Vandaag was het dan zo ver dat ik met mijn zelfgemaakte pers aan de gang kon .
Ik heb er drie gemaakt zonder koeling omdat je dan ook behoorlijk wat kan maken .
In ruil voor een nieuwe heb ik de oude friteuse van mijn vrouw gratis gekregen .
In een uur tijd heb ik 1 1/2 kg gemaakt , dat valt mij alles mee .
Wij vinden het leuk om mooie momenten te delen. Wellicht leerzaam om eens op ons Blog te kijken. Daarop hebben wij een aantal bijzondere avonturen online gezet. Groeten, Lia en John https://buckfastimkers.wordpress.com/
Ik heb omdat de voorjaars ontwikkeling behoorlijk op gang lijkt te komen een volk wat in een achtraamskast gehuisvest was overgezet in een tienramer . Het bleek geen overbodige luxe ...
Voor de verhuizing
Wanneer je dan tijdens de verhuizing op route bent .....vind je bij thuiskomst een nieuwe woning .
Vandaag 8 volken gecontroleerd. De 4 grootste hadden al wat zwermdrang: gaande van enkele belegde speeldoppen tot een aantal zwermcellen met brij erin...Volgende week maak ik afleggers. Voorlopig heb ik (hopelijk) alle doppen weggehaald en een 2de honingkamer gezet op alle volken (de 1ste is al redelijk gevuld). Bij 6 volken kon ik de koningin ook merken, dat maakt het volgende week wat gemakkelijker.
Had de afgelopen dagen gezien dat een volk met carnica bloed wat achteruit ging open gemaakt ze huilde en alleen nog wat gesloten broed. Ik heb van een naburige kast een raam zonder eitjes maar met brias. Hoe klein moet een larve zijn dat hij in een redcel nog kan uitgroeien tot koningin>