Kieler kweekkastje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Kroese schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:Gisteravond heb ik in het kastje gekeken. Er zitten wel bijen in (ze vliegen overdag ook gewoon), niet heel veel. Ze hebben nog helemaal niets uitgebouwd, dus ik kan denk ik wel concluderen dat dit jammerlijk mislukt is :( Gezien het aantal bijen dat nog in het kastje zit is het denk ik ook niet lonend meer om nog een stukje raat met eitjes in te hangen.
Als ik volgend jaar de Kieler weer gebruik ga ik toch eens kijken hoe ik het moertje met een kluisje in kan voeren.
Je kan ze natuurlijk nog een keer vullen met 1 beker bijen, en dan Woensdag nog een moertje komen halen?
Ik heb Woensdag 2 Juli nog ruimte in de teelt.
En wat de tijd betreft, kun je nog jonge moeren aan de leg krijgen t/m Augustus.
Kun je de volken tenminste nog van een nieuwe F1 voorzien.

Hennie....
Ga ik doen Hennie, ik stuur je vanavond een mailtje :)
roelof1945
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Contacteer:

Bericht door roelof1945 »

Santtu,
Ik heb niet van jou gehoord of er nog een koningin in zou zitten, niet te gauw de moed opgeven.
Zelf heb ik nu twee kielers bezet met 1 raampje bijen dat is wel weinig maar de koningin heeft maar een paar cellen nodig voor het eerste broed.
Omdat er te weinig bijen in zitten plaats ik er een kamertje met 6 raampjes op en laat er een 6 ramer op afvliegen, op deze manier heb je in no time
alle raampjes uitgebouwd.
Waar ik speciaal in het begin op let is of de bijen ook met stuifmeel binnen komen, dit is meestal een teken dat er een koningin aanwezig is.

Vr. groet, Roel
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Roelof,

Hij doet het i.d.d. echt met maar een raampje bijen heb ik gevonden.
Heb hier een staan met misschien maar honderd a tweehonderd bijen.
Dacht eerst, weet n iet wat het wordt, maar voor de lol gewoon in de tuin laten staan niemand heeft last van die paar bijen.
Die bijen hebben net een raatje uitgebouwd.
Maar de koningin is wel aan de leg.

Groet,

Freek
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Gisteren heb ik de Kieler meegenomen naar mijn hoofdstand om de bijen in de Kieler af te kloppen bij mijn hoofdvolken. Terwijl ik de deksel in mijn hand had en het geheel nog eens goed bekeek viel tot mijn grote verbazing mijn oog op de moer die rustig over de deksel liep! Ah, dus toch! De bijen hadden een heel klein stukje raat gebouwd tussem de voerbak en de broedkamer, verder niets, nog niets aan de toplatjes. Ik heb het moetje in het klipje gevangen en in de broedkamer losgelaten. Kastje heb ik weer mee naar huis genomen waar hij weer op de oude plek staat. 's Middags vlogen de bijen weer in en uit alsof er niets gebeurd was.
Ik heb een beetje het idee dat de moer in de voerbak opgesloten heeft gezeten, maar dat weet ik uiteraard niet zeker. Nu dus toch afwachten of ze de komende week gaan bouwen. Er is dracht genoeg voor ze: vanochtend zag ik de eerste bloemen in de zilverlindes die op korte afstand staan.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Santtu,

Ha ha toch nog goed dus! Die koningin wil inderdaad wel eens in de voerbak gaan. Ik heb dat wel eens gezien bij mijn kielers.
Er is tenslotte nog niks in het kastje uitgebouwd bij het opstarten.
Ik neem aan dat je met "broedkamer" het deel met de latjes van de kieler bedoelt.
Nou mooi rustig laten staan en het een paar weken aan kijken.
Hopelijk gaat die moer lekker op bruidsvlucht wanneer het weer goed is.
En heb je gewoon een mooi reserve moertje op voorraad.
Je kunt het hele ding zelfs inwinteren met opzetrandjes erop als het goed gaat dan heb je in het voorjaar nog steeds een reserve moer, maar persoonlijk zou ik liever in een 6 ramer o.i.d. overwinteren.

Groetjes

Freek
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Freek schreef:Hoi Santtu,

Ha ha toch nog goed dus! Die koningin wil inderdaad wel eens in de voerbak gaan. Ik heb dat wel eens gezien bij mijn kielers.
Er is tenslotte nog niks in het kastje uitgebouwd bij het opstarten.
Ik neem aan dat je met "broedkamer" het deel met de latjes van de kieler bedoelt.
Nou mooi rustig laten staan en het een paar weken aan kijken.
Hopelijk gaat die moer lekker op bruidsvlucht wanneer het weer goed is.
En heb je gewoon een mooi reserve moertje op voorraad.
Je kunt het hele ding zelfs inwinteren met opzetrandjes erop als het goed gaat dan heb je in het voorjaar nog steeds een reserve moer, maar persoonlijk zou ik liever in een 6 ramer o.i.d. overwinteren.

Groetjes

Freek
Mijn bedoeling is om dit volkje in een zesramer te zetten en daarin te overwinteren.
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Santtu Pikkarainen schreef: Ik heb een beetje het idee dat de moer in de voerbak opgesloten heeft gezeten, maar dat weet ik uiteraard niet zeker. Nu dus toch afwachten of ze de komende week gaan bouwen. Er is dracht genoeg voor ze: vanochtend zag ik de eerste bloemen in de zilverlindes die op korte afstand staan.
Een Kieler heeft toch geen moerrooster tussen voerbak en de broedlatjes? Of heb jij dat er zelf tussen gemaakt?
Ik neem aan dat je het volkje alleen apifonda hebt gegeven? dat is leuk voer voor de eerste dagen opgesloten, en voor een bevruchtingseiland.
Ik geef mijn kielers altijd voor de 2 opgesloten nachten een klont suikerdeeg met een kartonnetje op het oppervlak, maar wel zodanig dat ze aan de hoeken en het deeg kunnen eten. Na een aantal dagen ga ik suikerwater 1:1 in het bakje gieten. en doe er wat kleine snippers raat op dat de bijen niet verzuipen.
Ze kunnen dan een stuk beter bouwen.
Santu, als jij ze nu aan het bouwen wilt krijgen, doe er dan ook een beetje suikerwater bij, bijen heb je er genoeg in gedaan zoals je al aangaf.
Misschien dat die moer dan alsnog goed bevrucht raakt.
Ze zeggen in de boekjes dat een moer maar tot de 21 dag bevrucht kan worden en daarna niet meer, maar dat ligt mijn inziens meer aan moer die niet vliegen kan. Ik heb wel eens moeren opgesloten voor de KI, en toen vergeten. Na 35 dagen als nog vrijgelaten, en ze werden toch nog bevrucht...

Hennie...
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Kroese schreef:
Santtu Pikkarainen schreef: Ik heb een beetje het idee dat de moer in de voerbak opgesloten heeft gezeten, maar dat weet ik uiteraard niet zeker. Nu dus toch afwachten of ze de komende week gaan bouwen. Er is dracht genoeg voor ze: vanochtend zag ik de eerste bloemen in de zilverlindes die op korte afstand staan.
Een Kieler heeft toch geen moerrooster tussen voerbak en de broedlatjes? Of heb jij dat er zelf tussen gemaakt?
Ik neem aan dat je het volkje alleen apifonda hebt gegeven? dat is leuk voer voor de eerste dagen opgesloten, en voor een bevruchtingseiland.
Ik geef mijn kielers altijd voor de 2 opgesloten nachten een klont suikerdeeg met een kartonnetje op het oppervlak, maar wel zodanig dat ze aan de hoeken en het deeg kunnen eten. Na een aantal dagen ga ik suikerwater 1:1 in het bakje gieten. en doe er wat kleine snippers raat op dat de bijen niet verzuipen.
Ze kunnen dan een stuk beter bouwen.
Santu, als jij ze nu aan het bouwen wilt krijgen, doe er dan ook een beetje suikerwater bij, bijen heb je er genoeg in gedaan zoals je al aangaf.
Misschien dat die moer dan alsnog goed bevrucht raakt.
Ze zeggen in de boekjes dat een moer maar tot de 21 dag bevrucht kan worden en daarna niet meer, maar dat ligt mijn inziens meer aan moer die niet vliegen kan. Ik heb wel eens moeren opgesloten voor de KI, en toen vergeten. Na 35 dagen als nog vrijgelaten, en ze werden toch nog bevrucht...

Hennie...
Hennie,

Ik had het voerbakje vol gedaan met suikerdeeg en er zit geen moerrooster tussen de voerbak en de broedlatjes, daar hadden ze wel raat gebouwd, dus ik denk eigenlijk dat de moer aan de verkeerde kant van de raat zat.
Op het suikerdeeg had ik wat stukjes schors gedaan zodat de bijen niet zouden verkleven. Ik zal ze suikerwater gaan geven. Ik neem aan dat de apifonda er dan eerst uit moet?
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

iets er uit steken, en dan eerst eens een klein beetje suiker oplossing er op, en dan de stukjes er op laten drijven.
Maar dan heeft die moer er in feite al die tijd uitgekund??
Of had je het draaischijfje er voor, denkende dat dit een darrensleuf was? kan het me haast niet voorstellen.
Maar dan zou ik ondertussen het vliegvermogen van die moer gaan wantrouwen!!
Zoveel bijen en niet willen bouwen?? dat is ook zo'n teken dat er iets niet in orde is....

Dinsdag geen raat gebouwd, en eitjes ????
dan kun je altijd toch nog op nieuw vullen.
Ik heb Woensdag moeren in de stoof, dat weet je...

suc6
Hennie....
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Kroese schreef:iets er uit steken, en dan eerst eens een klein beetje suiker oplossing er op, en dan de stukjes er op laten drijven.
Maar dan heeft die moer er in feite al die tijd uitgekund??
Of had je het draaischijfje er voor, denkende dat dit een darrensleuf was? kan het me haast niet voorstellen.
Maar dan zou ik ondertussen het vliegvermogen van die moer gaan wantrouwen!!
Zoveel bijen en niet willen bouwen?? dat is ook zo'n teken dat er iets niet in orde is....

Dinsdag geen raat gebouwd, en eitjes ????
dan kun je altijd toch nog op nieuw vullen.
Ik heb Woensdag moeren in de stoof, dat weet je...

suc6
Hennie....
Het grootste gat van het schijfje heeft open gestaan, dus ook geen probleem. Het stukje raat tussen voerbakje en toplatjes had ik met openmaken kapot getrokken, dus ik weet niet helemaal zeker of ze daar wel of niet doorheen kon. Vanavond geef ik ze suikerwater en kijk ik nog eens goed of er eitjes in dat stukje raat zitten. Als ik woensdag een moertje wil hoor je me. Eventueel bekijk ik het deze week nog even, heb je volgende week ook weer moetjes?
Plaats reactie