Ewout dat maakt het ook interessant het bijen houden. De mens wikt de bij beschikt. Het gaat meer om hoe het zich ontwikkeld vandaar dat ik het dit jaar eens probeer bij te houden.
Andere jaren maak ik me niet zo druk, het is toch voor de wintervoeding.Overigens heb ik een uitstekend bijenjaar voor mijn omgeving.Ook verwonder ik me over de varroa. Er zijn kasten waar ik al maanden geen enkele varroa heb gevonden.
Zelf denk ik om maar een paar volken te verkopen,anders krijg ik teveel voor de omgeving waar ik zit ,Ik reis er niet mee .Wel gedaan maar nu niet meer.
Volgens mij spaar je je hart als je het even afwacht
Zo is het maar net....gelukkig heb ik nog een jong hart.
Overigens waren mijn verwachtingen hoog gespannen en wilde ik al enkele jaren terug deze dracht eens benutten, maar het kwam er maar nooit van.
Die van Bertus is zeer van toepassing: de mens wikt, de bij beschikt. Of deze is ook van toepassing:Jantje huilt Jantje lacht. Misschien is het volgende week toch weer huilen met de Balsemien.
[quote="apiario"]Ewout dat maakt het ook interessant het bijen houden. De mens wikt de bij beschikt. Het gaat meer om hoe het zich ontwikkeld vandaar dat ik het dit jaar eens probeer bij te houden.
Andere jaren maak ik me niet zo druk, het is toch voor de wintervoeding.Overigens heb ik een uitstekend bijenjaar voor mijn omgeving.Ook verwonder ik me over de varroa. Er zijn kasten waar ik al maanden geen enkele varroa heb gevonden.
Bij mij ging het toch iets anders, deze week in een volk plotseling veel mijtenval. Honingkamer er af(waar geen balsemienhoning in te bekennen was) Liebig verdamper in de kast; en nu liggen de varroa's bij bosjes onder de rooster. Ik begin me nu ook zorgen te maken over de andere kasten. ik denk dat ik het idee van balsemienhoning maar moet vergeten en snel moet gaan bestrijden. Alleen die hoge temperaturen maken dat ook weer link.
Vanavond niet meer kunnen kijken op de balsemien.
Ik ga morgen dan maar kijken. Ik zou ook steeds bestrijden, bestrijden, bestrijden (maar het weer is toch redelijk warm, >22 C) en ook ik denk dat ik weinig varroa heb, maare realiseer me ook dat ik er wel eens flink naast kan zitten.
Ik ga bij een aantal balsemienvolken proberen om de bestrijding van onderop te doen, voor zover mijn kasten dat toelaten.
Vanmiddag naar mijn balsemienvolken geweest (staan er met 12 stuks).
Het gaat nu zeer goed met de meesten. Ik ben zeer tevreden.
Er is nog weinig honing verzegeld, maar enkele hebben nu toch zo goed als een lage honingkamer vol gehaald. Dat is niet slecht.
Ik heb het idee dat het steeds beter op gang komt. De bijen vliegen nu voor 90% op de Balsemien, want ik zie ook nog andere kleuren stuifmeel.
De spekranden van de tweede broedkamer beginnen nu wel uit te dijen en ik heb bij sommige volken gezien dat er IN het broednest nu honing wordt opgeslagen. Maar ik kan niet zeggen dat er nu massaal sprake is van verzopen broednesten. Vooralsnog gebeurd dat aan de zijkanten en boven het broednest. Het broednest zal zich komende twee weken naar beneden verschuiven, in de onderste kamer voorspel is.
Maar wat nog niet is kan nog komen, want de balsemien bloeit nog volop en als het weer goed blijft kunnen de broednesten wel verzuipen.
Zeker gisteren en vandaag is er veel binnengehaald. Ik heb nog een shudzwermen gemaakt van 1 volk zonder broed en hier de ramen afgeslagen in een emmer en besproeid met oxaalzuur. Er zat enorm veel losse honing in de raten dat allemaal over de bijen regende. Allerminst ideaal en dat had ik dus beter niet zo kunnen doen.
Over het algemeen heef deze late balsemiendracht wel wat weg van heide. Het kost veel bijen en de beste honingvolken zijn toch de volken waar de meeste bijen inzitten. Als de bijen teveel ruimte hebben, gebeurd er te weinig. Ze moeten krap zitten zeg maar.
Verder viel het me op hoeveel darren en ook darrenbroed er altijd nog is in sommige volken. Volken met prima moer.
Goede morgen forumbezoekers, ook al even langs de bijenvolken geweest ? Ik wil me niet laten kennen;
wil tegelijk met de bijen aan het werk zijn. Heb een emmer water naar de vaste drinkplek gebracht.
Moest me door de wirwar van bedauwde Balsemien worstelen. Wel hingen ze minder slap dan de afgelopen dagen met
zomers weer, waar gelukkig nog niet het einde van in zicht is. Weet je het nog : Sint Pieter helder en klaar (29 juni),
wordt het toch nog een goed bijenjaar.
Sinds een paar dagen zijn bij mij bijen te zien met het GROOTZEGEL van Balsemien. Vanmorgen om half acht
vlogen de eerste. Er is hier eindelijk wat regen te verwachten na wekenlang het zonnigste deel van Nederland
te zijn geweest en daardoor het droogste. Geen weer voor balsemiennectarklieren.
Gelukkig hebben mijn bijen wekenlang de Melkdistels in een groot veld Gerst kunnen bevliegen. Dat is afgelopen week
geoogst. De bijen lijken nog van alles te vinden want er is goede vlucht.
Ik hoop dat vandaag en morgen de verwachte regen hier de nectarstroom van hei en balsemien en zelfs van een hectare
Boekweit aan de gang zal brengen. Die Boekweit is 5 weken geleden als nagewas gezaaid van een vroeg geoogst veld met een mix van
tarwe en veldbonen op advies van een Internetsite voor de landbouw. Een zus van de schoondochter
van een buurmanboer neemt na zaadzetting de Boekweit af als biologisch veevoer. De witte bloemknoppen zullen
vandaag de 'luiken' openen; ze zullen dus ontluiken. Het wordt een spannende week. Er is weer warmte te verwachten; 25 graden
volgens Harma Boer, de weervrouw van Radio Noord . Vanaf dinsdag draait de wind van Noord-West naar Zuid-Oost volgens Harma.
P.S. Jelte, je hebt de Duitse imkers via mij ongeveer een maand geleden, toen het Balsemienverhaal zonder end (?)
begon, geadviseerd ruimte te geven als zij overspoeling van het broednest vreesden. Geef je het ook aan jezelf ? Zj.
Voorlopig heb ik dat nog niet gedaan, maar ik heb hier en daar wel wat wijzigingen aangebracht.
Zo was er een kast waarbij de moer nog boven het rooster zat. Ik was het rooster vergeten eruit te halen. Die broedbak heb ik omgedraaid: broed naar beneden en de onderbak naar boven. Die broednesten moeten op dit moment toch naar onderen. Ik ben benieuwd of zie die nog gaan vullen. Het zou wel kunnen gezien de hoeveelheid bijen.
Ook heb ik bij 1 volk 3 dikke kantramen eruit eruit gehaald en lege ervoor in de plaats gehangen. Daar zat overigens nog broed in, maar dat was ik nodig. Maar mijn lege ramen broedramen zijn nu bena op, want er zijn er heel veel in jonge volken gegaan om het broednest op die manier snel uit te breiden.
Ik heb nog wel lege honingkamerrampjes, dus daar kan ik komende twee weken nog wel mee spelen. Als ze volgende week flink gaan verzegelen, dan kan ik die ramen eruit pakken en daar lege voor in de plaats hangen.
De mijne hebben honger op de balsemien. en hollen hard achteruit.
Bij de thuisstand is niets aan de hand, s,ochtends als het mistig is komen er enkele bij binnen met balsemien, verder hebben ze een briefje bij hun met de tekst zoek het zelf maar uit en wordt en op iets anders gevlogen.
Ik ga het ook opgeven; midden in de balsemien wordt niets gehaald, ik ga dus maar voeren. Bij mijn afleggers, boven op de berg, ver weg van de Balsemien komen de bijtjes ondertussen vrolijk, wit binnengevlogen: wat van ver komt is blijkbaar toch lekkerder.
Het is een zotte plant.
Het heeft alles te maken met de watertoevoer heb ik het idee (maar ik weet het niet zeker).
Op de rivier waar ik sta staat op dit moment nogal een flink debiet. Dat kan ik zien omdat de planten nu elke dag onder water staan. Een deel van de balsemien is door het hoge water omgeslagen. Ook al eerder waren er stukken omgewaaid. Maar nu kun je echt zien dat het water erin heeft 'gehakt'. Planten zijn geknakt omdat ze de stroom niet meer konden weerstaan.
Dat was eerst niet zo. Ik weet niet inhoeverre dit debiet kunstmatig is?
Hadden die planten eerder onder water gestaan, dan hadden ze ook eerder gehoningd denk ik.
Zaak is dus om een plek uit de kiezen met balsemien die geinnundeerd wordt.
De Bieschbosch zal een veel natuurlijker debiet vertonen en de planten zullen dagelijks geinnundeerd worden (schat ik zo in) wat de hoge opbrengst verklaard.