een argument, maar het gaat helaas niet op. Ook zonder voorafgaande oxaalzuurbehandeling treedt het fenomeen op.
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Piet Jager schreef:Je ziet: meer vragen dan antwoorden over een nog onderbelicht gebied van mogelijke gevolg-schade door gebruik van varroabestrijdingsmiddelen.

Is het dan ook niet belangrijk om het hier over te hebben, als één van de oplossingen voor de verdwijnziekte?
Plaats reactie