Santtu Pikkarainen schreef:
Ik heb een beetje het idee dat de moer in de voerbak opgesloten heeft gezeten, maar dat weet ik uiteraard niet zeker. Nu dus toch afwachten of ze de komende week gaan bouwen. Er is dracht genoeg voor ze: vanochtend zag ik de eerste bloemen in de zilverlindes die op korte afstand staan.
Een Kieler heeft toch geen moerrooster tussen voerbak en de broedlatjes? Of heb jij dat er zelf tussen gemaakt?
Ik neem aan dat je het volkje alleen apifonda hebt gegeven? dat is leuk voer voor de eerste dagen opgesloten, en voor een bevruchtingseiland.
Ik geef mijn kielers altijd voor de 2 opgesloten nachten een klont suikerdeeg met een kartonnetje op het oppervlak, maar wel zodanig dat ze aan de hoeken en het deeg kunnen eten. Na een aantal dagen ga ik suikerwater 1:1 in het bakje gieten. en doe er wat kleine snippers raat op dat de bijen niet verzuipen.
Ze kunnen dan een stuk beter bouwen.
Santu, als jij ze nu aan het bouwen wilt krijgen, doe er dan ook een beetje suikerwater bij, bijen heb je er genoeg in gedaan zoals je al aangaf.
Misschien dat die moer dan alsnog goed bevrucht raakt.
Ze zeggen in de boekjes dat een moer maar tot de 21 dag bevrucht kan worden en daarna niet meer, maar dat ligt mijn inziens meer aan moer die niet vliegen kan. Ik heb wel eens moeren opgesloten voor de KI, en toen vergeten. Na 35 dagen als nog vrijgelaten, en ze werden toch nog bevrucht...
Hennie...